ГРОМКО ГРИГОРІЙ ЮРІЙОВИЧ | ТРАНСФОРМАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОСТОРУ З ВИКОРИСТАННЯМ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПЛАТФОРМИ EDMODO

вчитель інформатики
Нечаївської загальносвітньої школи І-ІІІ ступенів ім.Ю.І.Яновського
Компаніївського району
Кіровоградської області

ТРАНСФОРМАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОСТОРУ З ВИКОРИСТАННЯМ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТНЬОЇ ПЛАТФОРМИ EDMODO

В статті розглянуто можливості використання освітньої платформи Edmodo  для організації дистанційного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах.

Я не працюю більше для сьогодення,
я працюю для майбутнього. Н.Тесла

Сучасні методики організації та проведення навчальних занять мають у своїй основі широке застосування засобів інформаційних і комунікаційних технологій, передбачають перебудову  форм навчання, включаючи  дистанційну взаємодію між учасниками навчального процесу та можливості мережевої підтримки освітнього процесу. Використання  можливостей веб-ресурсів мережі Інтернет з метою навчання може сприяти саморозвитку учнів, покращенню  взаємодії вчителя з учнями, створюючи новий освітній простір, який перетворює традиційну  класно-урочну систему у вимір, де учень зможе обирати притаманну йому навчальну траєкторію, власні шляхи і методи вирішення поставлених завдань, обмінюватися інформацією в найбільш зручний йому спосіб – за прикладом популярних соціальних мереж, з більшою легкістю ділитися з іншими тим, що входить в зону його особистих інтересів.

На сьогоднішній день такі можливості відкриває освітня платформа Edmodo, яка стала міцним і надійним засобом взаємодії для багатьох вчителів зі своїми учнями.

Edmodo – захищена освітня мережа для педагогів і учнів, яка стрімко набирає популярність в світі(понад 40 мільйонів користувачів), і дозволяє вчителю організувати дистанційну взаємодію з учнями. На третину Edmodo – це система управління освітою, а на дві третини — освітня соціальна мережа. Будучи соціальною мережею, Edmodo містить в собі величезну кількість спільнот за різними освітніми тематиками і аспектам. Ці спільноти відкриті і доступні, що створює умови для налагодження комунікацій між учасниками освітнього процесу по всьому світу.

Співтовариство Edmodo є безпечним освітнім середовищем, де на відміну від інших мережевих спільнот, немає зовнішньої реклами і супутньої комерціалізації. Користувачі  Edmodo поділяються на три групи: вчителі, учні, батьки. Саме тому всі користувачі спільноти Edmodo – це педагогічно зацікавлені особи. Платформа у була заснована в 2008 році і базується в місті Сан-Матео, Каліфорнія, США. Її творці – шкільні вчителі Ніколя Борг і Джеф О’Хара.

Платформа і інтерфейс сайту Edmodo дуже доброзичливі для користувачів – максимально спрощена реєстрація на сайті, не потрібно вказувати номери мобільних телефонів. Більш того, вчителю рекомендується не розголошувати персональну інформацію про учнів і забороняється робити це без офіційного дозволу батьків. В угоді про персональну інформацію точно вказується, які завантажені на сайт дані можуть оброблятися і як.

І, мабуть, найголовніша відмінність від хороших, але платних освітніх сервісів – мережеве освітнє співтовариство Edmodo абсолютно безкоштовним.

Для використання можливостей мережі вчителям необхідно зареєструватися на http://www.edmodo.com, створивши персональну сторінку-профіль, після цього вони отримують доступ до вступу в різні професійні спільноти та коди для створення власних груп і  додавання учнів до них. Групи створюються для навчання, обміну думками та ідеями, цікавими знахідками і ресурсами. Співпраця в віртуальних спільнотах знімає обмеження в місці і часу спілкування – лише треба мати пристрій з доступом до Інтернету. Так ми разом створюємо можливості для безперервної освіти.

У Edmodo кожен зареєстрований вчитель може створювати групи: предметні, за класами, за інтересами або об’єднати учасників для реалізації різноманітних навчальних проектів. Група може мати загальні файли, вивантажувати та зберігати файли в Бібліотеці. Є можливість імпортувати в групу RSS-стрічки із сайтів, вкладати малюнки, фотографії, відеоматеріали. Користувачі можуть обмінюватися персональними нотатками, створювати і брати участь у вікторинах, опитуваннях, виконувати тести. Є календар для фіксації занять, розкладу заліків. Учитель має можливість ввести завдання з датою виконання (наприклад, записати домашнє завдання), відстежувати активність і прогрес учнів, виставляти оцінки і нагороджувати заохочувальними значками за роботу.

