РОЗУМЕЦЬ ОЛЕНА СТЕПАНІВНА | ОСОБЛИВОСТІ УРОКУ ЛІТЕРАТУРИ В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ

вчитель української мови та літератури
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Червоне
Гайворонського району
Кіровоградської області

ОСОБЛИВОСТІ УРОКУ ЛІТЕРАТУРИ В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ

Анотація. В даній статті йдеться про особливості сучасного уроку літератури, використання різноманітних освітніх ресурсів у процесі підготовки та проведення уроків.

Художня література – мистецтво особливе, і жоден проект світового кінематографу чи досконала комп’ютерна гра не здатні замінити безпосереднього спілкування з книгою. Сучасний вчитель літератури зобов’язаний вирішити надскладне завдання: навчити дітей любити художнє слово. Як сформувати читацьку активність? Як розвинути в учнів якості справжніх уважних читачів, вміння сприймати не лише сюжет твору (який легко можна «витягнути» з Інтернет мережі), а й цінувати красу художнього слова, оригінальність виражальних засобів, неповторність жанрів?

Життєво необхідно поступово переходити від формування в учнів безпосереднього інтересу до літератури, до вміння займатися пошуковою, дослідницькою роботою. Створювати передумови для різноманітної самостійної діяльності учнів: від репродуктивної діяльності до репродуктивно-творчої, творчої.

Вважаємо, що робота над художнім твором буде ефективною, коли урізноманітнити завдання за допомогою досить простого і зручного у використанні сервісу LearningApps.org. Узагальнити матеріал, встановити хронологію, перевірити рівень розуміння тексту можна за допомогою різнопланових інтерактивних вправ. Встановити відповідність, вибрати правильну відповідь, клоуз-тест, калейдоскоп, пазли стануть в нагоді на     будь-якому етапі уроку чи в процесі підготовки.

Анотація. В даній статті йдеться про особливості сучасного уроку літератури, використання різноманітних освітніх ресурсів у процесі підготовки та проведення уроків.    Художня література – мистецтво особливе, і жоден проект світового кінематографу чи досконала комп’ютерна гра не здатні замінити безпосереднього спілкування з книгою. Сучасний вчитель літератури зобов’язаний вирішити надскладне завдання: навчити дітей любити художнє слово. Як сформувати читацьку активність? Як розвинути в учнів якості справжніх уважних читачів, вміння сприймати не лише сюжет твору (який легко можна «витягнути» з Інтернет мережі), а й цінувати красу художнього слова, оригінальність виражальних засобів, неповторність жанрів? Життєво необхідно поступово переходити від формування в учнів безпосереднього інтересу до літератури, до вміння займатися пошуковою, дослідницькою роботою. Створювати передумови для різноманітної самостійної діяльності учнів: від репродуктивної діяльності до репродуктивно-творчої, творчої.   Вважаємо, що робота над художнім твором буде ефективною, коли урізноманітнити завдання за допомогою досить простого і зручного у використанні сервісу LearningApps.org. Узагальнити матеріал, встановити хронологію, перевірити рівень розуміння тексту можна за допомогою різнопланових інтерактивних вправ. Встановити відповідність, вибрати правильну відповідь, клоуз-тест, калейдоскоп, пазли стануть в нагоді на     будь-якому етапі уроку чи в процесі підготовки.

Вправи LearningApps.org. будуть доцільними під час проведення літературних тижнів в школі. Так, одним із етапів Шевченківського тижня  може бути участь школярів в інтерактивні вікторині за творчістю Кобзаря. Узагальнити дослідницьку діяльність старшокласників можна створивши відповідну сторінку на блозі вчителя.

Вправи LearningApps.org.

Цікавим для учнів є такий вид роботи як створення структурних схем. Вони допомагають візуалізувати інформацію, підготувати своєрідний стартовий майданчик для подальшого обговорення сюжету чи характеристики образу. Схеми можуть мати будь-який, прийнятний для учнів, вигляд («сонце», «павук», «сніжинка», «мереживо», «кетяги»). Наступний етап – ментальні карти. Їх можна створити за допомогою електронного сервісу Mindomo. Це може бути підсумком роботи над багатокомпонентним твором як, наприклад, історичний роман у віршах «Маруся Чурай» (https://www.mindomo.com/mindmap/mind-map-9ae133f8d86b41ea8a5b7b78f6b6bcf6)

Сучасне інформаційне суспільство пропонує багато можливостей, як їх використати – залежить від вчителя.

Список використаних джерел

  1. Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атака, 2005
  2. Мадзігон В.М.. Проблематика та перспектива інформатизації освіти. – К., 2006. – 112 с.

Comments

  1. Олено Степанівно,дякую за цікаву статтю.Знайшла в ній для себе багато корисного. Знаю,що Ви творчий,ініціативний педагог.Тому бажаю Вам натхнення в роботі,творчих успіхів.

  2. Вдячна, шановна колего, за цікаву інформацію у Вашій статті. Мої учні теж люблять виконувати вправи, створені за допомогою сервісу LearningApps, часто користуємося інтерактивною дошкою Padlet. А от роботу з ментальними картами взяла собі на замітку. Дякую за ідеї.

  3. К. Д. Ушинський говорив: “Щоб мати право вчити інших, потрібно постійно вчитися самому”. Саме до таких людей належите і Ви, Олено Степанівно. Успіхів Вам!

  4. Дякую, колего за цікавий та креативний підхід до навчання літератури. Саме такі уроки мотивують учнів, надихають на покращення результативності праці. Впевнена, що Ваші уроки проходять надзвичайно цікаво та творчо. Саме на такі заняття учні грунтовно готуються та поспішають. Творчих успіхів та натхнення, колего! Дякую за Ваш творчий підхід, любов до професії та до дітей!

  5. Цікава стаття. Для себе знайшла багато нового. Ще раз впевнилась, що Ви творчий вчитель, який завжди у пошуку. Бажаю Вам успіхів і втілення усіх задумів.