Мєх Сергій Анатолійович | ЯК ЗАОЩАДИТИ ЧАС НА УРОЦІ

Хмурівські читання - Кафедра ТіМСО

 

Учитель математики та інформатики
комунального закладу «Гайворонський ліцей №1»
Гайворонської районної ради Кіровоградської області

 

 

ЯК ЗАОЩАДИТИ ЧАС НА УРОЦІ

У виступі розглядаються можливості економії часу уроку за рахунок використання технологій змішаного навчання.

Як говориться, «Не було щастя, та нещастя допомогло». Вимушений перехід на дистанційне навчання навесні 2020 року спонукав вчительську громаду активно вивчати новітні технології, експерементувати з їх використанням та оцінювати наслідки. Напевно, на сьогодні у кожного вчителя є власна думка про те, яку онлайн-платформу чи програму краще використовувати для дистанційного навчання, як вибудовувати сам процес.І разом з цим прийшло розуміння того,  як можна деякі елементи застосовувати під час традиційного навчання задля підвищення його ефективності.

Якось, навчаючись на платформі «Prometheus»на курсі програмування, я зловив себе на тому, що заздрю американському професору, який читав лекції. Адже він мав змогу шістдесят хвилин пояснювати студентам І курсу університету тему «Двійкове кодування». Спокійно, не поспішаючи, використовуючи цікаві прийоми, наочно. Після такого пояснення просто неможливо було це незрозуміти. Результат було видно з відповідей студентів. Я бачив, як можна цікаво донести такий «сухий» матеріал, та з жалем розумів, що у мене так не вийде. І не тому, що я поганий вчитель, а тому, що ця тема складає четверту частину того, що потрібно пояснити учням 8-го класу за сорок п’ять хвилин уроку і це не враховуючи організаційний момент, перевірку домашнього завдання, виконання практичних задач тощо. А також не враховуючи те, що на його лекцію прийшли вмотивовані студенти, яким цепотрібно, а мені слід донести матеріал всім учням незалежно від їх математичної підготовки та особистих вподобань.То що, як кажуть, «місія нейздісненна»? Аджете саме і з інших предметів. Перевантаженість шкільних програм – незаперечний факт. Різні міністри освіти обіцяли змінити ситуацію, та поки віз і нині там. А нам з цим жити. От і шукає вчитель де зекономити час. Саме тут і стане в нагоді досвід «дистанційки».

Давайте поміркуємо на цю тему. За основу візьмемо, що:

  1. Вчитель на власному сайті, блозі чи де інде розмістив матеріали до уроку, які включають у себе:
  • тему та дату проведення уроку;
  • відомості про те, де можна ознайомитись з теоретичним матеріалом (підручники, посібники і т.п.) з відповідними посиланнями та вказаними сторінками;
  • відеоматеріали (власні чи відібрані на просторах Інтернету);
  • завдання для уроку та для домашньої роботи.
  1. Учні знають де знайти даний матеріал і як ним користуватись.

Почнемо з опитування теоретичного матеріалу. Якщо його проводити в класі,викликаючи учня до дошки, – скількох учнів устигнемо опитати за 10-15 хвилин? Якщо у формі фронтального опитування – кількість перевірених учнів збільшиться, але за рахунок одного запитання на учня. Та чи можемо на підставі однієї відповіді  скласти уяву про глибину знань? Якщо застосувати тестування на паперових носіях, опитані будуть всі, та коли ж будуть відомі результати? Після уроку. А як же тоді виставити оцінку за урок (теорія+практика)? Можна задіяти взаємоперевірку, та це знову втрата часу. Оптимально – тестування онлайн. І опитані всі – і оцінки відразу. Це теоретично, а на практиці: Марійка сьогодні забула смартфон, Василь взяв, але він у нього розрядився і так далі. Можливо, не варто боятися і включити проходження тесту в домашню роботу? По-перше, відпаде питання неможливості виконання через відсутність відповідного гаджета. Можна використати батьківський – хіба вони будуть проти? По-друге, учень відразу бачить свою об’єктивну оцінку. По-третє, і це основне, – ми зекономили час на уроці. Боїтесь, що учень буде виконувати тест, дивлячись у підручник? Поставте в налаштуваннях обмеження часу. І взагалі, – фантазуємо в залежності від цілі. Якщо головне оцінка – вмикаємо режим екзамена (проходження лише один раз). Якщо ж головне-  це знання, тоді вимикаємо демонстрацію правильних відповідей і дозволяємо пройти тест два (можливо, й три) рази. Погодьтесь, якщо учень отримавши оцінку, яка його невлаштовує, знову перечитає підручник і пройде тест вдруге – це підвищить його знання. Зрозуміло, що будуть й такі, що проходитимуть вдруге без роботи з підручником, але це часто не підвищує результат, а навпаки. Та й ви будете це бачити (час початку і закінчення проходження). Тож хвилин 15 зекономили. Всеодно невкладаємось?