Використовуючи соціальну освітню мережу Edmodo, можна зробити ефективну інтеграцію класних і дистанційних форм організації навчальної діяльності.

Одна з важливих переваг Edmodo – доступність з будь-якого місця в будь-який час, що робить і навчання, і роботу більш мобільною.

Крім того, що Edmodo дає доступ до найбільшої освітньої соціальної мережі для загальноосвітніх навчальних закладів, ця платформа пропонує розширену електронну базу знань (Spotlight), освітній додаток (Edmodo Store) і набір питань і вікторин, які відповідають єдиним освітнім вимогам в школі (Snapshots).

Цю платформу можна поставити в один ряд з Blackboard, Canvas і Moodle.

Edmodo інтегровано з хмарними сервісами Microsoft і Google, а це значить, що учні можуть використовувати свої облікові дані та отримують доступ до Google Drive і Microsoft Office 365 всередині цієї системи .

Інтерфейс Edmodo здається знайомим всім, хто знайомий з Facebook. Найпопулярніша функція — це Стіна(Stream), яка дуже схожа на стрічку активності в Facebook, але на відміну від Facebook, в Edmodo все будується навколо зв’язків (друзів) і щоб виключити інтернет-цькування, учні можуть створювати пости(повідомлення), доступні лише всередині групи(класу).

На додаток до зв’язків Edmodo підтримує групи, це можуть бути і класи, і вузькоспеціалізовані освітні спільноти і спільноти з різних предметів, організовані різними учасниками.

Пости можуть бути абсолютно різної форми, в тому числі це можуть бути замітки, в яких є вкладення-файли або посилання на інтернет-ресурси.

Вчителі можуть використовувати Стіну(Stream)  для того, щоб повідомити про домашні завдання, разом з додатковими матеріалами у долучених файлах.

Вони можуть запропонувати учням виправити відповіді  та змінювати обсяг завдання в залежності від того що виконав, або не виконав той чи інший учень.

В учнів є можливість залишати відповіді, прикріплювати пости і додавати зауваження.

Батьки  через мобільні застосунки для Android і iOS можуть відслідковувати терміни виконання завдання і класну діяльність.

Для контролю знань в  Edmodo є функція Вікторина(Quiz), яку можна  завантажити з вашої Бібліотеки (Library), або придумати власну – даємо назву, обмежуємо час, придумуємо питання (можна зробити змішані питання так /ні, з вибором відповідей, підбір пар, короткі відповіді, заповнити пропуски і т.п.)  і відсилаємо її конкретному учневі, або групі.

Як альтернативний варіант, учитель може відіслати одне питання окремому учню або групі.

Напевно найцікавіша функція для вчителів – це Snapshot. Провівши маленький опитувальник (зазвичай з невеликої кількості питань) вчителі можуть отримати вичерпну і актуальну інформацію про успіхи учнів з основних шкільних предметів. Все, що потрібно від вчителя – це вибрати групу і навчальний предмет, після того, як учні відповіли на питання, він може побачити, хто з учнів знає програмовий матеріал, а кому слід додатково попрацювати. Edmodo автоматично перенаправляє Snapshot тим учням, які провалили тест або не дуже добре його написали, також даються рекомендації щодо того, які джерела може використовувати учень крім шкільних.

За допомогою функції Spotlight» вчителі можуть розміщувати безкоштовні або платні ресурси, включаючи сюди плани уроків і сторонні додатки. Edmodo описує цей розділ як суміш Pinterest, Yelp і Etsy.

Магазин Edmodo Store  пропонує солідний вибір додатків, багато з яких безкоштовні. Додатки можуть купувати тільки вчителі, а потім ділиться ними з учнями і батьками., батьки, в свою чергу, можуть відстежувати, що надсилають дитині і що відсилає він.

За допомогою платформи для самонавчання під назвою Play, учні можуть попрактикуватися в математиці, вивченні мов і природознавстві, змагатися з командами інших груп, отримувати підказки, спілкуватися на модерованому форумі і заробляти бали.

