БУНЧАК НАТАЛІЯ ВІТАЛІЇВНА | ПРОЕКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Учитель зарубіжної літератури
Гайворонського навчально-виховного об’єднання №1
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»

ПРОЕКТНА  ДІЯЛЬНІСТЬ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Стаття  розкриває застосування методу проектів відповідно до вимог часу, його актуальність у залученні учнів до читання художнього твору. Надаються  рекомендації вчителю щодо успішної реалізації проекту та  пропонуються види проектної діяльності відповідно до вікових категорій учнів. Розкривається значення методу проектів для розвитку особистості та майбутнього громадянина з активною життєвою позицією.

Поєднання теоретичних знань та їх практичного застосування для розв’язання конкретних проблем дійсності є одним із провідних завдань сучасної освіти. Адже учень  повинен знати не тільки те, що вивчає, а й те, де і як він може застосувати ці знання. Учителю літератури метод проектів на уроках допоможе підвищити читацьку активність учнів, розкрити  актуальність художнього твору, прилучити учнів до вічних людських цінностей.

Не відкрию таємниці, що в час захоплення кіно та телебаченням, інтерес до читання стрімко падає, знижується цікавість до нових (та і до класичних) друкованих видань. На мою думку, метод проектів зможе заохотити школярів вивчати зарубіжну літературу, спонукатиме читати твори уважно, щоб змогти оперувати літературними термінами, залучатиме до ведення дискусій та обговорень, розвиватиме навички роботи як індивідуально, так і в команді.

Для успішної реалізації проекту необхідні чіткі дії учителя:

  • створення проблемної ситуації, яка має бути цікавою для дослідження та актуальною для учнів;
  • надання учням можливості самостійно обрати тему проекту та форму (індивідуальну або групову) реалізації;
  • допомога розподілити тему на підтеми та визначити роль кожного учасника (організатор, доповідач, оформлювач, сценарист, кореспондент, аналітик і т.д.);
  • сприяння до виявлення пошукової діяльності учнів;
  • консультація школярів на усіх етапах роботи;
  • організація підсумкової роботи на різних етапах;
  • допомога в організації презентації проекту.

Хочу зазначити, що тема проекту має відповідати віковим особливостям учнів, рівню їхнього сприйняття літератури та інших видів мистецтва.

Пропоную такі види проектів

Клас Проекти
5 клас Створення ілюстрацій до творів, інсценування уривків творів або усього твору ( в залежності від обсягу), анкетування літературних героїв
6 клас Інсценування невеликих творів, ілюстрації до прочитаного, написання власних творів за мотивами прочитаних
7 клас Створення малюнків та коміксів, написання листів до авторів та героїв творів, написання щоденника героя
8 клас Створення власних творів за мотивами прочитаних, написання віршів (сонети, рубаї) або новел, створення презентацій
9 клас Створення презентацій, написання невеликих творів різних жанрів однієї тематики,  захист наукових робіт у МАН
10 клас Створення колажів за оглядовими темами, написання власних наслідувальних творів, створення презентацій, створення наочності для уроку, захист наукових робіт у МАН, проведення ток – шоу, написання сценарію за мотивами твору
11 клас Створення колажів за оглядовими темами, написання власних наслідувальних творів, створення презентацій, створення наочності для уроку, захист наукових робіт у МАН, проведення ток – шоу, написання сценарію за мотивами твору, підготовка літературних конкурсів

Метод проектів  важко уявити без використання комп’ютерних технологій. Це не просто данина моді, це стало звичним процесом у роботі вчителя. Тому найчастіше на уроках літератури використовуються мультимедійні проекти. Під час створення такого проекту розкриваються таланти учнів. Свої творчі здібності вони розвивають під час збору інформації, просто набираючи текст, шукаючи ілюстрації або створюючи власні малюнки, використовують матеріали інших видів мистецтва (живопис, музика, скульптура, графіка, кіно та ін.).

Рекомендую метод проектів застосовувати на уроках – оглядах ( проект «Скарбничка знань», проект «Реклама», проект «Науковий довідник»), уроках – біографіях (проект «Інтерв’ю», проект»Прес-конференція», проект «Віртуальна подорож»),  на підсумкових уроках (проект захисту власних презентацій, проект «Тематична атестація»).

Головне, метод проектів може стимулювати учня до перегляду своєї життєвої позиції, змінити ставлення до самого себе, до своїх товаришів. Цей метод дає змогу кожному учасникові самореалізуватися, розкрити свої організаційні, інтелектуальні здібності. Він допоможе майбутньому випускнику школи проектувати свою діяльність. Проектна діяльність не тільки одна із найперспективніших, вона – велике поле для творчості вчителя.

Бажаю усім колегам творити, не зупинятися, йти у ногу з часом!

Бібліографія

  1. Тоцька Ю.А. Проектна технологія як засіб досягнення заданого результату// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005 – №9  с.44-46
  2. Хроменко І.А. Навчання, наближене до життєвих реалій // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005 – №9  с.47-48
  3. http://wikipedia.org.

 

Comments

  1. Бажано літературу вказувати новішу, бо з 2005 року в освіті та в учнівських проектах багато що відбулося. Стаття не вміщує нової інформації для вчителя.

  2. Наталіє Віталіївно, прочитала Вашу статтю на “одному подиху”- дуже цікава та змістовна робота. Впровадження проектної діяльності нині являється дуже актуальним питанням, адже, дійсно, повністю згодна з Вами, що цікавість до книг значно знизилася, тому вчитель повинен бути не тільки компетентним у своїй галузі, а й бути новатором, який знаходиться у постійному творчому пошуці. Щиро дякую за цікаву статтю та бажання реалізовувати проектну діяльність на своїх уроках. Бажаю Вам творчих досягнень та натхнення!

  3. Наталіє Віталівно,дякую за статтю. Цілком з Вами згодна що проектна діяльність одна із найперспективніших, Бажаю Вам творчих успіхів.

  4. Проектна діяльність цілком заслуговує на увагу з боку вчителя, адже саме цей вид роботи може поєднати і пошукову діяльність, і вирішення проблемного питання, а творча уява допоможе креативно представити проект. Цікаве нагадування. Дякую