СТАСЬ ЮЛІЯ МИКОЛАЇВНА | ЕЛЕКТРОННИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ УЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА

Учитель української мови та літератури
Комунального закладу «Первозванівське навчально-виховне об’єднання
«загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Кіровоградської районної ради
Кіровоградської області

ЕЛЕКТРОННИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ УЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА

У статті йдеться про використання  електронних ресурсів у роботі вчителя-філолога, наводяться приклади з досвіду роботи. 

 

Нова українська школа ставить завдання перед учителем, яке полягає не лише в тому, щоб дати учневі знання, а й виховати компетентну особистість. Саме тому сучасний учитель має займатися самоосвітою, знайомитися з новими електронними інструментами, щоб ефективно використовувати увесь потенціал ІКТ, який постійно змінюється, для підготовки уроків.

На сьогодні є чимало електронних сервісів, онлайн-додатків, які стануть у пригоді вчителеві, зокрема філологу, який хоче зробити урок цікавішим для учнів та ефективнішим для засвоєння ними знань. «Мережні технології, і у першу чергу Інтернет, є нині одним із засобів надання рівного доступу до якісної освіти, невід’ємною складовою освітньої галузі» [1, 4].

Існує чимало сервісів для створення інтерактивних вправ, проте одним із найпростіших, найзручніших залишається LearningApps (приклад створеного завдання з української літератури: http://learningapps.org/display?v=p1z7z5xvj16; української мови https://sites.google.com/site/krutovoieulii/home/novini/interaktivni-vpravi-3).

Учні краще засвоюють навчальний матеріал, який супроводжується презентацією. Крім PowerPoint, можна використовувати Інтернет-сервіси для створення динамічних презентацій, зокрема Prezi (приклад: http://prezi.com/pmnnnbro67u7/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0shareм),  Emaze (приклад: http://www.emaze.com/@AQLLLTFI/untitled). Вони досить прості у використанні й ефективні для кращого запам’ятовування учнями матеріалу. Останнім часом конкуренцію названим програмам складає Sway – абсолютно нове рішення, яке покликане полегшити і прискорити процес створення презентацій. Приклад презентації, створеної в Sway: https://sway.com/tri1cIbkewf2ecaP?ref=Link). Переваги Sway полягають в:

– універсальності засобів створення презентацій (редактор шрифтів, анімації, звуків) зібрані в одному місці;

– загальнодоступності – працювати над створенням проекту зможуть декілька користувачів, навіть не маючи аккаунта в системі “Майкрософт”;

– цілісності – всі компоненти майбутньої і готової презентації зберігаються на “хмарних” сервісах, ніж вдалося знизити ризик втрати, псування або крадіжки даних до нуля.

– інтегрованості – додаток активно взаємодіє з соціальними мережами; поділитися презентацією можна, відправивши посилання іншому користувачу чи розмістивши на сторінці в одній із соціальних мереж.

Суттєва перевага Sway у тому, що він призначений для створення не тільки презентацій, але і веб-сайтів [2].

Серед інструментальних засобів, які призначені для візуалізації складних структур у вигляді схем, можуть бути застосовані так звані ментальні карти (інтелект карти, карти розуму, карти пам’яті, Mind Maps) [3]. Корисними будуть наступні сервіси для створення ментальних карт: Popplet, Mindomo, MindMaister, Cacco. Ментальні карти – це досить зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі (приклад: https://www.mindmeister.com/ru/884333158/_).

Цікавим інструментом для візуалізації навчально-виховного процесу є Word Artдодаток для створення хмари слів, які стануть доповненням до уроків. Наприклад, на уроці української мови в 5 класі, вивчаючи тему «Синоніми», можна створити хмару слів-синонімів до слова «лелека» (приклад: https://wordart.com/edit/zkkc1uwpg5op.

Використання ресурсів Інтернету повинне оптимізувати працю вчителя, зробити навчальний процес більш ефективним, стимулювати пізнавальний інтерес до української мови і літератури, надати навчальній роботі учнів проблемний, творчий, дослідницький характер, індивідуалізувати процес навчання і розвивати самостійність учнів. Комбінація інноваційних педагогічних підходів та інформаційно-комунікаційних технологій допоможе не лише дати учневі знання, які йому буде цікаво отримувати,  а й допоможе у вихованні компетентної особистості.

Список використаних джерел

  1. Аман І.С., Литвиненко О.В. Інтернет-сервіси в освітньому просторі [методичний посібник]. / І.С. Аман, О.В. Литвиненко. – Кіровоград : КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», 2016. – 88 с.
  2. «Sway – що це за програма від “Майкрософт”?». Режим доступу: http://hi-news.pp.ua/kompyuteri/896-sway-scho-ce-za-programa-vd-maykrosoft.html.
  3. «Ментальні карти». Режим доступу: http://ito.vspu.net/ENK/2011-2012/NVP/robotu_styd/2013/Maksimchuk/Preview/page-26.html.

Comments

  1. Дякую за статтю! Юлія Миколаївна, вчитель – практик, який не просто знає ресурси, а й активно їх використовує на уроках. Дякую за співпрацю!