КАЛАШНИК ЮРІЙ ОЛЕКСАНДРОВИЧ | МІЖНАРОДНА ПРОГРАМА FIRST LEGO LEAGUE ЯК ОДИН ІЗ НАПРЯМКІВ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ

STEM-ОСВІТА: УПРОВАДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИвчитель інформатики
комунальний заклад
«Добровеличківське навчально-виховне об’єднання
спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
дошкільний навчальний заклад»
Добровеличківської районної ради
Кіровоградської області

МІЖНАРОДНА ПРОГРАМА FIRST LEGO LEAGUE ЯК ОДИН ІЗ НАПРЯМКІВ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ

У статті розкриваються місія програми FLL, яка полягає у тому, аби показати учням та вчителям: світ науки та технологій є неймовірно цікавим та захоплюючим.

Уже ні в кого не виникає сумнівів щодо ролі технологічних інновацій у нашому житті. Стрімкий розвиток IT-галузі, робототехніки, нанотехнологій виявляє потребу у досвідчених фахівцях. Отже, виникає гостра освітня потреба у якісному навчанні сьогоднішніх учнів технічним дисциплінам – математиці, фізиці, інженерії, програмуванню.

Як готувати фахівців майбутнього, здатних креативно мислити і створювати інновації? У розвинутих країнах світу одним з інструментів вважають STEM-освіту, яку підтримують на найвищому державному рівні.

Сьогодні STEM-підходи реалізуються в багатьох українських навчальних закладах. Позашкільна STEM-освіта в державі – це і різноманітні олімпіади, і діяльність Малої академії наук, і різноманітні конкурси і заходи: Intel Techno Ukraine, Intel Eco Ukraine, Фестиваль науки Sikorsky Challenge, наукові пікніки, хакатони і багато іншого.

Програма FIRST  LEGO League створена для дітей 9-16 років двома міжнародними компаніями – FIRST та LEGO Group. Її мета –  надихнути дітей вивчати науку, технологію, математику, а також долучатись до вирішення актуальних світових питань за допомогою їхньої улюбленої іграшки – конструктора LEGO.

Трьома ключовими аспектами FIRST LEGO League є  робототехніка (Гра роботів), дослідження (Проект) та лідерство.

Учасники команди самостійно приймають всі рішення і виконують всю роботу над Грою роботів та Проектом. Це включає розробку стратегії, конструювання, програмування, дослідження, вибір проблеми та інноваційного рішення, а також презентування його на турнірі.

Дорослі, що працюють з командою (тренери, наставники, експерти в темі сезону, батьки та інші) мають прививати нові навички, керувати логістикою, ставити запитання членам команди, мотивуючи дітей мислити.

Використовуючи набори LEGO Mindstorms, кожна команда проектує, конструює та програмує повністю автономного робота для змагання на спеціальному полі. Робот повинен виконати за 2,5 хвилини як можна більше завдань (місій), які пов’язані із тематикою року. При цьому діти вивчають і проектують різноманітні механізми та вузли: передачі, захвати, змінні насадки, диференціал та багато інших. Одночасно здійснюється вивчення та закріплення різноманітних тем з фізики, математики, техніки. Є можливість на практиці перевірити правило важеля, принцип роботи та призначення шестерні,  перетворення енергії, види рухів. Для програмування роботів використовується середовище Mindstorms Education, яке дозволяє використовувати всі базові структури програмування для написання програми керування роботом. На фестивалях команда не тільки проходить з роботом змагання на полі, а ще й представляє рОбота на суд журі, розповідають про особливості програмування робота та захищають його дизайн.

Також діти досліджують тему поточного року, обирають актуальну проблему світового значення та придумують інноваційне рішення.

Щороку сезон First Lego League починається на початку літа, коли всі команди реєструються і дізнаються Тему Сезону, над якою вони будуть працювати протягом навчального року. Вона завжди пов’язана з актуальною світовою проблемою, тож у дітей є унікальна можливість дізнатися, що трапляється в світі та долучитися до його покращення. Тема минулого 2016-2017 сезону була присвячена вивченню взаємодії між людиною і тваринами та мала назву «Пліч-о-пліч з Тваринами». В сезоні 2017-2018 тема  присвячена вивченню води, її властивостей та дивовижного світу водних ресурсів і формулюється як  «Вода і людина» (Hydro Dynamics).

Працюючи над Проектом,  команди мають продемонструвати обов’язкові  частини вирішення проблеми: визначити проблему, створити інноваційне рішення та поділитися ним з іншими. Даний напрямок роботи передбачає точне виконання вимог та порядку проектної діяльності.