Конфіденційність налаштовується у широких межах – можна заблокувати запити про встановлення контакту або зробити свій профіль видимим тільки для обмеженого кола користувачів. У кожної групи свій код і без нього ви в неї не потрапите, повідомлення (і матеріали) можна робити загальнодоступними, або конфіденційними, для  папок Бібліотеки можна налаштуватия доступ, зробивши папку доступною однієї, а то і відразу декількох груп.

Які можливості Edmodo відкриває для вчителя? Це може бути:

  1. Організація навчального процесу;
  2. Професійний розвиток педагога;
  3. Організація взаємодії учнів, педагогів, батьків.

Організовуючи освітній процес на Edmodo, вчитель може:

  • створювати класи і навчальні групи
  • розміщувати завдання різного характеру
  • завантажувати файли різного формату та посилання
  • створювати бібліотеку
  • публікувати повідомлення на стіні (загальні для всіх) або розсилати персональні повідомлення
  • проводити опитування
  • створювати і розміщувати контрольні тести, вікторини
  • створювати календар заходів/подій
  • роздрукувати з Edmodo список учнів та графік виконання завдань
  • вбудовувати посилання, відео, зображення, аудіо в свої повідомлення на стіні і в завдання
  • відстежувати результати виконання учнями тестів, завдань
  • користуватися електронним журналом.

На платформі Edmodo ви можете:

  • вступити в наявні об’єднання вчителів;
  • створити своє тематичне або предметне об’єднання або спільноту та запросити до неї учасників;
  • створювати свою бібліотеку освітніх ресурсів і обмінюватися матеріалами з колегами;
  • користуватися матеріалами бібліотек колег за їх дозволом;
  • обмінюватися досвідом через публікації на стіні і вирішувати нагальні проблеми;
  • отримати або надати допомогу колегам порадою, підтримкою, ресурсами.

Батьки є учасниками на Edmodo (хоча і з запрошення вчителя), кожен має персональний код і може відстежувати успіхи своєї дитини, спілкуватися з учителем, бути в курсі всіх подій через календар і загальнодоступну Стіну(Stream).

Робота і спілкування в середовищі Edmodo відбувається в рамках груп.

Для того, щоб взаємодіяти з учнями на Edmodo, необхідно створити групу для кожного зі своїх класів/курсів, тобто кожному учневі теж необхідно зареєструватися на Edmodo. Вчителі також можуть створювати групи колег – об’єднання чи спільноти – або приєднуватися до вже наявних для професійного розвитку, обміну досвідом, ідеями та взаємодопомоги.

Щоб приєднатися до групи, необхідно знати код групи (код генерується при створенні групи і надсилається власником групи потенційним її учасникам).

У Edmodo ви можете створити стільки груп, скільки вам потрібно – можна створити групу для класу, предметні групи, групи по паралелях, групу під проект, можна створювати підгрупи всередині окремої групи.

Як тільки група буде створена, система згенерує код групи (Group Code), який необхідно дати всім учням, щоб вони могли приєднатися до групи. Якщо ви не хочете, щоб в групу потрапили сторонні люди, не слід публікувати код групи для учнів в своєму блозі або на сторінці свого сайту, краще надіслати його їм електронною поштою або дати безпосередньо в класі. Система автоматично сповістить вас про приєднання нового члена до цієї групи.

У вітальному повідомленні запрошеним членам групи варто повідомити про її призначення, майбутню діяльність, етикет спілкування та правила використання системи обміну повідомленнями.

Група в Edmodo може стати віртуальним продовженням реального класу, де навчальний процес не обмежений рамками класно-урочної системи. Створюючи групи, які є доповненням до наявних у школі класів, учитель пролонгує навчальний ефект шкільних уроків, що дозволяє виносити деякі завдання на виконання їх в дистанційній формі. Тут учні можуть вивчити основний і додатковий матеріал по темі, обговорити його з однокласниками, отримати консультацію вчителя, завантажити виконане завдання, отримати оцінку і коментар педагога. Всі ці можливості дистанційної форми організації занять створюють умови для ситуації, коли урок не обмежений 45 хвилинами і не закінчується з дзвінком, а може проходити в будь-який зручний для учня час, в невимушеній домашній обстановці з прийнятною для нього швидкістю і в адекватному темпі. При цьому учні самі визначають послідовність виконання завдань, кількість повторних переглядів навчальних матеріалів, отримуючи свободу вибору освітньої траєкторії і маршруту вивчення тем.

