МИХАЙЛОВ ЄВГЕНІЙ ОЛЕКСАНДРОВИЧ | ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНИНА-ПАТРІОТА НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Учитель математики
Заваллівської філії
Заваллівського навчально-виховного об’єднання
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНИНА-ПАТРІОТА НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

У статті описано досвід виховання громадянина-патріота на уроках математики, показано вибіркові задачі на вивчення тем «Відсотки», «Звичайні дроби» та «Пропорції».

Любов, доброта, справедливість, відданість, патріотизм… Ці поняття абстрактні, їх не можна торкнутися, побачити. В їх розуміння кожен з нас вкладає щось своє.

Патріотичне виховання в школі – проблема не нова, але особливо актуальна у наш час і є однією з найважливіших цінностей людини.

Але що ж таке патріотизм? Я запитав у дітей і зрозумів, що під патріотизмом вони розуміють любов до Батьківщини. Але це поняття набагато ширше. Воно включає в себе і шанобливе ставлення до держави, її символів, рідної мови, сім’ї, родини, місце де народився, природи і всього живого, і вміння відповідати за долю Батьківщини, відстоювати її інтереси, і прагнення захищати Вітчизну, і вивчення історичного минулого, його звичаїв, традицій. Тому потрібен поглиблений підхід до методів і форм патріотичного виховання дітей не тільки в позакласній роботі, а й на уроках.

Математика… Розв’язування задач. На перший погляд немає нічого спільного з патріотизмом. Але це тільки на перший погляд. У моїй роботі при вивченні математики, основними напрямками патріотичного виховання є:

  1. Позакласна робота;
  2. Проведення нестандартних уроків;
  3. Вирішення математичних завдань з використанням історичного матеріалу, матеріалу на економічну тематику.

Мабуть кожній людині важливо знати, якими були його предки, як вони жили. Минуле країни вивчає історія. Але з деякими сторінками історії можна ознайомитися і на математиці.

При вивченні теми «Звичайні дроби» у 5 класі пропоную дітям зануритися у минуле України – період козацтва.

Приклади завдань:

  1. Козак Лютий наварив кулішу. 1/4 частину каші він дав козаку Птаху, 1/3 решти – козаку Татарину, а половину нової остачі – козаку Гупалу. Решту ж він з’їв сам. Після обіду козаки ніяк не могли з’ясувати, кому з них дісталося більше кулішу. Допоможіть їм розібратися.

Після розв’язку задачі учні отримують такий результат: козаки з’їли кулішу порівну, а отже і знайомляться з головним правилом взаємовідносин козаків: «Рівний серед рівних!»

  1. Гетьман Сагайдачний мав у своєму війську 17500 козаків, 2/500 з яких утворювали екіпаж одного корабля – чайки. Скільки козаків було на 1 чайці?Скільки човнів було у гетьмана Сагайдачного?

На кожному уроці математики повинен бути присутній виховний момент.

Розпочинаючи урок можна завжди підібрати такі слова, які б наповнювали серця учнів гордістю за Батьківщину.

Приклад завдання:

Один літак Ан-225 «Мрія» може за один переліт доставити 185 т вантажу. Скільки літаків потрібно підняти у повітря, щоб перевезти 1750 т пшениці?

Не буде істинного патріота своєї Вітчизни, якщо дитина не вивчатиме історію своєї малої Батьківщини.На території нашого селища процвітає фермерське господарство ПОСП «Вікторія». Пропоную дітям при вивченні теми «Відсотки» розв’язати таку задачу:

Керівництво ПОСП «Вікторія» вирішило покласти 500000 грн. на депозитний рахунок до Приватбанку під 10% річних на 3 роки. Яку суму вони отримають по закінченню даного терміну?

Наших учнів завжди приваблював місцевий графітовий комбінат. Разом з учнями 5 класу я провів екскурсію до гірничого цеху даного підприємства, а по завершенні екскурсії дітям була запропонована така задача:

З руди нашого кар’єру можна отримати 5% графіту. Скільки руди необхідно видобути, щоб виготовити 200 т графіту?

Одним із компонентів патріотичного виховання є виховання поваги до праці людей. Цей напрямок реалізую на прикладі роботи працівників школи, адже діти те, що бачать самі, набагато краще сприймають.

Приклад завдання:

Шеф-кухар нашої школи вирішив зварити малинове варення. Згідно рецепту пропорція цукру і малини – 3:2. Скільки цукру необхідно взяти, щоб отримати варення з 10 кг малини?

         Я вважаю: коли уміння розв’язувати задачі переплітаються з історією, то задача стає більш важливою та по-справжньому цікавою кожному учневі, а одночасно і може стати ще одним нагадуванням про рідну землю.

Патріотизм – система найвагоміших цінностей, що притаманні усім сферам життєдіяльності в школі. Чим більше кращих рис людини ми закладемо в школі, тим більше буде людей, здатних до активно-діяльнісної самореалізації задля держави.

 

Comments

  1. Шановний Євгеній Олександрович! Так, кожен урок має не тільки навчальну функцію, а і виховну. Виховувати учня патріота дуже важлива місія вчителя. Ви підібрали цікаві задачі із виховним змістом, які розширюють кругозір учнів.