ШВЕРНЕНКО ТЕТЯНА ВАСИЛІВНА | ВИКOРИСТАННЯ ХМАРНО-OCВІТНІХ CЕРВІСІВ ПРИ ВИКЛАДАННІ МАТЕМАТИКИ

вчитель математики
Злинська загальноосвітня школа №1 І – ІІІ ступенів
Маловисківської районної ради
Кіровоградської області

ВИКOРИСТАННЯ ХМАРНО-OCВІТНІХ CЕРВІСІВ ПРИ ВИКЛАДАННІ МАТЕМАТИКИ

З розвитком хмарних технологій з’явилась можливість забезпечити вільний доступ до програмного забезпечення й різних сервісів мережі Інтернет. З’явилась можливість створювати, демонструвати та зберігати великий обсяг  інформації безпосередньо у мережі Інтернет, створювати інтерактивні ситуації  та викладати навчальний матеріал в певному онлайн – середовищі, що дає потужні можливості для навчання на якісно новому рівні.

Ми живемо в періoд бурхливoго рoзвитку інформаційних технологій. І навіть якщо не бажаємо, цей нестримний  потік втягує нас у вир подій. Неможливо викладати сучасним дітям і залишатися у вчительській майстерні минулого століття, якщо  зміни відбуваються в усіх сферах діяльності людини.

У сучасному інформаційному суспільстві людина повинна уміти за короткий проміжок часу опрацьовувати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. І головна мета освіти в наш час  – сформувати таку людину, а для успішного досягнення цієї мети важливо організувати процес навчання так, щоб учень активно, з цікавістю і захопленням працював на уроці, бачив плоди своєї праці і міг їх оцінити.

Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп’ютерних. Адже використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.

Вже давно доведено, що кожен учень по-різному засвоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер з використанням комп’ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити запити кожного учня.

Мета провадження  хмарних сервісів у навчально-виховний процес – «не зробити навчання комп’ютерним», а «зробити навчання ефективним». Для вчителів – це не тільки потужний інструмент управління навчальним процесом, а й професійного росту, можливість для творчості, самореалізації, створення власних методичних розробок. Нині стає очевидним, що учитель, який діє в межах звичайної «крейдової технології» значно поступається колегам, які використовують у навчальному процесі новітні інформаційні технології.

Приклади навчального матеріалу, створеного за допомогою хмарних технологій представлені на блозі: https://tvshvernenko.blogspot.com

Розглянемо сервіси, які можна використовувати на уроках математики як для створення дидактичного матеріалу так і для отримання якісного електронного освітного контенту.

Інтернет-сервіс  Blendspace

Сервіс Blendspace – зручний інструмент для створення електронного супроводу уроку. Він дає можливість зібрати «в одному місці» необхідні ресурси для уроку ( тексти, відео, зображення, веб-сайти, google-документи), вбудувати потрібні файли та онлайнові вправи, створити вбудований в середовище опитувальник у вигляді вибору правильної відповіді  або додати свій, підготовлений у іншому онлайн-середовищі . Створений урок можна розмістити у себе в блозі, отримавши відповідний код, створити до уроку QR-код, який можна надіслати, розмістити в соціальних мережах. Важливим є організований зворотній зв’язок з учнями. Виконуючи завдання, вони можуть писати коментарі та розміщувати посилання на виконані роботи. Вчитель може створити класну кімнату, занести до неї учнів і стежити за статистикою виконання завдань. Реєстрація в сервісі відбувається як «Вчитель» або як «Студент/учень», при цьому в другому випадку, щоб отримати доступ до ресурсу, необхідно ввести код класу. Статистику можна переглянути по класу, по окремому ресурсу, навчальному модулю в цілому.
Після введення коду обирають урок і виконують поставлені в ньому
завдання, при потребі учень може прописати коментар, звернутись за
допомогою, пройти тестування та надіслати вчителю результат.
Вчитель у власному «кабінеті» має можливість переглянути активність
учнів. Для цього потрібно клацнути на назву класу в таблиці класів.

Таким чином, Blendspace дозволяє:

  • Забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
  • Зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей онлайнових навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
  • підвищити унаочненість навчального процесу;
  • забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
  • індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття.
  • моделювати досліджувані процеси або явища;
  • організувати колективну й групову роботи;
  • здійснювати контроль навчальних досягнень;
  • створювати сприятливу атмосферу для спілкування.

Приклад https://www.tes.com/lessons/DWDGsV_lbu1ShQ/collab/pXpiKRALMsiHaKsxqZdFhuRIIMJVDnhH/register

Ще однією можливістю є сервіси  Puzzlecup  та Сross.highcat

–  створення кросвордів, однієї з найпоширеніших ігор у світі. Технологія створення кросворду за допомогою цих сервісів нескладна, достатньо виділяти мишкою в робочій області місце для чергового слова й вибрати автоматично підібрані слова зі словника. Також можна вносити потрібні слова до словника. Для кожного слова має підібирається визначення. Кросворд можна як зберегти, так і роздрукувати. Зберігається він онлайн. Посилання на кросворд  можна надіслати учням електронною поштою або вбудувати в Blendspace, Word, PowerPoint тощо.

Використання кросвордів у навчальному процесі дуже поширене. Для перевірки засвоєння теоретичного матеріалу на уроках математики  до створення кросвордів можна залучати учнів, які не тільки  складають кросворди, а й  розсилають однокласникам поштою або роздруковують для застосування під час уроку.
             Prezi – засіб створення презентацій, якому дуже добре реалізований механізм зміни масштабу зображення в процесі перегляду. Це дає змогу створювати презентації нового виду з нелінійною, ієрархічною структурою. Всю  презентації може бути збільшений (акцентовано) для більш детального вивчення та залучення уваги.
Приклад: «Чотирикутники» – геометрія. 8 клас

Гурткова робота з математики

Прикладні задачі з математики

Draw ( www.draw.io/)- це сервіс, призначений для формування діаграм і схем. За допомогою  Draw можна створювати: діаграми, UML-моделі, графіки, блок-схеми, форми; вставляти в діаграму зображення.

Онлайн-тест  (http://onlinetestpad). Онлайн конструктор тестів Online Test Pad- універсальний конструктор тестів в режимі онлайн який включає в себе: конструктор опитувань, кросвордів та логічних ігор.

Рowtoon www.powtoon.com – хмарний сервіс, що дозволяє створювати анімовані презентації та відео. Powtoon – генератор анімаційних презентацій, ідеально підходить для створення навчального ролика.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому комп’ютер має великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.

Бібліографія

  1. Навчальна програма для учнів 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з математики.
  2. Ресурси для вчителів математики [електронний ресурс:  http://timso.koippo.kr.ua/skripka/resursy-dlya-vchyteliv-matematyky-3/]
  3. Скрипка Г. В. Використання хмарних технологій в практиці вчителя математики [електронний ресурс: https://drive.google.com/file/d/0BwpgUg-h-WRjcXdsUDI1NExQSXM/edit]

Comments

  1. Шановна Тетяно Василівно! Ваша стаття дуже актуальна, сервіси , які Ви описуєте дійсно сприяють покращенню ефективності навчального процесу.

  2. Тетяно Василівно, високо ціную Ваші думки щодо застосування хмарних сервісів у навчальному процесі, адже не раз мала нагоду пересвідчитися у тому що Ви володієте технологіями,а тому Вашим учням пощастило з гарним учителем!

  3. Тетяно Василівно! Застосування хмарних технологій в навчальній діяльності може підвищити інтерес учнів до навчання, зацікавити їх. Матеріал у статті цікавий, актуальний.Дякую!