МАЙКО ОЛЕКСАНДР ВОЛОДИМИРОВИЧ | ПОШУК І ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДИЧНИХ ШЛЯХІВ І ПРИЙОМІВ ВИКЛАДАННЯ КОНКРЕТНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель математики
Гайворонського НВО №2
«Загальноосвітня школа – гімназія І – ІІІ ступенів»

ПОШУК І ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДИЧНИХ ШЛЯХІВ І ПРИЙОМІВ ВИКЛАДАННЯ КОНКРЕТНОГО МАТЕРІАЛУ

У статті у зжатій формі викладені деякі думки та ідеї щодо організації навчання на уроках математики.

          «Не можна пізнати дитину, не люблячи, не поважаючи її гідності. Тільки та школа має майбутнє, яка поважає в дитині Людину. Учительська професія – це людинознавство, постійне проникнення у складний духовний світ людини, яке ніколи не припиняється. Прекрасна риса – повсякчас відкривати в людині нове» — говорив видатний педагог В.О.Сухомлинський.

Внутрішня потреба і бажання удосконалити навчально-виховний процес  спонукали мене до вивчення та розгляду багатьох питань, зокрема такі, як диференційований підхід до учнів під час вивчення нового матеріалу;   евристична бесіда, як метод формування у школярів досвіду пошукової діяльності. За 24 роки педагогічної праці були не значимі і значимі досягнення щодо впровадження різних технологій, як традиційних, так і інноваційних. Працював і намагався знайти шляхи до дитячих сердець через вивчення і впровадження інноваційних технологій педагогічної практики. На уроках можна побачити  диференціацію та індивідуалізацію навчання, проблемний підхід під час вивчення нового матеріалу, розвиток пізнавальної самостійності школярів, високоморальний і краєзнавчий виховний напрямок навчального процесу, елементи інтегрованого навчання і виховання.

Для справжнього математика сама наука – МАТЕМАТИКА – це пісня. І в цій пісні можна відчути натхнення, радість, невдачу, іноді розчарування і знову радість, і знову натхнення, і знову зліт… Було багато різних ситуацій, думок та ідей щодо методики викладання того чи іншого матеріалу. Тому зараз пропоную свою «рапсодію» — кілька  прикладів на різні теми у різних класах, якими я користуюся в процесі пояснення того чи іншого матеріалу.

Приклад 1. Заглянемо в 6 клас. Урок на додавання раціональних чисел. Сума чисел з різними знаками. Граємо в гру – «перетягування канату». Хто сильніший, у того і модуль більший. Отже, матимемо знак більшого модуля. А на скільки сильніший? Зараз віднімемо від більшого модуля менший і матимемо результат. А на суму від’ємних чисел маємо приклад «віддав і ще раз віддав». Звичайно, прикладів можна приводити безліч на таку тему, та для мене ці два – самі ефективні. Хотів би порадити авторам майбутніх підручників: давайте якнайбільше прикладів на 4 – 8 дій з цілими числами. Звісно, творчість вчителя – це індивідуальність кожного вчителя. Можна і самому придумати багато таких прикладів, але хотілося б, щоб у підручниках було саме прикладів з цілими числами побільше.

Приклад 2. Сьомий клас. Геометрія. Задачі на побудову. Ми працюємо на нелінованому папері. Клітинки зошита дуже заважають, повірте. Правильно загострений олівець, гарна прозора лінійка. Розвивається охайність у дітей.

Приклад 3. Працюємо на уроці у 8 класі за темою «Квадратні рівняння». Вже вміємо розв’язувати неповні рівняння, ось скоро дійдемо до формули коренів квадратного рівняння. Я обов’язково даю 1 – 2 уроки на розв’язування  рівнянь методом виділення повного квадрату. Особливо таких, у яких коефіцієнт біля х цілий непарний або дробовий. Наприклад, розв’яжемо рівняння:

Якщо учень розв’язав кілька таких рівнянь, то йому без всіляких труднощів піддасться рівняння з буквеними коефіцієнтами і самому вивести формули коренів квадратного рівняння. Вчителю тільки достатньо назвати дискримінантом вираз в2-4ас. Для учня це є маленьке відкриття. Навіщо йому розв’язувати рівняння, виділяючи повний квадрат, якщо він власноруч вивів формулу. Тільки числа підставляй!

Приклад 4. Вивчаємо тему «Розв’язування нерівностей методом інтервалів. Я спочатку розглядаю вирази, наприклад,  х – 5 та 5 – х.            Визначаємо, при яких значеннях х ці вирази приймають додатні (невід’ємні) та від’ємні (недодатні) значення. Робимо висновок, що для виразу, в якому х стоїть на першому місці, інтервал праворуч завжди додатній. Далі розглядаємо добуток двох і більше лінійних множників і саме таких, у яких змінна х стоїть на першому місці. Інтервал праворуч завжди додатній, а далі йде чергування знаків. Добуток скільки завгодно багатьох лінійних множників можна подати у вигляді b  . Тому, якщо ліва частина нерівності є саме таким добутком, то нерівність практично розв’язана . Розглянемо приклад:

Ще є одна річ щодо цієї теми. Зустрічалися вам нерівності, у яких сусідні інтервали мають один і той самий знак? Так, дійсно. Як ми визначаємо знак в інтервалі? Беремо будь-яке число інтервалу, підставляємо у ліву частину нерівності та визначаємо знак майбутнього результату. А чому бувають випадки, що знак повторюється? Даю відповідь.

Я розглядаю з дітьми такі факти:

      Ще є одна річ щодо цієї теми. Зустрічалися вам нерівності, у яких сусідні інтервали мають один і той самий знак? Так, дійсно. Як ми визначаємо знак в інтервалі? Беремо будь-яке число інтервалу, підставляємо у ліву частину нерівності та визначаємо знак майбутнього результату. А чому бувають випадки, що знак повторюється? Даю відповідь.      Я розглядаю з дітьми такі факти:

Я раджу колегам користуватися цими чотирма фактами, щоб не розглядати кожен проміжок, підставляючи певні значення х з кожного проміжку. На жаль, у деякій літературі зустрічаються нераціональні розв’язування нерівностей.

Учитель не буде учителем, якщо він не веде гурткової роботи. Я працював з учнями різного віку. Кожен вік має свої особливості. Чим старший учень, тим багатший у нього математичний апарат. Улюблена моя тема – комбінаторика. В журналі «Математика а школах України» №1-2 за січень 2012р., (видавнича група  «Основа») була надрукована моя робота «Основні типи задач комбінаторики». Дана робота розрахована як для учнів, так і для вчителів. Розглянуто 40 комбінаторних задач з розв’язками  та  35 задач для самостійного розв’язування. Я попробував систематизувати комбінаторний матеріал і, на мою думку, мені це вдалося. Сподіваюсь, що моя праця принесе користь читачу у вивченні або поповненні знань з комбінаторики.

Comments