ГРЯЗНОВА НАТАЛІЯ ОЛЕКСАНДРІВНА | ДЕЩО ПРО ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ СЛОВАМИ ВИДАТНОГО ПЕДАГОГА В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Хмурівські читання - Практичні аспекти організації дистанційного навчання


Учитель математики
комунального закладу «Ганнівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-
центр позашкільної освіти» Ганнівської сільської ради
Новоукраїнського району Кіровоградської області

 

ДЕЩО ПРО ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ СЛОВАМИ ВИДАТНОГО ПЕДАГОГА В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО

«Ми добиваємося того, щоб у дитини і підлітка, боліло серце за те, що відбувається навколо неї і поряд з нею…» (В.О.Сухомлинський)

 
Проходять роки, змінюються  і удосконалюються технології, та завжди залишається Дитина, з її, відкритою до спілкування, душею, безпосередністю, бажанням жити, швидко рости і т.д. А тому слова Великого педагога є актуальними і повчальними і сьогодні.
У даній статті, використовуючи вислови В.О.Сухомлинського, коротко висвітлено форми, засоби, методи дистанційного навчання, як одного з найважливіших етапів освітнього розвитку здобувачів освіти .

«Школа  – це надзвичайно складний організм, в якому кожний з багатьох живих, трепетних органів чутливо і бурхливо реагує на те, в якому стані перебуває кожний з багатьох побратимів – таких самих, як він, чутливих, насторожених, легко збудливих органів». «Завдання школи – оберігати душі дітей від усього брудного і порочного в сфері почуттів, протидіяти аморальним впливам; виховувати людину в гармонійній єдності – громадянина і трудівника, люблячого й вірного чоловіка і батька» [1, с.135]. І все це покладається на учителя, як одного з важливих органів вказаного організму, який знає, що «у справжнього  вчителя – найважче і найрадісніше життя, трепетно хвилююча і складна творчість, надзвичайно тонкі інструменти, які вічно вдосконалюються і якими він впливає на людську душу» [1, с.129]. А тому, «…повинен пам’ятати, що знання не повинні вкладатися в голову учня, як начинка у пиріг, вони повинні торкатися найчутливіших куточків серця, щоб слово педагога заохочувало учня до діяльності». На все це потрібні не тільки вміння, бажання, а й час. «Час – це духовне багатство вчителя, його треба берегти, вміло організовуючи навчально- виховний процес», щоб « відкрити в кожній людині творця, поставити її на шлях самобутньо-творчої, інтелектуально-повнокровної праці…» [1, с.126].

  Сьогодення вимагає від кожного працівника школи нових підходів до освітнього процесу. І, «кожен рік, який ви працюєте в школі, повинен збагачувати вашу технологічну лабораторію педагогічної праці» [1, с.57]. А відтак, впроваджувати в освітній процес нові і оновлені технології. Однією з таких  є дистанційне навчання, як важливий етап освітнього розвитку учнів школи.

Дистанційне навчання – це перш за все відсутність необхідності ходити в який-небудь освітній заклад в суворо визначений розкладом час, виконувати програму курсу в установленому порядку. ДН забезпечує можливість вчитися тоді, коли це зручно, в тому темпі і в такі терміни, які учень вибирає сам. При цьому не потрібно витрачати час на дорогу. ДН у сучасному світі здійснюється за допомогою таких технологій, як Інтернет в голосовому і текстовому режимах, e-mail, телефонний і факсимільний зв’язок, відеоконференції і, звичайно ж, традиційна пересилка навчальних матеріалів звичайною поштою (друкарських, аудіо, відео і електронних навчальних матеріалів). Ці технології утворюють сполучну ланку між учнем і учителем, яких можуть розділяти тисячі кілометрів, і забезпечують можливість щоденного спілкування [3].  

