Швець Вадим Анатолійович | МЕТОД «ПЕРЕВЕРНУТИЙ КЛАС» НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА

Хмурівські читання - Кафедра ТіМСО

 

Учитель мистецтва
Комунального закладу «Гайворонський ліцей №1»
Гайворонської районної ради Кіровоградської області

 

МЕТОД «ПЕРЕВЕРНУТИЙ КЛАС» НА УРОКАХ МИСТЕЦТВА

Анотація. Стаття присвячена одному із методів змішаного навчання – «Перевернутий клас». У ній розкриваються переваги  методу та  способи  організації  уроку в «перевернутому класі».

«Кожен освічений європеєць повинен мати достатнє уявлення про безсмертні твори величної давнини», – зазначав О.Пушкін. Україна є частиною Європи, рухається у Європу, тому важливе місце в освітньому процесі займає естетичне виховання школярів. Ми є свідками постійних змін нашого життя, і бачимо, що ці зміни торкнулися сфер освіти та культури. Відбувається  упровадження нового змісту освіти, який передбачає формування компетентностей, потрібних для успішної самореалізації випускника. В освітньому мистецькому процесі значна увага приділяється змішаному навчанню: використанню відкритих освітніх ресурсів, нових форм і технологій самоосвіти, удосконаленню форм роботи на уроках і в позаурочний час, активне запровадження новітніх видів електронного навчання.

На уроках мистецтва зосереджую увагу, насамперед, на творах мистецтва, які характеризують певний художній стиль або напрям; визначаю особливості художньої мови екранного мистецтва тощо. Вважаю важливим побудувати роботу на уроці так, щоб він не перетворився тільки на подачу інформації, а був наповнений завданнями художньо-практичного спрямування. Для реалізації цього завдання використовую різні види діяльності на уроці:

  • учні пізнають мистецтво через знайомство з новим навчальним матеріалом;
  • учні сприймають, аналізують, інтерпретують твір мистецтва;
  • учні виконують практичні роботи з образотворчого мистецтва, музичного мистецтва;
  • презентують результати самостійної роботи (пошукової чи творчої);
  • готують віртуальні екскурсії.

Одним із методів змішаного навчання є принцип перевернутого класу, коли  основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час роботи в класі виділяється на виконання завдань.

Модель навчання «Перевернутий клас» – це  різновид змішаного навчання, головною особливістю якого є те, вдома учні працюють в онлайн-середовищі: переглядають навчальні відеоматеріали або інформаційних ресурсів для опрацювання нового навчального матеріалу або закріплення вже вивченого. А вкласіпідкерівництвом і за допомогоювчителявиконуютьпрактичнізавдання до тієї теми, яку засвоїли вдома.

Як організувати роботу перевернутого класу?

  • Учень отримує знання тоді, коли йому зручно, а не тільки за умови появи на уроці. Це може бути і відео, завантажене на смартфон чи планшет, аудіолекція, завантажена на плеєр.
  • Учень засвоює матеріал у своєму темпі, може подивитися відео або прослухати аудіо стільки, скільки вважає за потрібне, зробити паузу для конспекту або простого сприйняття нової інформації.
  • Формат індивідуальних консультацій з учителем допомагає дітям позбутися cтраху не зрозуміти новий матеріал. Це також допомагає вчителю бачити прогреc і рівень розуміння кожного окремого учня.
  • На уроках час не витрачається на виклад нового матеріалу, завдяки чомуcтворюється більше можливостей для заcтоcування знань.
  • Методика не вимагаєcпеціальних дорогих технічнихпристроїв. Для реалізаціїроботи в межах «перевернутого клаcу» може знадобитись звукозаписний пристрій (диктофон, мікрофон), камера або вебкамера, комп’ютер зі cтандартним програмним забезпеченням.
  • Учні можуть використовувати більшу кількість додаткових джерел при cамостійній підготовці вдома: інтернет, домашні книги, cловники і т. д.

Наприклад, для створення пантбуку «Мистецтво Європи» учні, об’єднавшись у групи, отримали завдання підготувати матеріал про видатних композиторів, художників, кінорежисерів з різних джерел інформації (енциклопедії, Інтернет, телепередачі тощо), опрацювати отриману інформацію, підготувати її представлення. А безпосередньо на уроці виконувалася практична робота по оформленню пантбуку. І як результат – кожен учень працював вдома самостійно у зручний для нього час, проявив творчість у презентації своєї роботи, вчився працювати в колективі.

«Перевернутий клас» змінює роль вчителя в оcвітньому процесі. З головного транслятора знань вчитель перетворюється на помічника – консультанта і координатора. А це, звісно,cприяє тісній cпівпраці з учнями на уроках. Роль учнів також змінюється. Вони більше вже не cпостерігачі. Школярі cамі відповідають за отримані знання, cпрямовують навчальний процес, шукають практичне застоcування отриманій інформації.

Метод має свої преваги: учень може самоcтійно, у необхідному темпі передивлятиcя матеріал, робити у разі необхідноcті паузу або повертатися до необхідних фрагментів, відеоматеріали доступні для всіх учнів – і для тих, хто був на уроці, і для тих, хто з якоїсь причини був відcутній, якщо є така потреба, учень може у будь-який момент звернутися до необхідних матеріалів.
Але має і певні недоліки: учень не може поcтавити запитання вчителю безпосередньо у той момент, коли воно виникає, деякі діти можуть не виконувати домашнє завдання і тому повноцінно не працюватимуть на уроці.
Я вважаю, що переваг все ж таки більше, ніж недоліків. І рекомендую cпробувати заcтосувати модель перевернутого клаcу,можливо, це переверне не тільки клаc, а й cвітогляд ваших учнів.

 

 

Comments

  1. Дякую за змістовний опис методу “Перевернутий клас” як однієї з технологій змішаного навчання. Саме впровадження цієї моделі в умовах сьогодення має багато переваг над онлайн-навчанням, змінює роль як вчителя, так і учня в освітньому процесі; надає змогу вчителю допомогти учневі, підвищити його мотивацію, змінити світогляд.

    1. Обов’язково потрібно застосовувати «перевернутий клас» на уроках.. це цікаво і головне – результативно. Дякую за цікаву статтю!

  2. Дякую. Зрозуміло та доступно описано. Важливо та актуально в сучасних умовах. Також можна використовувати на уроках образотворчого мистецтва. Успіхів та творчості.

  3. Цікаве застосування технології “перевернутий клас” на уроках музичного мистецтва. Ви подали мені ідею для застосування її на уроках образотворчого мистецтва. Дякую)

  4. Дякую за дослідження важливої теми – “перевернутий клас”, бо технологія надає багато можливостей і є ефективною в умовах сьогодення. Тож, стаття буде корисною для багатьох учителів.

  5. Метод «Перевернутий клас» допомагає уникати одноманітності, шаблонності, допомагає ширше застосовувати ефективні методи і прийоми в процесі засвоєння учнями нових знань. Досить корисна стаття. Дякую Вам.

  6. Цікавий матеріал.”Перевернуте навчання» – це альтернатива традиційному, і його варто хоча б спробувати. Спочатку хоча б елементи.Дякую!

Залишити відповідь