ЛЮТИНСЬКА МАРИНА ОЛЕКСАНДРІВНА | «ПЕРЕВЕРНЕНИЙ КЛАС» НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ АБО ЯК АКТИВІЗУВАТИ ПІЗНАВАЛЬНУ ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ

учитель інформатики
Солгутівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Гайворонського району
Кіровоградської області

«ПЕРЕВЕРНЕНИЙ КЛАС» НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ АБО ЯК АКТИВІЗУВАТИ ПІЗНАВАЛЬНУ ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ

Анотація. В статі висвітлені особливості технології «переверненого навчання», окреслені особливості застосування технології для учнів та вчителів, представлена порівняльна характеристика традиційного навчання і технології «переверненого навчання», узагальнені переваги використання даної технології для вчителів та учнів, розглянуті сервіси для створення навчального контенту

Здібні вчителі знають, що хоч скільки  всього вони вивчили в минулому, сьогодні – новий день,
і їздити верхи на вчорашньому коні – погана ідея.
Кен Робінсон

Дуже швидко змінюються освітні тренди, підходи у навчально-виховному процесі, який впершу чергу повинен бути зорієнтований на особистість дитини, її природні задатки, потреби та можливості, талант. Прикрим є те, що у своїй педагогічній діяльності ми все частіше зустрічаємо учнів, які з тих чи інших причин втратили інтерес до навчання. За останніми даними 33 відсотки дітей не зацікавленні у навчанні, вони неохоче ходять до школи, просто відбувають день за днем, чекаючи, коли вже нарешті закінчиться навчання й почнуть займатись чимось дійсно цікавим.

З метою підвищення пізнавальних інтересів учнів варто використати «перевернене навчання» це – інноваційний метод навчання, який відрізняється від традиційного тим, що теоретичний матеріал вивчається самостійно учнями до початку уроку за допомогою відео-інструкцій, аудіо-лекцій, інтерактивних вправ, а вивільнений час на уроці використовується для застосування набутих знань на практиці, на співпрацю та творчість в процесі активного навчання, генерування нових навчальних продуктів.

Перевагами переверненого навчання є:

  • Розвиток у дітей навичок 21 століття, а саме: навичок співпраці, вміння розв’язувати проблемні питання самостійно, інформаційна грамотність;
  • Забезпечення індивідуального розвитку кожного учня;
  • Спонукання учнів до взаємонавчання.

Розробниками технології «перевернене навчання» є американський учительський колектив Аарона Самса та Джонатана Бергманна, які у 2006 році почали публікувати власні відео-лекції з хімії з метою подальшого опрацювання матеріалів їх учнями вдома. Вони видали власний посібник з методичними рекомендаціями до застосування даної технології «Перевернене навчання, або як достукатися до кожного учня на уроці».

Хоча технологія «перевернене навчання» досить нова в освіті, але вона має значний інтерес серед науковців, представлена в роботах Басалгіною Т.Ю., Курвітс М., Ремізовою О., Бейкер С., Бергман Дж., Семс А., Баррет Д., Дрисколл Т., Бугайчук К., Литвиновою С. та інших.

Варто зазначити, що власне на уроках інформатики можна успішно реалізувати технологію «переверненого навчання», адже при вивчені даного предмету за програмою рівня стандарт, кожен урок надзвичайно перенасичений навчальним матеріалом, який слід опрацювати протягом однієї години на тиждень, тому традиційні методики викладання є малоефективними, адже варто сформувати не лише теоретичні знання, а й виробити практичні вміння при роботі з сучасною комп’ютерною технікою.

Вагомою відмінністю організації «переверненого навчання» від класичних технологій є те, що змінюється роль самого вчителя, який перетворюється в наставника, модератора, який координує роботу учнів, консультує, надає допомогу в процесі самостійної пізнавальної діяльності учнів та при роботі в групах.

