МАНДРЕЙЧУК СВІТЛАНА ВІКТОРІВНА | ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ЕЛЕКТРОННИХ РЕСУРСІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ – ШЛЯХ ДО ПІДВИЩЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

вчитель географії
комунальний заклад
НВО» Живанівське відділення

ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ЕЛЕКТРОННИХ РЕСУРСІВ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ  – ШЛЯХ ДО ПІДВИЩЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Географія, як наука, необхідна для розвитку відповідальних громадян сьогодення і майбутнього. Ми живемо у світі нових технологій. Адже сьогодні не можна обійтися без сучасних методик та засобів навчання. Вчителі,  потіснивши традиційні методи викладання географії, почали широко використовувати у своїй роботі електронні ресурси. Комп’ютерні технології можна застосовувати на різних етапах уроку. Дана стаття дасть можливість учителям географії осягнути ефективність використання сучасних електронних ресурсів на уроках географії.

Використання комп’ютера та електронних носіїв на уроках допомагає вчителю контролювати рівень засвоєння знань та керувати роботою учнів. Змінюється і роль вчителя, який повинен не тільки дати учням знання та сформувати основні вміння, але й навчати їх самостійно шукати необхідну інформацію.

Основними принципами впровадження сучасних електронних ресурсів у процесі вивчення географії є:

  1. Демократизація змісту.
  2. Інтеграція.
  3. Диференціація.
  4. Цілісність і системний виклад змісту.
  5. Доступність.
  6. Науковість.

Із власного досвіду зупинюсь на деяких моментах використання електронних ресурсів при викладанні географії. При підготовці до уроків варто використовувати сучасні інтернетсайти (рокомендовані МОН).

У своїй статті О.І.Руденко-Моргун «Комп’ютерні технології як нова форма навчання» говорить, «ми живемо в століття інформаційної, комп’ютерної революції, що почалася в середині 80-х років і до тепер продовжує нарощувати темпи. От її основні віхи: поява персонального комп’ютера, винахід технології мультимедіа, впровадження в наше життя мережі Інтернет. Всі ці технології швидко і непомітно ввійшли у наше життя: вони широко використокуються в усіх професійних сферах й у побуті» [1,с. 12]

Швидко знайшов комп’ютер вагоме місце на уроках географії:

  • Для поширення інформації на уроках та прведення дистанційного навчання використовую блог https://goo.gl/agZBwu, на якому розміщую за сторінками всі необхідні матеріали, за темами та розробленими інтерактивними вправами до даних тем.
  • Для максимального зацікавлення дітей 6-7 класів використовую мультимедійні презентації, відео на мультимедійній дошці.
  • Для вивчення географії України і світу у 8-9 класах використовую Power Point, електронні атласи.
  • Під час вивчення курсу « Економічна і соціальна географія світу» 10 клас широко застосовую метод проектів та створення і захист власних презентацій учнів.

У своїй роботі доцільно застосовувати електронні атласи, вони є зручними, містять нову інформацію, відображають об’єкти, явища та процеси, тексти, таблиці.

У кабінеті географії є мультимедійна дошка ( в правому кутку набір інструментів) для позначення об’єкта, підпису географічної номенклатури на електронній карті, який вивчається, або для перевірки знань. Наприклад, Номенклатура Світового океану https://goo.gl/15Cbw4

Перегляд відеофільмів та відеосюжетів скорочує час викладання та пояснення нового матеріалу. Краще один раз побачити , ніж сто разів почути. На уроках запам’ятовуються і сприймаються відеофрагменти до 5 хвилин.  Дітям важко уявити просторово рух літосферних плит, уявлення про Землю у давнину, навколосвітні подорожі, рельєф дна Світового океана, тому краще переглянути дані теми ,використовуючи  www.youtube.com, наприклад відеоролики: «Рух літосферних плит», «Уявлення про Землю у давнину», «Навколосвітні подорожі», «Рельєф дна Світового океану» тощо. Перегляд навчального відео дає можливість робити паузи, зосереджуючи увагу на головному,  поєднувати  розповідь вчителя із переглянутим матеріалом.

Застосування відеорозповідей, віртуальних екскурсій, подорожей по країнах світу за допомогою он-лайн сервісу Карти Google.

https://goo.gl/axHGqt  .

Інтернет-ресурси Prezi та  Power Point   дає можливість створювати презентації, які доповнюють урок візуалізованою інформацією: «Транспорт України та світу». «Річкова система», «Харчова промисловіть» тощо.

Для перевірки знань учнів на початку уроку використовую електронний ресурс  Learningapps.org – це колекції вправ.

Важливим етапом навчальної діяльності є контроль рівня засвоєння знань та розуміння навчального матеріалу, який під час використання електронної стіни можна здійснювати через тести, інтерактивні вправи, ігри, опитування, створені в різноманітних освітніх сервісах та розміщені у Padlet https://goo.gl/Z5ws5n [2]Для перевірки знань учнів на початку уроку використовую електронний ресурс Learningapps.org

Отже, використання на уроках онлайн-сервісів змінює традиційні методи навчання, дозволяючи підвищувати інтерес до предмета і сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу. Дійсно, це дає можливість організувати інформаційне середовище, яке здатне активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвиває їх інтерес та інтелектуальний потенціал, навички самостійно працювати в інтернетмережі.

Література

1.Руденко-Моргун О.І. «Комп’ютерні технології: як нова форма навчання» О.І. Руденко-Моргун // «Іноземні мови в школі».- 2001р. – №2. – с.12

  1. Зубахіна Є. Застосування соціального сервісу Padlet у навчально-виховному процесі / є Зубахіна [Електронний ресурс] – Режим доступу :http //informatika. udpu.org.ua/? page_id=1175

Comments

  1. Доброго дня! Змістовна стаття. Вивчення географії є важливим, а безліч ресурсів дійсно роблять цей предмет цікавим для учнів. Окрім перелічених вами, я використовую і мобільні додатки. Є досить такі корисні. Якщо цікаво буде, перегляньте мою статтю. Мобільні додатки, як доповнення до вашої роботи думаю будуть не зайвими. Одразу видно, що ви вчитель, який йде у ногу з часом. Бажаю успіхів у роботі!

  2. Стаття корисна і цікава не лише для вчителів географії. Вдало підібрані інтернет-сервіси можна використовувати при вивченні будь – якого навчального предмету а також у виховній роботі з класом (класні керівники).

  3. Вітаю!Світлана Вікторівна,погоджуюсь з вашими думками про доцільність використання сучасних електронних ресурсів на уроках географії.
    Особливо подобається електронний ресурс Learningapps.org, його можна застосовувати на різних етапах уроку та долучати учнів до роботи в цьому сервісі.Бажаю Вам творчих успіхів та натхнення !