Edmodo може бути використана як майданчик для взаємодії як окремими педагогами (безкоштовно і доступно для педагогів будь-якої точки світу), так і школою, освітньою установою в цілому (адміністрування та безкоштовний окремий домен для навчального закладу — ця опція безпосередньо доступна для шкіл США, Великобританії, Австралії, Канади, але  якщо звернутися за адресою institutions@edmodo.com то можна дізнатися деталі надання послуги для шкіл з інших країн.

Навчальна платформа Edmodo позиціонується як LMS для загальноосвітніх навчальних закладах, і замість того, щоб пропонувати інструменти для створення автономних онлайн-курсів, функції Edmodo доповнюють традиційні навчальні заняття і сприяють розвитку змішаних форм навчання.

Основні переваги системи:

  • доступна через Інтернет;
  • являє собою освітню соціальну мережу – дуже звичний і зручний для учнів формат;
  • дозволяє вбудовувати в себе різні додатки, що розширюють інструментарій даного середовища;
  • має систему облікових записів, що дозволяє зберігати динаміку результатів групи і конкретних учнів;
  • призначена для користувача політика, що розділяє користувачів на 3 категорії: учителі, учні, батьки;
  • гнучка система оцінювання, що включає в себе як самі оцінки, так і систему додаткових заохочень, бейджів;
  • якщо в Moodle ви формуєте курс, і запрошуєте в нього учнів, то в Edmodo ви формуєте групу учнів (співтовариство), і викладаєте для цієї спільноти матеріали;
  • не вимагається адміністрування;
  • не потрібно хостинг;
  • широкі можливості для зворотного зв’язку.

Недоліки:

  • не дозволяє структурувати матеріали в єдиний курс;
  • дуже популярна, але на відміну від Moodle, не є стандартом дистанційної освіти;
  • доступна на обмеженій кількості мов (український переклад готується);
  • якщо в Moodle освітній процес будується на основі курсу, який представляє з себе структуровану навчальну систему, в процесі роботи в якій і виникають комунікації між учасниками, то в Edmodo освітній процес будується на основі мікроспільноти – групи. При такому підході первинними є комунікації, які не можуть репродукуватися (на відміну від курсу) на нових учасників освітнього процесу.

Джерела:

  1. Ю.О. Борисовська, О.С. Козлова, О.А. Лисенко. Аналіз сучасних платформ дистанційного навчання.[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/natural/Vkhdtu/2010_2/05_007.pdf.
  2. Edmodo [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.edmodo.com/
  1. К.Осадча.  Edmodo [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://viklad.blogspot.com/2013/07/edmodo.html
  2. Кен Робінсон, Лу Ароніка. Школа майбутнього / Робінсон, Кен, Ароніка, Лу. – Львів: Літопис, 2016
  3. Dayna Laur. Instant Edmodo How-To / Laur, Dayna. – Packt Publishing Ltd, 2013.
  4. Ginger Carlson, Raphael Raphael. Let’s Get Social: The Educator’s Guide to Edmodo / Carlson, Ginger, Raphael, Raphael. – Arlington , Virginia: International Society for Technology in Education, 2015
  5. Steven N. Hankins. The Effects of Edmodo on Student Achievement in Middle School / Hankins, Steven N. – St. Thomas University, 2015

Comments

  1. Григорію Юрійовичу,дякую за цікаву статтю.Знайшла в ній для себе багато корисного. Знаю,що Ви творчий,ініціативний педагог.Подальших успіхів в роботі бажаю Вам!

  2. Дякую за дуже цікавий та корисний сервіс Edmodo. Так як головне завдання сучасного вчителя не стільки дати учням знання, скільки – навчити їх вчитися, зацікавити своїм предметом, то Edmodo, на мою думку, саме на часі.Спробую зацікавити роботою в ньому учнів та педагогів своєї школи.
    Успіхів Вам та творчого натхнення!

  3. Як завжди, Григорій Юрійович знайшов цікавинку – сервіс, про який мало хто чув і ще меньше хто користується. Спілкування колег, вчителів з учнями на захищеному ресурсі це чудово та сучасно. А ще є додаткова мотивація до вивчення англійської мови.

  4. Дякую Григорій Юрійович за цікаву статтю. Даний сервіс дійсно цікавий для організації навчання учнів і дозволяє впроваджувати елементи дистанційного навчання. Дякую Вам за цікавинки з якими ви завжди ділитеся.

  5. Григорій Юрійович, як завжди, вразив своєю знахідкою на теренах всесвітньої павутини. Сподіваюсь, що незабаром освітні платформи стануть звичним засобом взаємодії учителя і учня.