КРИВОЛАПОВА ВАЛЕНТИНА ДМИТРІВНА | ІННОВАЦІЙНІ ОНЛАЙНОВІ ОСВІТНІ ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УРОКУ ІНФОРМАТИКИ

Учитель інформатики та математики
Созонівського навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»
Кіровоградської районної державної адміністрації
Кіровоградської області

ІННОВАЦІЙНІ ОНЛАЙНОВІ ОСВІТНІ ІНСТРУМЕНТИ
ДЛЯ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УРОКУ ІНФОРМАТИКИ

Сьогодні, мабуть, перед кожним педагогом та й взагалі, працівником освітистоїть питання:Як досягти сучасного рівня якості освіти?

Це глобальне питання, тому якщо вчитель ставить мету підняти своє викладання до сучасного рівня, потрібно розглянути наступні питання “Що є якість освіти”, “Які її складові?, “Який є сучасний рівень якості освіти?”, “Як вчительзмінює поняття якісної освіти?”.

Що стосується питання “Що є якість освіти?”, то у моєму розумінні якість забезпечується:

  • якісною програмою
  • якісними підручниками

-якісними вчителями, які відповідально ставляться до виконання своїх професійних обовʼязків.

Сучасна програма має бути такою платформою для вчителя, на якій можна навчати навичкам XXIст: критичного мислення, співпраці   та самостійності, навчання впродовж життя,інформаційних компетентностей  таін.

Реалізувати таку програму можна, отримавши зворотній звʼязок, наприклад, від участі у міжнародному тестуванні Pisa.

Щодо матеріалів навчання, то сучасна освіта потребує електронної   відкритої інтерактивної системи навчання.

Сучасна якісна освіта має бути доступною кожному.

І ось тепер мова про вчителя. Яким є новий вчитель? Він є вчителем-творцем. Найголовніше завдання вчителя – це бути прикладом для учнів людини-творця, а не людини-споживача. Що це означає?

По-перше, це створення тієї самої інтерактивної системи навчання. Якщо вчитель бажає, щоб учні отримували актуальні знання вчасно, він сам створить навчальні матеріали, а не буде викладати за застарілими підручниками.

По-друге, це створення умов розвитку бажання учня вивчати навколишній світ та надання конкретних можливостей для його реалізації.

Звісно у вчителя повинні бути хороші уроки. Адже гарна школа починається з уроку. І саме від уроку залежить усе: культура, доброзичливість у взаєминах між учнями, вчителями і батьками. Час вносить корективи в структуру і типологію уроку, в методи і засоби навчання, однак авторитет самого заняття настільки високий і міцний, що не підлягає сумнівам навіть найсміливіших критиків.

Чим же особливий урок інформатики? та які Інноваційні онлайнові освітні інструменти  потрібні для підвищення його ефективності

Інформатика не схожа ні на один шкільний предмет ні по змістовній частині, ні по цілях навчання; завдання, що вирішуються при вивченні інформатики, відносяться і до інших наочних галузей знань, через що вивчення інформатики завжди має міжпредметний характер. Персональний комп’ютер використовують як об’єкт вивчення: формуються базові знання і уміння роботи з ПК (пристрої, операційна система, методи пошуку інформації і так далі); в той же час комп’ютер є засобом навчання і інструментом для вирішення завдань.

Сучасне якісне навчання інформатики неможливо уявити без систематичного використання ресурсів Інтернет як вчителем, так і учнями на всіх етапах навчального процесу.

Для учнів, використання освітніх електронних ресурсів є мотивацією до навчання та сприяє істотному розширенню можливостей самостійної роботи, а також можливості участі у різноманітних конкурсах. Для вчителя ж використання інтернет-ресурсів значно полегшує підготовку до уроку, збільшує час на спілкування з учнями та робить уроки насиченими та цікавішими, що сприяє підвищенню їх ефективності.

До уроків я намагаюсь підібрати сучасний якісний навчальний контент – статті, відео, веб-сайти, графічні матеріали та інше. Якщо я бачу що такого контенту не вистачає або взагалі не існує, я створюю його сама. Це може бути весь урок або його елементи: тести, відео, вправи. В нагоді стають різноманітні інтернет-сервіси.

Отже, розглянемо основні структурні етапи уроку, які зустрічаються на більшості занять, незалежно від типу самого уроку, та онлайн-ресурси, які можуть бути використані на даному етапі.

Мотивація навчальної діяльності

На  початку уроку важливо створити в учнів певний рівень мотивації для подальшої активної та результативної діяльності на уроці. Слід учнів зацікавити, пробудити в них інтерес до вивчення даної теми. Для цього можна застосовувати вступну презентацію з теми, створення проблемної ситуації, ситуації успіху.

