ВЕРЕСЮК ОЛЬГА РОСТИСЛАВІВНА | ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

вчитель початкових класів
Долинівська філія
Гайворонського НВО №1
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Анотація.У даній статті йдеться про використання інтерактивних методів на уроках в початкових класах, які активізують діяльність учнів, сприяють створенню позитивного ставлення дітей до уроків,підвищенню якості навчання.

Як  урок зробити незвичайним, як нецікавий матеріал уявити цікавим, як з сучасними дітьми говорити сучасною мовою? Ці та багато інших питань задає кожен учитель, приходячи сьогодні в клас. Використання інтерактивних методів в навчальному процесі допомагають вчителю вирішити всі поставлені питання.

Інтерактивне навчання – це форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті створення комфортних умов навчання, за яких учень відчуває свою інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання. «Одноманітність у роботі стомлює не лише учня, але й учителя»  –              Ш. Амонашвілі.Тому створення в навчальній діяльності проблемних ситуацій і організація вчителями активної самостійної діяльності учнів по їх вирішенню,дає в результаті творче оволодіння знаннями, вміннями і навичками, розвиває розумові здібності учнів,діти краще засвоюють те, що відкрили самі.

Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне розв’язання проблем. При застосуванні інтерактивних методів навчання до роботи включається слухова і зорова пам’ять, збільшується шанс задовольнити потреби різних учнів, чий спосіб сприйняття матеріалу може суттєво відрізнятися.

Вважаю,що не менш важливою умовою ефективності  уроку є позитивний емоційний настрій дітей. Тому починаю уроки з «ранкової зустрічі», створення атмосфери успіху. Використовую різні форми перевірки домашнього завдання, разом із учнями визначаємо мету уроку, використовую нестандартні форми подачі нового матеріалу, комп’ютерні програми, ЕКУ, відеоматеріали, презентації, створюю проблемно-пошукові ситуації, застосовую диференційований підхід до учнів, готую картки для індивідуальної роботи. Діти вчаться оцінювати свою діяльність і діяльність однокласників. На своїх уроках використовую такі інтерактивні методи і вправи навчання: «Мікрофон», робота в парах, малих групах, «Діалог», «Пошук інформації», «Спільний проект», «Мозковий штурм», вправу «Асоціативний кущ», «Метод «Прес», «Експрес-опитування», «Очікування», «Інтерв’ю», «Взаємні запитання», дидактичні та рольові ігри, інсценізацію.  Ці інтерактивні форми роботи розвивають пам’ять, творчу уяву, креативне мислення, мову, мовлення, вміння спілкуватися, самостійність, навчають дітей спостерігати, порівнювати, ставити питання і виробляють бажання знайти відповіді. А для цього потрібно читати додаткову літературу, інтернер-ресурси, обговорювати результати, прислухатися до чужої думки.

Гра – це природна для дитини і цікава форма навчання, тому в початкових класах ігровий матеріал присутній практично на кожному уроці. Вправи ігрового характеру збагачують учнів новими враженнями, виконують розвиваючу функцію, знімають стомлюваність. З їх допомогою можна вирішувати будь-яке  завдання на уроці.

«Асоціативний кущ»                                                                                                                                                               Цей метод може використовуватися під час вивчення будь-якої навчальної дисципліни і на всіх етапах уроку.                                                                                                                                                                                            «Мікрофон»                                                                                                                                                                           Надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.

Робота в парах

Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, переконувати й вести дискусію. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значної витрати часу

 Робота в группах

Робота в групах надає можливість практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування.

«Мозковий штурм»

Цей метод спонукає учасників виявляти свою уяву та творчість. Він передбачає вільне висловлення думок усіх учасників і допомагає знаходити багато ідей та рішень.

 «Незакінчені   речення»                                                                                                                                                        Розвиває в учнів зв’язне мовлення,говорити чітко,коротко,але по суті.

 «Дискусія»                                                                                                                                                                                                                         Діти вчаться дискутувати, доводити свою точку зору.

Рефлексія    

Учні усвідомлюють, чого вони навчилися на уроці, висловлюють своє ставлення до роботи,порівнюють свої думки з іншими.

 «Займи позицію»

Цей метод дає можливість висловитися кожному учневі, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо вас переконали.

 «Навчаючи — вчуся»

Цей метод дає можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань своїм однокласникам під час уроку.

        Комп’ютеризація шкіл значно полегшила працю вчителя. Використання комп’ютера дозволяє економити час, ефективно здійснювати контроль знань.  Проведення уроків з наочними комп’ютерними демонстраціями допомагає учням краще запам’ятати матеріал.