Ще один напрямок діяльності в рамках Програми FIRST LEGO League – спілкування з суддями на тему Основних цінностей FLL та командоутворення. Діти повинні показати рівень сформованості своєї команди. А для цього вони проходять тренінги та різноманітні завдання і вправи на визначення проблем по командоутворенню, шукають шляхи вирішення.

Сформувавши команди по 2-10 осіб, діти разом з  тренерами знайомляться з правилами, готуються та представляють свої розробки на регіональних турнірах, а потім на Всеукраїнському чемпіонаті. Фінал сезону знаменує Всесвітній фестиваль FIRST LEGO League, що кожного року відбувається в США.

Цілі, які ставить програма  FIRST LEGO League:  мотивує дітей вирішувати реальні проблеми, що  стоять перед людством, використовуючи науковий підхід; вчить дітей експериментувати і долати труднощі; продукує чудовий настрій, креатив, що супроводжують дітей протягом підготовки і турніру.

В Кіровоградській  області першими себе випробували участю в Програмі FLL вихованці Новопразького навчально-виховного комплексу (Олександрійський р-н, директор Митленко Л.О.).

В березні 2017 року на  Всеукраїнський чемпіонат FIRST LEGO League, приїхали 53 команди зі всієї України. Учасники змагалися на чемпіонаті FIRST LEGO League, виконуючи безліч важливих і цікавих завдань. Кіровоградську область на фестивалі представляли 5 команд, серед з них і команда «EXPROMT» Добровеличківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ст. (тренери Калашник Ю.О. та Трощинська О.П.).

Для команди «EXPROMT» це був перший фестиваль FLL. Ми познайомилися з принципами створення команди, підготували поле для місій робота, вдосконалили навики програмування. При підготовці проекту «Бджілка на квітці – врятоване людство», дослідили проблеми співіснування людей та бджіл, з’ясували проблеми бджільництва та запропонували розв’язання деяких.

Зустріч із спеціалістами сільського господарства – генеральним директором ТОВ СВК «Україна» Кошманом М.В. та керівником управління агропромислового розвитку Добровеличківської  райдержадміністрації Кошман Л.В. збагатила дітей інформацією про методи боротьби із шкідниками, а Павленко О.О. познайомив з особливостями роботи пасічників.

Для вирішення проблеми учні запропонували створити біоферму по вирощуванню комах-хижаків таких як: їздці (іхневмонід, браконід, хальцид), тахін, трихограму (знищують попелиць, гусінь, клоп-черепашки, колорадських жуків, мурах).

На полі для змагань роботів був запущений робот «Жужа». «Жужа» уособлює бджілку-трудівницю: невеличку, швидку. Бджілку, яка має не дуже багато інструментів, але може доставити вантажі до потрібного місця та виконати інші операції.

Юні робототехніки отримали море вражень як від процесу підготовки, так і від фестивалю. Вихованці взяли участь у майстер-класах, поспілкувались з учасниками інших команд. Фото-звіт Всеукраїнського фестивалю тут.

Крім зацікавлення дітей наукою та новітніми технологіями, Програма FIRST  LEGO League пропонує до участі у грантових конкурсах (трьох-   та однорічний грант) на безкоштовне отримання конструкторів та поля, які необхідні для підготовки та участі у Всеукраїнському фестивалі.

Міжнародна програма FIRST  LEGO League  складена таким чином, щоб учні могли весело навчатись, отримуючи задоволення під час занять наукою та технікою.

Використані джерела

  1. STEM-освіта: готувати до інновацій [Електронний ресурс] / Дмитро ШУЛІКІН // «Освіта України». Офіційне видання Міністерства освіти і науки України. – 2015 рік. – №26. – С.8-9. – Режим доступу: http://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2015/08/26-2015_osvita_ukr-inet.pdf
  2. Сайт http://firstlegoleague.org.ua/
  3. Робототехніка як один із напрямків впровадження STEM – освіти. [Електронний ресурс] / Калашник Ю.О. //  ХІІ Хмурівські читання з проблеми «Технологія фахової майстерності: сучасний інструментарій вчителя»

Comments

  1. Шановний Юрію Олександровичу! Ви молодець! Ви йдете в ногу з життям разом зі своїми вихованцями, а можливо і швидше. Бажаю вам успіхів! За статтю особлива подяка!

  2. Пане Юрію! Радію з того, що мала нагоду з Вами познайомитися у Хмельницькому! Приємно, що наша Кіровоградщина славна такими педагогами як Ви! Передивилася всі фотоматеріали Ваших успіхів та успіхів Ваших вихованців. Ваша праця надихає! Щиро вірю, що внесок вашої педагогічної родини не виміряти зарплатнею та категогіями, його треба міряти душею та вдячністю дітей та батьків.