Як приклад, пропоную сайт http://blabberize.com(картинки, які розмовляють). Онлайн сервіс Blabberize призначений для створення озвучених зображень, героїв, сценок, постановок. Для створення роботи необхідно графічне зображення, звуковий файл, або можливість запису власного супроводу. Для початку роботи необхідно зареєструватися. Створений проект можна вбудувати на сторінки сайтів, блогів, поділитися в соціальних мережах, отримати посилання. Роботу можна переконвертувати в відео та скачати. (Приклад)

Перевірка домашнього завдання

Простий і швидкий інструмент app.wizer.me  для створення інтерактивних робочих аркушів із завданнями, вправами, в тому числі і на основі відео. (Приклад)

Перевірка, оцінка і корекція засвоєних раніше знань, навичок і вмінь

На даному етапі уроку роботу учнів можна організувати за допомогою виконання різноманітних вправ; усного вирішення задач і прикладів; виконання графічних робіт та роботи над таблицями, схемами тощо; письмових відповідей учнів на запитання з пройденого матеріалу; тестування.

Можна скористатися Інтерактивними плакатами, для їх створення пропоную онлайн сервіс Thinglink (призначений для створення інтерактивних зображень з можливістю прикріплення посилань на мультимедійні об’єкти (фото, відео, звуковий коментар, проекти з сервісів),(Приклад) та онлайн сервіс SMORE (за допомогою цього сервісу дуже швидко можна створити мультимедійне оголошення, новину, анонс і багато іншого)(Приклад).

Вивчення нового матеріалу

На даному етапі уроку ми викладаємо новий матеріал за допомогою розповіді, пояснення, бесіди з використанням ІКТ, а саме презентації. Сервісів та програм по створенню презнетцій існує безліч. Пропоную сервіс Slides призначений для створення 3D презентацій з використанням фото, HTNL коду з різних сервісів. На відміну від традиційної презентації, не потрібно нічого завантажувати на свій комп’ютер. Всі ваші роботи, які безпечно зберігаються на серверах сервісу, доступні будуть вам всюди, де ви знаходитесь. (Приклад)

Закріплення знань і умінь

На даному етапі уроку я намагаюся дати на виконання учнями завдання з урахуванням диференціації. Це дозволяє здійснити перехід до самостійного розв’язування завдань з теми, що вивчаємо.

Пропоную Triventy – це безкоштовний сервіс для створення навчальних ігор і вікторин. (Приклад)

Практична робота на застосування отриманих умінь і навичок

Урок інформатики, на відміну від багатьох інших шкільних дисциплін, має бути проведений не лише з орієнтацією на засвоєння учнями теоретичних знань, але й вироблення практичних умінь та навичок. Тому важливим етапом уроку є практична частина. ЇЇ я намагаюся організувати таким чином, щоб учні самостійно виконували роботу, проводили дослідження шляхом виділення суттєвих для виконання конкретного завдання елементів дії, що сприяє подальшому мисленнєвому узагальненню та здійсненню переходу від оцінювання учнів до самооцінювання та рефлексії.

Підсумок уроку

Підбиваючи підсумки важливо зрозуміти який рівень засвоєння знань учнями, так і їхні враження від уроку. Для цього можна скористатись інтерактивною дошкою, як приклад пропоную познайомитись із WikiWall

Онлайн сервіс WikiWall – це сервіс (стінгазета), який дозволяє групі людей розташовувати на загальній сторінці інформацію та редагувати блоки з текстами, картинками та відео.

Навіть учні, які мають невисокий рівень знань, охоче працюють із комп’ютером. А коли внести в урок «цікавинку», тобто активізувати учнів до навчання, пробудити інтерес – то і результат буде якіснішим.

Бажаю всім нам успіхів в пізнанні та створенні сучасної якісної освіти!

Comments

  1. Шановна Валентино Дмитрівно! Дуже цікавий і практичний матеріал! Такі уроки пізнавальні для учня і стануть корисними для обміну досвідом для вчителя!.

  2. Валентино Дмитрівно, я захоплююсь Вами. Ви талановита, творча і неповторна особистість. Ця стаття тому підтвердження. Творчого злету, перемог і наснаги!

  3. Дякую Валентино Дмитрівна за змістовну та цікаву статтю. Цікаві сервіси для різних етапів уроку. Але, на жаль, для ефективного використання на уроках – це наявність Інтернету, який, на жаль, не завжди присутній у наших школах. Але дітям цікаво на таких уроках. Творчих вам успіхів.