АХМЕДОВА ЮЛІЯ НОДІРЖОНІВНА | ЯК ЗРОБИТИ УРОК СУЧАСНИМ? ІНТЕРАКТИВНИЙ АРСЕНАЛ УЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА

Ахмедова Юлія Нодіржонівна
Комунальний заклад "Компаніївське навчально-виховне об'єднання" Компаніївської районної ради Кіровоградської області
вчитель української мови та літератури

     У статті розглянуто можливості та практичні аспекти використання сучасних освітніх ресурсів та сервісів на уроках української мови та літератури.

ЯК ЗРОБИТИ УРОК СУЧАСНИМ? ІНТЕРАКТИВНИЙ АРСЕНАЛ УЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА

Виживає не сильніший і не розумніший а той,
  хто найкраще реагує на зміни, що відбуваються. 
Гордон Драйден

     Жарт, що дитина ХХІ століття родиться вже з ґаджетом у руках, дуже точно відображає нашу сучасність, стосуючись щоразу все молодшої і молодшої вікової категорії. Гіперактивний світ стає зрозумілим і рідним підростаючому поколінню чи не з перших днів життя. Не дивно, що в це інтерактивне коло дитячих та підліткових інтересів, бажань, умінь досить важко «вписується» віршовий розмір, мовознавчі терміни, творчість класиків. То яку ж форму навчально-виховного процесу обрати, щоб вона не тільки легко сприймалася свідомістю сучасного учня, а й безкомпромісно відповідала вимогам навчальних програм, задовольняючи змістовим наповненням педагога? Відповідь очевидна: «замаскувати» навчання новітнім технологічним контентом, представленим сьогодні великою кількістю освітніх сервісів, програм, ресурсів, які поступово витісняють «нецифрову» наочність зі шкільних кабінетів. Адже грамотне використання ІКТ на уроці та поза ним сприяє ефективному усвідомленню великого обсягу інформації, 83% якої становить візуалізований матеріал [2; 34].

     Кожен сучасний вчитель зобов'язаний мати "свій" перелік сервісів, яким буде користуватися в практичній діяльності. Для зручності ІКТ-інструментарій можна систематизувати відповідно до основних бажань користувача-вчителя, тобто функцій, які  мають виконувати сучасні засоби навчання та візуалізації.

     Безумовно, потреба зацікавити, здивувати потенційного читача, стимулюючи та мотивуючи його до читання, є для педагога-словесника чи не найактуальнішою, а задовольнити її допоможе буктрейлер (відеоролик, кліп), створений кіностудією Movie Maker. Навчальний матеріал можна «прорекламувати», використавши формат «промовідео». Так, відео "Селфіманія??? Ні, не чули!!!"це реклама навчального проекту «Іншомовні слова серед нас» для учнів 8-х класів, метою якого є дослідження іншомовної лексики та її відповідників у сучасній мові, а залучення школярів до участі має форму флешмобу в соціальних мережах. Учасники мають зробити селфі в кабінеті української мови та літератури, опрацювати он-лайн словник «Іншомовних слів», скласти свій міні-словничок із 10 словникових статей.    Також цей сервіс допоможе вчителю незвичайно презентувати класичну тему. Наприклад, інтимна поезія Івана Франка «Чого являєшся мені у сні?» подається у формі музичного кліпу, формат якого користується популярністю у підлітків та робить класичну «високу» поезію близькою для їх розуміння. З метою ефективного впливу на емоційну сферу глядачів у відео використано сучасний ілюстративний матеріал та  музичний супровід (пісня відомого співака на слова класика), а риторичні питаннями і твердження стилізовано під монолог закоханої людини.

     Цікавість до предмета літератури можуть стимулювати он-лайн пазли, створені у сервісі Jigsaw Planet. Система завдань може бути досить різноманітною:                           

  • скласти ілюстрацію "Улюблені літературні герої дитинства" (за пригодницькою повістю В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»), відгадати твір, письменника, назвати  імена героїв, знайти в тексті цей епізод, прокоментувати, дібрати питання;
  • упізнати літературного героя та його творця (пазл "Письменник та герой") (Іван Франко та Захар Беркут), пригадати цікавий епізод з його життя;
  •  прочитати вислів (пазл "Ліна Костенко про нашу мову"), пояснити його зміст, обґрунтувавши свої думки у творчому завданні.

     Систематизувати навчальний матеріал, сконцентрувати значний обсяг інформації допоможе інтерактивний плакат (сервіс Тhinglink) – зображення (постер), яке містить гіперпосилання, об'єднані певною темою.

     Технічне забезпечення ресурсу дозволяє:

    Варто зазначити, що колаж із фото чи ілюстрацій, взятий за основу плакату, значно розширює тематику майбутнього методичного продукту, тому вчителю буде доречно скористатися сервісами для створення фотоколажів: http://createcollage.ru або www.fotor.com/ru/collage.

