СКРИПКА ГАННА ВОЛОДИМИРІВНА | СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ЯК ІНСТРУМЕНТ НАВЧАННЯ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ

Скрипка Ганна Володимирівна
кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики середньої освіти
Комунальний заклад "Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського"

В тезах представлені основні аспекти використання можливостей соціальних мереж, зокрема, мережі Facebook для навчання та професійного розвитку сучасного вчителя

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ЯК ІНСТРУМЕНТ НАВЧАННЯ
ТА ПРОФЕСІЙНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ

З появою та масовим розповсюдженням смартфонів, планшетів та мобільних комп’ютерів – ноутбуків, нетбуків, а також доступністю мобільного Інтернету, зросла й кількість користувачів Всесвітньої мережі серед українців: відповідно до дослідження Київського міжнародного інституту соціології, 42,5% населення нашої країни у віці 18 років і старші практично щодня користуються Інтернетом, ще 17% – декілька разів на тиждень [1]. Дослідження також засвідчило, що 90% користувачів Інтернету регулярно використовують соціальні мережі [2] для спілкування, обміну фотографіями та новою інформацією. З цією ж метою використовує соціальні мережі й переважна більшість українських педагогів, проте ці ресурси можуть стати потужним інструментом як для навчання, так і для професійного розвитку. То ж яким чином сучасний вчитель може використовувати соціальні мережі і яким саме варто надати перевагу?

Якщо говорити про статистику, то перші місця серед користувачів нашої країни все ще посідають мережі VK та Однокласники, що пов’язане, в першу чергу, з віковою категорією користувачів цих мереж (молодь до 18 років). Проте кількість користувачів мережі Facebook стрімко зростає, а закордонний досвід використання педагогами соціальних мереж вказує на ефективність використання саме цієї мережі, що пов’язане з рядом її переваг:

  • збереження постів без натискання кнопки «Подобається»;
  • підписка на оновлення користувача без додавання в друзі (кнопка «Стежити»);
  • вибір налаштувань конфіденційності для кожної публікації («Публічно», «Друзі», «Тільки я»);
  • можливість включення повідомлень до публікацій і відстеження нових коментарів;
  • наявність системи рекомендацій: якщо ви натискаєте «Подобається» на сторінках з певної тематики, фейсбук рекомендує вам багато схожих і цікавих матеріалів, і ці сторінки є релевантними;
  • можливість налаштування стрічки новин, завдяки чому на першому плані саме те, що важливе для вас та вам подобається;
  • надсилання файлів іншим користувачам;
  • авторизація на англомовних (і не тільки) сайтах без реєстрації і з використанням акаунту Facebook та багато інших.

Для сучасного педагога корисними в цій соціальній мережі можуть стати такі функції, як створення реклами, сторінок, груп та подій; обговорення публікацій, фото чи відео; організація опитувань та голосувань; спілкування в режимі реального часу; додавання декількох контактів до чату; організація відеозв’язку; можливість групової діяльності тощо.

Соціальну мережу Facebook можна використовувати для:

  • групового навчання (для роботи в навчальних міні-групах);
  • персонального навчання (для самоосвіти);
  • випадкового навчання (можливість пізнавати щось нове несвідомо);
  • внутрішньошкільного навчання (використання з метою інформування щодо функціонування навчального закладу та заходів, пов’язаних з цим).

Соціальні мережі також доцільно використовувати для проведення позакласної роботи і для спілкування між учасниками олімпіад, змагань, літніх шкіл, семінарів, таборів, гуртків та ін., що дозволяє не тільки створити позитивний емоційний клімат заходів, а і підвищити їхню якість проведення [3].

Ідеї використання соціальної мережі Facebook:

  1. Література: створення профілю (або групи) головного герою твору та додавання потрібних зображень, посилань, обговорень, які відповідають характеру цього герою (наприклад, група Ліна Костенко. Вірші).
  2. Відстеження подій в житті відомих людей, які пов’язані з вивченням певної теми (наприклад, сторінки письменників Оксани Забужко чи Олександра Жовни).
  3. Вивчення географії (публікація інформації про географічні об’єкти, їхні фотознімки та рельєф з посиланням на інтерактивні карти тощо). Прикладом є відкрита група Цікава географія.
  4. Спілкування з однолітками з інших міст чи країн (в тому числі й у процесі виконання дослідницьких завдань).
  5. Використання хештегів для відслідковування дописів та обговорень з тематики, що вивчається. Наприклад, хештег #коллайдер або #collider допоможе переглянути сторінки та дописи, в яких зустрічається цей термін.
  6. Швидке спілкування з батьками стосовно навчання учнів, повідомлення новин тощо.
  7. Організація інтерактивних конкурсів для школярів (наприклад, конкурс Весела наука) та багато інших.

