КАЛАШНИК ОЛЕНА АНАТОЛІЇВНА | ФАКТОР УСПІХУ ЯК МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

вчитель математики та інформатики
Комунального закладу
«Добровеличківське навчально-виховне об’єднання
«спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів  –
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів –
дошкільний навчальний заклад»
Добровеличківської районної ради

ФАКТОР УСПІХУ ЯК МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

У статті висвітлюються перспективи участі в інтерактивних заходах у рамках освітнього проекту «Міксіке в Україні» для  мотивації пізнавальної діяльності школярів.

Перед сучасним викладачем передусім стоїть завдання задіяння в навчанні таких ресурсів, які пробуджуватимуть і підтримуватимуть в учнів інтерес до пізнання нового. У цих умовах важливого значення набуває мотивація як важливий компонент освіти. Від мотивації учня залежить його успішність,  бажання і здатність навчатися протягом усього життя. А це важливо, адже, згідно із сучасними дослідженнями, результати діяльності людини тільки на 20% залежать від інтелекту, а на 70-80% — від мотивації.

Багато чинників впливає на мотивацію: інтерес до предмета, усвідомлення його корисності, прагнення до успіху, впевненість і почуття власної гідності, наполегливість і терпіння, врешті-решт — подобається чи не подобається викладач. І, звичайно ж, не всі учні орієнтовані на цінності, вони мають різні потреби й бажання.

Зрозуміло, що для викладача важливо створити умови для появи в учнів  як зовнішньої, так і внутрішньої мотивації. У цьому ракурсі хочу ще раз нагадати про інтерактивні заходи, які проводяться у рамках освітнього проекту «Міксіке в Україні». Важливо, що участь кожного учня у будь-якому дійстві відзначається сертифікатом із зазначенням кількості набраних балів та його місцем серед всіх учасників з України. Вручення цього документу на шкільній лінійці (а більшість ми вручали на святі Останнього дзвоника) є тим стимулом, який забезпечує вчителям нашої школи непримусову участь школярів у конкурсах,  квестах та ін.

Так, протягом 2016-2017 навчального року учасниками національного змагання з усного математичного рахунку «Прангліміне» були 56 учнів школи. За підсумками змагання Степаненко Юлія, учениця 9 класу, стала переможницею обласного етапу та учасником національного, Малохатко Ярослава, учениця 8 класу, отримала диплом ІІ ступеня на обласному рівні. Крім того, школа отримала сертифікат про 5-те рейтингове місце у номінації «Краща школа Кіровоградської області», а 9 клас – диплом про 4-те місце у номінації «Кращий клас Кіровоградської області» у віковій категорії «7-11 класи».

Команда «Центр-IN» стала учасником першої командної першості з усного рахунку. І хоча змагання продовжувалось до квітня, в умовах підготовки до ДПА та ЗНО ми гідно представили свою школу, про що отримали відповідний диплом.

Із задоволенням наші вихованці брали участь у проходженні веб-квесту «Математика в мистецтві, або Мистецтво у математиці», мета якого познайомити учнів зі світом математики та мистецтва; підвищити навички роботи з сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями, мережею Інтернет тощо; розвивати критичне, логічне мислення; розвивати пошукові навички; сприяти розвитку ІТ-компетентності учасників навчально-виховного процесу; ознайомити учнів, вчителів та батьків з проектом “Міксіке в Україні”;  продемонструвати можливості використання інструментів проекту “Міксіке в Україні”.Діти з нетерпінням очікували відповідей на попереднє завдання та наступних задач, про свої знахідки інформували й інших вчителів. Так, з’ясувалось, що напрямок імп-арт (одне із завдань) розглядався на уроці художньої культури, а один з «неможливих» малюнків є у підручнику зарубіжної літератури.

Підготовлені вчителями школи невеличкі призи за перші на рівні школи місця у квесті лише додали мотивації до участі школярів й у змаганнях на сайті «Міксіке» з інших предметів: вікторинах «Права людей починаються з прав дитини», До Дня рідної мови, «Великодні передзвони».

Протягом березня-травня 2017 року команда учнів 5 класу виконувала завдання телекомунікаційного проекту-гри «Подорож у світ інформатики», під час якого школярі не просто гралися із вправами, а й навчились працювати над спільною Гугл-презентацією, знайшли історію створення веб-камери та оформили її у вигляді презентації та Скретч-проекту. Результати роботи вони демонстрували як зразок роботи над проектом у 5-7 класах. Приємною несподіванкою став подарунок від організатора гри Ірини Слуцької – картина з пазлів, що стала прикрасою в кабінеті інформатики та нагадуванням дітям про успіх у реалізації поставленої мети.

Навіть на літніх канікулах група учнів 8 класу продовжувала працювати над створенням інтерактивного плакату до Дня Землі. Крім того, що діти опановували нові для себе технології (PhotoShop, онлайновий сервісThinglink, шукали та виконували тематичні інтерактивні вправи на Learningapps.org), вони вчились розподіляти ролі у групі для виконання спільного завдання.

Таким чином, демонстрація успіху є мотивацією до навчання та пізнавальної діяльності. Активізація діяльності учня без формування мотивації не тільки важка, але практично і неможлива. Ось чому в процесі навчання, в урочний та позаурочний час, різними способами і засобами необхідно систематично збуджувати, розвивати і зміцнювати мотивацію як стійку рису особистості  і як могутній виховний засіб навчання.

Із звітом про участь школи у проекті «Міксіке в Україні» можна ознайомитись за адресоюhttp://okalashnik.blogspot.com/2017/08/blog-post.html

Використані джерела

  1. Формування мотивації учнів до навчання. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://licey-cv.com/metodichna-rabota/krashh-napraczyuvannya-pk/565-formuvannya-motivacz-uchnv-do-navchannya-dopovd
  2. Сайт «Міксіке в Україні» – Режим доступу http://miksike.net.ua/

Comments

  1. Дякую за змістовну статтю, яка висвітлює успіхи ваших учнів та наполегливу і копітку роботу, яка привела до високих результатів. Варто зазначити, що лише в творчо працюючого вчителя, такого, як ви такі ж розумні і творчі учні. Ви скромно промовчали про те, що Вас відзначено за розробку вправ на платформі МІКСІКЕ. Молодчинка,так тримати, подальших успіхів Вам та наснаги:)))

  2. Мотивація – це дійсно актуальне питання. Дякую за доповідь про ваш досвід у “Міксіке в Україні”. Я лише нещодавно дізналася про конкурси, які вони проводять. Дітям це цікаво)

  3. Пані Олено! Щиро тішуся з того, що мала нагоду з Вами познайомитися у Хмельницькому. Ваша стаття надихає не тільки робити ІКТ грамотними школярів,а й спонукає удосконалюватися нам, педагогам.