     Образність є важливою складовою у системі літературної освіти. Цю функцію на сучасному уроці виконує ментальна або інтелектуальна карта (Goggle.it) – інтерактивна схема, до якої можна додавати ілюстрації, портрети героїв, відеофрагменти, аудіозаписи творів тощо. Її можна створити заздалегідь або заповнювати разом з учнями, залучаючи їх до обговорення. Ментальна карта може стати платформою для ідейно-художнього аналізу літературного твору ("Місце для дракона" Ю. Винничук) або розґалудженим «асоціативним кущем» до серії уроків, необхідним при повторенні та узагальненні теми, підготовці до тематичного оцінювання, ЗНО ("Образ народного героя в історичних піснях") зручно створювати «пам'ятки» з важливим матеріалом, наприклад, виконуючи  синтаксичний аналіз речення, школярі, за потреби, можуть користуватися схемою "Члени речення".

     У навчально-виховному процесі досить часто виникає потреба систематизувати ілюстративний, графічний матеріал. Реалізувати це бажання педагогу допоможе сервіс Getloupe.com, який дозволяє створювати інтерактивні фотоколажі, різноманітні за формою та типом. Засобами ресурсу можна створювати фотозвіти з виховних заходів, екскурсій, предметних тижнів, різноманітних конкурсів тощо: "Фоторепортаж із конкурсу "Людина та Ліс". Але на цьому освітні можливості Getloupe не закінчуються. Якщо дібрати та завантажити на платформу тематичний ілюстративний матеріал, об'єднаний завданням, можна отримати цікаві колажі для систематизації, узагальнення чи перевірки рівня знань. Наприклад, колаж-шарада "Літературний детектив" пропонує дітям «впізнати» вивчених літературних героїв, згадати назви їх творів тощо.

     Розглянуті ресурси допоможуть учителю-філологу знаходитися в епіцентрі сучасного освітнього процесу, формувати та підтримувати власну інтелектуальну форму, а також візуалізувати, «віртуалізувати» програмовий матеріал, зробивши кожен свій урок цікавим та сучасним.

                                                    Література

1.Аман, І., Литвиненко, О. Інтернет-сервіси в освітньому просторі : методичний посібник / І. Аман, О. Литвиненко. – Кіровоград : КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», 2016. – 88 с.

2.Бахтіна, О. Інформатизація гуманітарної освіти / О. Бахтіна / / Педагогіка. – 1990. – №1. – С. 34.

Comments

  1. Дякую, Юліэ Нодіржонівно, за цікавий матеріал! Адже подані вами  ресурси зроблять урок літератури цікавим, сучасним, насиченим різноманітними завданнями, а  головне, адаптованим до дітей, які живуть у світі Всесвітньої павутини,

  2. Чудова стаття, яка містить ресурси, які допоможуть учителю-філологу знаходитися в епіцентрі сучасного освітнього процесу. Дякую!!!

  3. Колеги, дякую за відгуки! Рада поділитися "методичними родзинками"! 

  4. Шановна Юліє Нодіржонівно! Приємно бачити молодих колег та ще й і заочно знайомих) Цікава і змістовна стаття, яка дає змогу подивитися по-новому на урок літератури. Підхід до подачі матеріалу простий та доступний, видно, що "пережитий" власним досвідом! Багато чого корисного візьму з неї для своєї педагогічної діяльності. Дякую!

    1. P.S. Юлічка (вибачте, що так неофіційно), яка Ви молодець! Щойно переглядала всі Ваші роботи за силками! Вони чудові! Впевнена, що Ваші уроки проходять змістовно та цікаво! Шкода тільки, що для того, щоб усе це продемонструвати учням потрібен Інтернет на уроці, чого може не бути у кожного вчителя(

      1. Інно Анатоліївно! Щиро вдячна за коментар! Ваші слова надихають і стимулюють рухатися далі! Згодна, що інколи Інтернет підводить, але у такому випадку можна "перестрахуватися". Деякі сервіси дозволяють скачати готовий продукт. Наприклад, ментальну карту можна зберегти у форматі PDF або малюнком, звичайно, пожертвувавши інтерактивністю, гіперпосиланнями тощо. Але, якщо це просто асоціативний кущ або схема, то буде зовсім непогано. Буктрейлер чи відеоролик теж можна показати не з мережі, а з ноутбука. Ефект хоч і не 100 %, але елемент мультимедійності на уроці забезпечить.  

  5. Потішило відео "Селфіманія??? Ні, не чули!!! Який же відповідник приживеться?  Дуже цікаво читати статтю. Ще цікавіше відвідувати ваші уроки та спостерігати за щасливими дітлахами на них. Успіхів.

    1. Дякую, Ірино Андріївно! Завжди рада гостям! Багато з освоєного – заслуга "спалахів" "ТТФФ", Вашої креативності та підтримки Світлани Ігорівни! А результат – зацікавлені і щасливі діти! І, звичайно, щаслива я!  

  6. Дякую за рекламу цікавих ресурсів. Обов'язково буду використовувати.

  7. Матеріал даної статті є цікавим і корисним для кожного вчителя-філолога. Діткам пощастило, що вони мають можливість відвідувати сучасні уроки мови та літератури. Бажаю Вам успіху та творчих злетів. 

  8. Цікаво і приємно працювати з таким колегою, Юліє Нодіржонівно! Успіхів і ТАК ТРИМАТИ

Comments are closed