Нагромаджений уже сьогодні в Україні та закордоном досвід переконливо свідчить, що інтерактивні методи сприяють інтенсифікації й оптимізації навчального процесу, сприяє оздоровленню психологічного клімату на уроці, створює доброзичливу атмосферу, значно підвищує мотивацію учнів до навчання.

В сучасній школі кожна дитина повинна брати активну участь у навчальному процесі. Навчання має бути невимушеним і цікавим. Школа повинна стати фундаментом для вибору професії в майбутньому. Кожна дитина має самовиразитися в школі, а самореалізуватися в житті.

Отже, використання інтерактивних методів на уроках у початкових класах дають змогу істотно підвищувати якість викладання кожного предмета,сприяють розвитку понять і логічного мислення учнів.Суспільству майбутнього потрібні люди з актуальними знаннями, гнучкістю і критичністю мислення, творчою ініціативою. Значно підвищується особистісна роль учителя – він є лідером, організатором. 

Бібліографія

  1. О.М.Пєхота, О.М.Любарська  та   ін.; за  ред. О.М.Пєхоти./Освітні  технології: навч.-метод. посіб. / – К.: А.С.К., 2004.- 256 с.
  2. Коленюк Л.В./Інтерактивні технології-перспектива розвитку.//Розкажіть онуку.-2010.-№5.-С.8-30.                                                                                      
  3. Вонсул Я./ Використання інтерактивних технологій на уроках//Початкова школа. –2011.-№12.-С32-33.
  4. Стребна О.В., Соценко А.О. /Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи./ – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 176 с.

Comments

  1. Щиро вдячна за цікаву і змістовну статтю, яка відповідає вимогам сьогодення. У своїй роботі також використовую інтерактивні технології, згодна з Вами, що саме інтерактивні методи активізують діяльність учнів на уроках та підвищують якість навчання.
    Здоров”я Вам і творчих злетів!

  2. Ольго Ростиславівно, дякую Вам за актуальну, змістовну статтю. Для себе взяла багато цікавого і пораджу своїм колегам ознайомитись з Вашою роботою. Знаю, що Ви творчий, сучасний вчитель, тож бажаю натхнення та успіхів в роботі.

    1. Ірино Іванівно,дякую Вам за відгук .Вам теж хочу побажати успіхів в усіх справах,міцного здоров’я,творчості ,наполегливості ,здійснення мрій.

  3. Дякую за цікаву статтю. Адже для нас вчителів початкових класів дуже важливо щоб уроки були цікавими, а діти відчули себе більш впевненими у своїх силах. Тому Ваша стаття нині дуже актуальна.
    Дякую. Успіхів Вам.

    1. Щиро вдячна ,Тетяно,за відгук.Погоджуюсь цілком з Вами,що уроки в початкових класах мають бути незвичайними,цікавими для малечі і приносити їм радість та бажання вчитися.Плідної Вам праці,успіхів в роботі.

  4. Ольго Ростиславівно, стаття змістовна та актуальна. Сучасні технології та методики навчання дають змогу істотно підвищувати якість викладання різних предметів у початковій ланці, і не лише в ній. То ж бажаю Вам творчих здобутків та успіхів у роботі.

    1. Щиро вдячна за Ваш відгук та побажання.Так,сучасний вчитель повинен відповідати вимогам сьогодення,завжди перебувати у пошуку цікавого ,нового.незвичного.Благополуччя Вам,успіхів.

  5. Дійсно, вище знадані інтерактивні методи на уроках в початкових класах, активізують діяльність учнів, сприяють створенню позитивного ставлення дітей до уроків, ну і, звичайно, підвищують якість навчання. Обов’язково, візьму собі на замітку, даний матеріал

  6. Гра – це королева дитинства. Саме у грі розвивається особистість. Гра активізує маленьких “чомучок” до пізнавальної діяльності. Дякую Вам, колего, за цікаву статтю. Бажаю Вам натхнення та творчих злетів!

  7. Дякую Вам, Ольго Ростиславівно, за корисну статтю. Погоджуюсь з Вами, що для сприймання навчального матеріалу необхідне позитивне налаштування учнів на урок. Взяла для себе деякі інтерактивні методи, які ще не використовувала у своїй роботі. Подальших Вам успіхів на вчительській ниві.

  8. Пані Ольго! Доброзичлива атмосфера, яку Ви забезпечуєте, проводячи “ранкові зустрічі”, сприяє створенню ситуації успіху. А використання інтерактивних технологій значно підвищує мотивацію учнів до навчання, активізує пізнавальну діяльність.