МАКАРЕНКО ІРИНА АНАТОЛІЇВНА | КЕЙС-ТЕХНОЛОГІЇ ЯК МЕТОД АКТИВНОГО НАВЧАННЯ ХІМІЇ

Учитель хімії та біології
комунального закладу
«Навчально-виховне об’єднання природничо-економіко-правовий ліцей –
спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №8 – позашкільний центр
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області»

КЕЙС-ТЕХНОЛОГІЇ ЯК МЕТОД АКТИВНОГО НАВЧАННЯ ХІМІЇ

Анотація.  Метою даної статті є аналіз кейс-методу як продуктивного засобу формування компетентностних навичок  в процесі навчання природничих дисциплін.

Протягом останніх десятиліть спостерігається поступове зниження інтересу школярів до предметів природничого циклу. Таке явище в умовах науково-технічної революції і розширення процесу інформатизації суспільства здається парадоксальним.

– Одні (60,2% від 100 опитаних старшокласників) посилаються на те, що ці предмети не знадобляться їм у майбутньому.

– Інші (5,3% опитаних) вважають, що на уроках вивчаються питання, вже відомі їм з книг, журналів, телевізійних передач.

-Треті (34,5%) скаржаться на складність предметів, вони не бачать особливого сенсу змушувати себе вчити формулювання і ламати голову над завданнями.

Нерідко висловлюється думка, що це досить спеціальні предмети, які не потрібні ста відсоткам населення, а тому їх слід вивчати в школі на вибір.

Експертиза нинішнього стану курсу хімії показує:

– слабку світоглядну, політехнічну і гуманітарну спрямованість;

– явно недостатню орієнтацію на життєво важливі проблеми, і перш за все на проблеми екологічної освіти;

– недостатню вмотивованість;

– відсутність підходу, що враховує інтереси і здібності учнів (в результаті чого для одних школярів курс хімії виявляється занадто складним, а для інших, навпаки нудний і нецікавий).

Наш час – час змін. Сьогодні особливо важливо розвивати пізнавальну діяльність учнів, формувати інтерес до процесу пізнання, до способів пошуку, засвоєння, переробки та застосування інформації, що дозволило б школярам бути суб’єктом навчання, легко орієнтуватися в сучасному мінливому світі.

Однією із таких форм роботи є використання кейс – методів, що розвивають творче мислення, здатність висувати нові несподівані рішення, встановлювати асоціативні зв’язки, переходити  від одних явищ до інших.

В рамках традиційного методу вчитель в основному грає роль ментора, наставника, а при застосуванні кейс – технологій він виступає як спостерігач.

Застосування кейс-технологій в хімії є однією із затребуваних на сьогодні методів навчання учнів даного предмету. Крім того ґрунтуючись на тому, що хімія є в першу чергу експериментальної наукою, з безліччю різних шляхів вирішення однієї проблеми або завдання, застосування кейс-технологій дозволяє реалізувати всі переваги даної технології навчання при використанні її в навчанні хімії. Дану технологію можна використовувати як на начальних етапах вивчення хімії так і в старших класах.

Кейс «Сміття»

Практична робота по темі «Розділення сумішей.» (7 клас)

Тип кейса: науково-дослідний.

Зміст кейса:

У процесі життєдіяльності сучасної людини утворюється величезна кількість побутових відходів. Сміття на території міського пляжу, вулиць, парків   м. Кропивницького містить багато цінних речовин: алюміній (кришки від молочних пляшок, фольга від чаю, цукерок), олова (консервні банки) і навіть золото (радіодеталі, черепки тарілок із золотим обрамленням).

В місті запустили програму з роздільного збору сміття (відходи паперу і картону, пластик, скляна і металева тара). Таким чином, частина міського сміття проходить первинну переробку, що зменшує кінцевий обсяг відходів, що вивозяться на міське звалище, покращуючи тим самим і загальну екологічну ситуацію в місті.