«Чим більше учень, думаючи, досліджує, і, досліджуючи, думає, тим легше йому вчитися в міру оволодіння новими знаннями» [1, с.87]. Тому «щодня, на кожному уроці учень повинен щось добувати своїми зусиллями…». Однією із  форм дистанційного навчання, для виконання цього завдання, є «електронна лекція». Думаю, що В. Сухомлинський і не передбачав, що таке можливо, але все ж переконував, що «лекція дає напрям для самостійної роботи, розкриває не тільки зміст теоретичних питань, а й методику досліджень, експерименту, читання літератури», а «лекційно-лабораторна система сприяє тому, що учні самі беруть участь у добуванні знань» [1, с.87].

Великий педагог казав: «Справжня людська свобода і краса виражаються у тому, що людина сама вирішує, побажати чого-небудь чи не побажати, заявити про свої бажання іншій людині чи суворо й мудро заглушити їх у собі». Так от, саме консультації із використанням телефону, електронної пошти,ICQ, Skype, відео- й телеконференцій  дають можливість виражати справжню людську свободу.

«Свою місію вчителя я вбачаю в тому, щоб навчання від початку до кінця було вихованням поглядів, почуттів, прагнень, оцінки й самооцінки»,- казав В.О. Сухомлинський. На сьогодні це можливо завдяки віртуальним семінарам – семінари, коли учасники не бачать один одного, а обмінюються тільки текстовими повідомленнями; форумам, чатам, веб-квестам, вебінарам. Про всі ці форми, методи і засоби можна прочитати на: http://konf.koippo.kr.ua/blogs/index.php/blog16/title-560.

Використовуючи елементи дистанційного навчання, «доторкніться до серця, до душі вихованця дбайливою люблячою рукою, відкрийте в ньому майстра-творця», і дитина « заграє своїм неповторним сяйвом, як починає сяяти коштовний камінь у руках ювеліра, що зумів розкрити за сірою, непривабливою зовнішністю чарівне сяйво» [1, с.115].

«Без глибоких знань усього народу, без допитливості, без багатого інтелектуального життя в наш час не може бути сильної, незалежної держави» [1, с.88]. Хай завжди у кожного, хто вирішив присвятити себе дітям, вистачає бажання, віри та наполегливості у прагненні до омріяного майбутнього!

Перелік використаних джерел:  

  1. Сторінками творів мудрого вчителя: альманах для вчителів і вихователів: збірка Любов Бажан, упорядник.-м. Кропивницький: «Поліграф-Сервіс»,2018-144 с.

      2. Відкритий  урок: розробки, технології, досвід- №4 (208), 2012.

  1. Що таке дистанційне навчання?- Режим доступу:  http://dist.knteu.kiev.ua/index.php/ru/shcho-take-dystantsiine-navchannia

                                                                                                                                                  

Comments

  1. Шановна Наталіє Олександрівно! Ваша робота дала змогу словами Великого Генія поглянути на особливості роботи сучасного вчителя. Дійсно, змінились технології, але дитина є дитиною, і кому, як не нам, вчителям, досягати її розвитку, освіченості різними методами і формами, у тому числі і дистанційно.

  2. Шановна Наталіє Олександрівно! Ваша стаття це ще один доказ, що Василь Сухомлинський – це педагог сучасності.А його слова «кожен рік, який ви працюєте в школі, повинен збагачувати вашу технологічну лабораторію педагогічної праці» чи не кожен сучасний педагог повинен взяти як мету самоосвіти та самовдосконалення.

    1. Доброго дня Галино Вікторівно! Минає 100-річчя від Дня народження Великого Педагога, та його поради, слова-повчання залишаються актуальними і сьогодні. Тож, берімо приклад і створюймо Школу радості під блакитним небом. Дякую!

  3. Доброго дня Наталіє Олександрівно! Дуже гарне побажання усім нам “Хай завжди у кожного, хто вирішив присвятити себе дітям, вистачає бажання, віри та наполегливості”! Робота вчителя- це творчий пошук і неперервна самоосвіта! Адже “знання не повинні вкладатися в голову учня, як начинка у пиріг, вони повинні торкатися найчутливіших куточків серця, щоб слово педагога заохочувало учня до діяльності” Тож вчимося, щоб не відставати!

Залишити відповідь