Правосудько Ганна Михайлівна
Івангородська філія КЗ «Олександрівське НВО№ 2» Олександрівської РДА Кіровоградської обл.
вчитель української мови та літератури
ВИКОРИСТАННЯ КОМПЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЧЕРЕЗ ВВЕДЕННЯ ІНТЕГРОВАНИХ
УРОКІВ ПРИ ВИКЛАДАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Інтегровані уроки з української мови та літератури – це урок, який проводиться з метою розкриття загальних закономірностей, законів ідей, теорій, відображених у різних науках і відповідних їм навчальних предметів.
На сьогоднішній день робота вчителя – предметника спрямована головним чином на формування національно – мовної особистості – людини, яка володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно вправно користуватися усіма засобами української мови, термінами й висловами з різних галузей наук. Наприклад, під час вивчення літератури учні одержують не лише літературознавчі, а й історичні, правові, мистецтвознавчі та інші знання; формуються практичні навички, розвиваються творчі здібності. Вони сприяють інтеграції діяльності вчителів із формування загально навчальних умінь і навичок учнів (навчально – організаційні, навчально – інформаційні, навчально – інтелектуальні); розкриттю багатогранності можливостей застосування знань; синтезу фактів, явищ, процесів з метою висунення нових ідей, розробки гіпотез; інтеграції діяльності вчителів з формування творчої особистості учня, розвитку його здібностей.
У процесі підготовки та проведення інтегрованого уроку беруть участь кілька вчителів. Їх завдання полягають у визначенні змісту та обсягу навчального матеріалу з тих навчальних предметів, які вони викладають, відповідно до поставлених цілей та завдань інтегрованого уроку; вибір форм і методів реалізації навчального матеріалу; виділення об’єктивно існуючих зв’язків між базовими дисциплінами, які можна інтегрувати. При цьому необхідно враховувати специфіку кожного предмета та його можливостей у розкритті загальних законів, теорій, ідей, які є інтегруючою основою кількох навчальних предметів. Необхідна також координація діяльності та дій учителів у процесі підготовки та проведення інтегрованого уроку. У ролі координатора виступає ведучий учитель з даної проблеми. До його обов’язків входять перш за все конструювання змісту дидактичного матеріалу, визначення його обсягу й ролі вчителя на уроці.
Структура інтегрованого уроку зумовлюється поставленими цілями та завданнями; де термінується змістом навчання, особливостями діяльності вчителів та учнів. Оскільки інтегрований урок – це в основному урок систематизації та узагальнення знань, умінь і навичок учнів та його оптимальною структурою буде:повторення й аналіз повідомлення теми, цілей і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів, актуалізація та корекція опорних знань, повторення й аналіз основних фактів, подій і явищ; творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації; узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів;основних ідей та наукових теорій, предметів, що є складовими інтегрованого уроку.
Технологія проведення інтегрованого уроку може бути різною. Це залежить від цілей, завдань і змісту уроку, способів діяльності,ситуацій, що виникають у процесі його проведення. Традиційно вона така:повідомлення теми, ознайомлення учнів з цілями та завданнями уроку, вступне слово вчителя чи учня, спілкування вчителів та учнів, коментарі, доповнення, опанування, рецензування, підбиття підсумків уроку.
Важливу роль у підвищенні ефективності інтегрованого уроку відіграє його навчально – матеріальне та технічне оснащення (демонстраційні матеріали та прилади, матеріали для проведення дослідів спостережень; аудіовізуальні засоби, таблиці, графіки, схеми, алгоритми, інструкції, тренажери, дисплеї).
Ведучий учитель у процесі уроку забезпечує високу організацію та дисципліну учнів, їх самостійність, активність, ініціативність, демократичність, тактовність та етику спілкування. При цьому велике значення має інтегрована діяльність «активних» учасників уроку(учнів і вчителів). Глибина, новизна, логічність і послідовність їх повідомлень, своєчасна корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів у ході уроку, поєднання зусиль «активних» і «пасивних» учасників (інформаторів і слухачів) сприяє реалізації поставлених цілей та завдань інтегрованого уроку.