Тоді на уроці пояснюємо і відпрацьовуємо практичні навички з основних питань, а інше віддаємо на самостійне вивчення. Пам’ятаєте про розміщенні відеоматеріали? Адже така компетенція, як вміння самостійно навчатись, напевно, одна із пріоритетних для сучасної людини.

Таким чином ми зможемо більш детально і якісно давати навчальний матеріал, а учні крім здобуття знань та навичок з предмета будуть набувати ще одну із ключових компетентностей – інформаційно-комунікаційну.

Розміщення домашніх завдань в Інтернеті дозволяє:

  • більше не чути «Я не знав, шо було задано» чи «Я забув записати домашнє завдання»;
  • перестати перевіряти домашні завдання списані з різних ГДЗ, адже скріншот завдання, розміщений на сторінці не буде мати адреси підручника, з якого його взято.

І наостанок, про деякі питання, що випливають під час використання змішаного навчання.

  1. Що робити, якщо учень, який з різних причин був відсутній на уроці, використовуючи вищезгадані матеріали, самостійно опрацював тему і виконав завдання? Він же молодець? А куди ж йому поставити заслужену оцінку, якщо у нього у клітинці стоїть «н»? Не враховувати? Але цим ми відіб’єм бажання вчитися, а потрібно навпаки – заохочувати. Поставити у якусь іншу пусту клітинку? А якщо таких клітинок немає, а вона може вплинути на тематичну? А якщо учень повністю пропустив тему але вчасно виконував всі завдання, тоді як?
  2. Погодьтесь, щоб розробити змішаний урок (продумати, знайти або створити матеріали, набрати тест і т.п) потрібен час. А потім ще писати конспект? Можливо, роблячи крок вперед, слід позбуватися чогось старого? Бо інакше ноша буде заважка.

Comments

  1. Дякую за цікавий та змістовний матеріал. Використання технологій змішаного навчання в умовах сьогодення є найбільш актуальним. Саме завдяки цій технології учні крім здобуття знань та навичок з предмета набувають одну з ключових компетентностей – інформаційно-комунікаційну.

  2. Дякую. Ця проблема хвилює, мабуть , всіх вчителів. Матеріал дуже актуальний і доступно висвітлений. Знадобиться в роботі. Успіхів в роботі

  3. Сергію Анатолійовичу, Ваша стаття для мене цікава тим, що Ви не обмежилися загальними думками про те, з чим ми маємо справу кожного дня в умовах карантину, а поділилися наболілим. Багато Ваших поглядів я цілком поділяю, чимало з порад використаю в роботі. Є над чим задуматись. Дякую.

  4. Сергій Анатолійович – вчитель творчий, іде в ногу з життям, вміє зацікавити своїх вихованців. Поданий матеріал мене зацікавив. Бажаю вчителю подальших успіхів.

  5. Дякую, Сергію Анатолійовичу. Читала із захопленням! Так змістовно, чітко, актуально та практично!!! Надіюся, що змішане навчання залишиться “на плаву” у нашому закладі і після карантинних обмежених заходів.

  6. Сергію Анатолійовичу, Ви порушили надзвичайно цікаве питання щодо оцінювання учнів, які були відсутні на уроці. Можливо, потрібно відмінити “н”, а в журнал ставити тільки оцінки.

Залишити відповідь