Переробкою сміття з метою виділення корисних матеріалів і речовин в міському господарстві майже не займаються. Це пов’язано з тим, що сміття – абсолютно унікальна за кількістю компонентів суміш. Виділення з неї речовин в чистому вигляді – справа дуже трудомістка і дорога.

Поки не знайдені ефективні і прості способи переробки сміття. Це справа майбутнього, проте, ви вже зараз можете запропонувати методи поділу деяких компонентів відходів.

Вам видана суміш кухонної солі, піску, залізного порошку, шматки поліетилену, що моделює сміття і суміш нафти / рослинного масла і води

Завдання:

1.Знайдіть  прості та ефективні методи поділу цих сумішей.

  1. Заповніть таблицю:
Що роблю?

 

Що спостерігаю?

 

Висновок

 

     
  1. Зробіть висновки про способи розділення сумішей і отримання чистих речовин.

Обладнання і реактиви: склянка з  водою, магніт, предметне скло, тримач, спиртівка, фільтрувальний папір, лійка, скляна паличка, хімічний стакан, розподільча лійка, тигельні щипці.

Кейс уроку хімії в 10 класі по темі: «Властивості фосфору та його сполук»:

«Академік Семен Вольфкович був в числі перших радянських хіміків, що проводили досліди з фосфором. Тоді необхідні запобіжні заходи ще не проводилися  і газоподібний фосфор у ході роботи просочував одяг. Коли Вольфкович повертався додому темними вулицями, його одяг випромінюв блакитне світіння, а з-під черевиків сипалися іскри. Кожен раз за ним збирався натовп і приймав вченого за потойбічну істоту, що призвело до поширення по чуток про ченця, що світиться.

Учитель задає такі питання по кейсу:

Які види фосфору існують і що за явище «аллотропія»?

Які приклади з життя або літературних джерел ви можете привести про фосфор?

Які хімічні властивості фосфору обумовлюють його застосування в промисловості і в побуті?

Які запобіжні заходи треба було застосовувати академіку, працюючи з фосфором?

Учні працюють, використовуючи підручник і інтернет- ресурси. Результати пошуку заносяться в таблицю на електронну дошку Padlet.

Аллотропія фосфору

 

Фізичні властивості

 

 

Хімічні властивості

 

 

Дія на організм людини

 

ТБ при роботі з фосфором

 

Застосування фосфору

 

           

 

При використанні кейс-методу були досягнуті  наступні цілі:

–         розвиток аналітичного, творчого, критичного мислення;

–         практика пошуку і вироблення альтернативних рішень,

–         усвідомлення багатозначності практичних проблем і життєвих ситуацій (виникають у реальній діяльності);

–         здатність і готовність до оцінки та прийняття рішення;

–         гарантія більш якісного засвоєння знань за рахунок їх поглиблення та виявлення прогалин знань;

–         розвиток соціальних компентенцій при роботі в групі.

Бібліографія

  1. Винокурова Т. К.: ІКТ на уроках хімії, 2011-С.35-40

2.Долгорукова А. Метод case-study как современная технология профессионально-ориентированного обучения  http://evolkov.net/index.html-

  1. Урок – кейс «Чи потрібні нам ліки?» Раздел: Школа » Школа онлайн » Идеальные уроки-кейсы Автор кейса: Бондаренко В. Каскад: Економіка і богатоміка
  2. http://school.xvatit.com/
  3. http://himkniga.com/teacher/

Comments

  1. Дуже цІкава та змістовна доповідь. Добре показані приклади саме данних кейс- методів.Ця інформація є цікавою,тому в майбутньому буду її використовувати.

  2. Дякую автору за статтю!Дійсно, кейс-метод це продуктивний засіб формування компетентностних навичок в процесі навчання природничих наук!

  3. Змістовна стаття. Вивчення природничих дисциплін є важливим, а кейс-метод робить ці дисципліними цікавими та зрозумілими для учнів. Бажаю успіхів у роботі!

  4. Дуже цікава і корисна стаття, розкриває всю необхідність започаткування кейс-технологій для успішного вивчення будь-якого предмету, що є запорукою ефективності у реалізації сучасних завдань системи освіти.