Освітні навчальні матеріали систематизуються вчителем у вигляді систем відео-уроків, які можуть бути представлені у відкритому доступі на персональному учительському каналі https://www.youtube.com/channel/, який дає можливість за допомогою плейлистів структурувати навчальну інформацію для учнів так і в закритому захищеному середовищі за допомогою відео каналу у хмарному просторі OFFICE 365 , також зручними для роботи є сервіс EdPuzzle, який дозволяє монтувати відео, додавати голосові коментарі та запитання за тематикою навчального відео. Ще один сервіс eduCanon надає учителю можливість за кілька секунд ввести тему та мету уроку до пошукового рядка і обрати готові варіанти відео, які будуть запропоновані на YouTube та Vimeo, якщо учителю потрібно зробити коментарі до того чи іншого фрагменту відео на тій, чи іншій секунді варто використати сервіс VideoNotes

Завдяки сучасним технологіям в мережі інтернет систематизована велика база різноманітних навчальних матеріалів, таких як відео, інтерактивні вправи, завдання, онлайнові тести для самоперевірки, тому підручник на сьогодні є не єдиним освітнім джерелом інформації для учнів, учитель не єдиним джерелом знань. За умов успішного застосування даної технології учитель перестає бути центральною фігурою в навчальному процесі, він набуває функцій коуча та фасилітатора. Нажаль, сучасні учні за довгі шкільні роки звикли сприймати інформацію пасивно, їм важко постійно здійснювати самостійну пізнавальну діяльність. Тому варто застосовувати елементи «переверненого навчання» на уроках інформатики враховуючи зміст навчального матеріалу, рівень підготовленості учнів, наявність комп’ютерної техніки в учнів та забезпечення інтернетом учнівських ґаджетів.

В ході застосування технології «переверненого навчання» здійснюється зміщення акценту на процес пізнавальної діяльності учнів в процесі якого відкриваються нові знання. Навчання вибудовується таким чином, щоб розв’язати конкретні проблемні питання, успішно застосовуються методи обговорення, дискусії, адже завдяки даній технологій економиться час та вивільняється для безпосередньої роботи з учнями. Для реалізації індивідуального підходу з учнями, яким важко дається навчальний предмет, або у тих в кого виникли труднощі з виконанням домашнього завдання, а обдаровані діти отримують можливість більшої свободи та незалежності від загального темпу своїх ровесників. Отже, технологія «переверненого навчання» сприяє особистісно зорієнтованому підходу в навчанні.

Бібліографія

  1. Кен Робінсон. Школа майбутнього. Революція у вашій школі, що назавжди змінить освіту. – Львів: Літопис, 2016. – С. .47–52.
  2. Курвитс, М. Модель «Перевернутый класс». Что переворачиваем? /М. Курвитс, Ю. Курвитс // Управление школой. – 2014. – № 7/8. – С. 38–40.
  3. Литвинова, С. Г. Проектування хмаро орієнтованих навчальних середовищ загальноосвітніх навчальних закладів – 2014. – № 3 (41). – С. 10–27.
  4. Литвинова, С. Г. Облачно ориентированная учебная среда школы: от кабинета до виртуальных методических предметных объединений учителей – 2014. – №1(17)

Comments

  1. Доить цікава і повчальна стаття.Дякую.Після детального ознайомлення з даною технологією спробую використовувати на своїх уроках.Бажаю успіхів.

    1. Дякую за схвальний відгук щодо статті. Дійсно, застосування елементів “переверненого навчання” сприяє підвищенню мотивації учнів до вивчення предмету, а разом із тим розвиває навички самостійної пізнавальної діяльності учнів.

  2. Дякую, Марино Олександрівно, за цікаву і актуальну тему. Адже сьогодні у зв’язку із тим, що на один урок відводиться багато інформації, яку інколи ми не встигаємо подати на уроці, саме “перевернуте” навчання дозволяє надолужувати прогалини. І учням цікаво, і вчимо самостійно працювати, і цікаві сервіси для роботи. Успіхів Вам!

  3. Досить цікава технологія “переверненого навчання”, яка сприятиме успішному забезпеченню освітнього процесу. Дякую. Успіхів Вам та творчих злетів!

  4. Дуже актуальна тема і цікава стаття. Я би хотіла більш детально ознайомитись із новітньою технологією і сервісами для роботи. Пропоную Вам провести майстер-клас для вчителів нашої школи