Успішна професійна реалізація сучасного вчителя неможлива без його участі в різних конкурсах, форумах, конференціях та інших заходах, про які він може швидше дізнатися саме з мережі Facebook: сторінка Всеукраїнської мережі конкурсів, грантів, конференцій та фестивалів, конкурсу «Учитель року», руху EdCamp Ukraine та інші.

Таким чином, сучасний вчитель може ефективно використовувати соціальну мережу Facebook як для більш ефективного навчання учнів, так і для свого розвитку та професійного вдосконалення.

А як використовуєте соціальні мережі ви?

Використані джерела:

  1. Динаміка використання Інтернет в Україні: лютий-березень 2016 http://kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=621&page=1&t=5
  2. 90% українських користувачів Інтернету активно користуються принаймні однією соціальною мережею http://watcher.com.ua/2016/06/10/90-ukrayinskyh-korystuvachiv-internetu-aktyvno-korystuyutsya-prynaymni-odniyeyu-sotsialnoyu-merezheyu/
  3. Яцишин А.В. Застосування віртуальних соціальних мереж для потреб загальної середньої освіти / А.В.Яцишин // Інформаційні технології в освіті. – 2014. – № 19. – С. 119–126.

Comments

  1. Зареєструвалася на Facebook недавно. На даний момент ця мережа є для мене  джерелом інформації. Наразі я  вивчаю можливості Facebook, тому дякую за цікаву та змістовну інформацію

    1. Дякую, пані Оксано, за коментар. Пишіть, якщо з’являтимуться нові ідеї використання соціальних мереж саме на уроках хімії.

  2. Соціальну мережу VK використовую для спілкування з друзями, учнями. У 2013 році використовувала цю платформу для проведення освітнього веб-квесту. Дуже зручно. Багато моїх колег створили групи: класного керівника, освітніх проектів тощо.

    Фейсбук використовує лише для робочих моментів. Зареєструвалась у багатьох освітінх групах та відслідковю цікавії події, Інтернет-сервіси тощо.

    З повагою, Сокол Ірина!

    1. Дякую, пані Ірино, за цікаві ідеї. Дійсно, я не згадала в статті про можливості соціальних мереж для організації веб-квестів. 

      1. Не тільки для веб-квестів, але в загалі для освітніх проектів. Можливість працювати  з основними видами документів дуже зручна. 

  3. Facebook – дійсно універсальна соціальна мережа. Крім спілкування за інтересами, багато корисної інформації: нормативно-правова база, методичні рекомендації, новинки періодичних видань, електронні книги, анонси вебінарів та конференцій для самоосвіти. Цього року створили групу Первозванівської школи, де ознайомлюємо батьків і громаду села з подіями які відбуваються у школі, запрошуємо на заходи та пропонуємо взяти участь у різноманітних акціях.  Приємно, що до групи приєднуються випускники, які цікавляться життям школи і радіють нашим успіхам. Єдине, але! Менше відвідувань стало на сайті школи, адже інформація дублюється. Вважаю, що обрана Вами тема, Ганно Володимирівно, є актуальною і перспективною! Дякую…

     

    1. Дійсно, Оксано, надзвичайно важливо не лише бути активним, наполегливо працювати, але й популяризувати свою роботу, аби громада села та батьки знали, що відбувається в школі. Адже сьогодні школа – це не лише уроки, а ще й культурний осередок, мсіце проведення різних заходів, акцій тощо. Соціальна мережа – оптимальний варіант заявити про себе та про свої досягнення, успіхи, та, врешті-решт, про свою повсякденну (але не рутинну!) роботу.

  4. Протягом кількох років помічаю певну закономірність між активністю вчителя у Facebook та стрімким розвитком і успішністю в професійній діяльності.  Facebook впливає на розвиток самоосвіти, формує контет для дозвілля. Учителі україської мови і літератури, учасники професійної спільноти  (ТТФФ), мають можлиість долучатись до фахових флешмобів,  першими дізнаються про новинки, події та стають їхніми учасниками і переможцями.

      1. Такі правила.)) Щоб долучитися до групи її потенційний учасник має виконати певні  завдання, що свідчитиме про готовність та бажання інтенсивно фахово розвиватись. 

  5. Повністю згодна з Іриною Маранською. 

    Ганно Володимирівно, дякую за ідеї.

  6. Ганно Володимирівна, ваш матеріал є дуже актуальним сьгодні, коли ми всі знаходимося в соціальних мережах. Дякую за цікаві ідеї використання мереж для організації навчального процесу. Адже, хто володіє інформацією, той володіє – світом. Успіхів Вам і творчих здобутків. 

Comments are closed