Підбиття підсумків інтегрованого уроку робить ведучий вчитель разом з учнями. Алгоритм їх дій приблизно такий:
- співвідношення реально досягнутих результатів з поставленими цілями та завданнями уроку, повідомлення про реалізацію змісту уроку (повністю, частково, не реалізовано);
- оцінка кращих повідомлень учнів з точки зору інтеграції знань;
- аналіз недоліків у діяльності учнів і виявлення резервів підвищення ефективності інтегрованого уроку, рівня навчальних досягнень учнів.
У процесі спостереження та та аналізу інтегрованого уроку слід сконцентрувати увагу на таких параметрах:
- визначення педагогічно доцільної теми інтегрованого уроку з урахуванням об'єктивно існуючої основи змісту вивченого матеріалу з різних навчальних предметів;
- постановка реалізація мети та завдань уроку, мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів;
- раціональність вибору змісту навчального матеріалу вчителями різних предметів, що забезпечує інтеграцію навчальних досягнень учнів, системність і глибину їх знань;
- раціональний вибір методів і засобів організації навчально-пізнавальної діяльності учнів;
- раціональність технології проведення інтегрованого уроку;
- інтеграція зусиль «активних» і «пасивних» учасників у процесі реалізації поставлених цілей та завдань інтегрованого уроку;
- реалізація функціональних обов’язків ведучого вчителя у процесі уроку;
- підбиття підсумків інтегрованого уроку та оцінка його ефективності.
Ідея інтеграції знань є популярною в освіті. ЇЇ освоєння дає можливість формувати в учнів нові знання, що характеризуються вищим рівнем мислення, динамічністю застосування в нових ситуаціях, підвищенням їх дієвості. Таким чином, інтегрування є якісно відмінним способом структурування, презентації та засвоєння програмового змісту, уможливлює системний виклад знань у нових органічних взаємозв’язках.
Прикладом є проведений інтегрований урок у 10 класі з української літератури та математики на теми «Жага на світі жити…» Життя і творчість Михайла Старицького. Багатогранність діяльності. Розв’язування рівнянь та нерівностей різного типу( додатки 1, 2)
Бібліографія
- Біляєв О.М. Інтегровані уроки рідної мови / О.М. Біляєв // Дивослово. – №5. – с. 36 – 40.
- Комар О.А., Лобановська О.М. Проводимо інтегровані уроки / Початкова школа. – 1996.- № 1. – с. 16 – 18.
- Присяжнюк Н.І. Інтегровані уроки / Присяжнюк Н.І.// Рідна школа . – 1997. – № 8.- с. 27 – 32.
Додаток 1
Знайти корінь рівняння, встановити відповідність і скласти з відповідей число. (На екрані завдання, учні працюють по групам, а два учні від кожної групи біля дошки. Учні оголошують результати, а учень коло дошки коментує розв’язання).
Одержали 1883.
У 1883 році М.П. Старицький став директором першої української професійної трупи. Ця трупа гастролювала по всій Україні і за її межами. Їхні виступи проходили в Криму, Росії, Молдавії, Польші. Яка у 1884 році розділилася на дві групи. Сім’я Тобілевичів організували театр у Елисаветграді. Інша ж група залишилася у Києві під керівництвом Старицького.
Додаток2
Сьогоднішня робота на уроці допомогла пригадати різні способи розв’язування рівнянь і нерівностей. Наприкінці уроку я вам пропоную ознайомитися з цитатами, крилатими фразами з екранізацією «За двома зайцями» знятим за п’єсою Старицького, за якої поставлена комедія, цих фраз ви не знайдете, вони з’явилися під час творчого процесу над фільмом, спонтанно, в тому числі і колоритний, неповторний суржик, що лунав на Андріївському узвозі. Оберіть собі листочок, прочитайте вислів на клас, а на звороті записане завдання ,розв’язавши – ви знайдете відповідь на листочку, та зіставте її. Ті листочки потрібно буде прикріпити до дошки.
Цікавий вид роботи! Поєднання точної науки й мистецтва слова – це сприяння розвитку культури, інтелекту, ерудиції й умінь учнів! Дякую за ідеї.