МАРАНСЬКА ІРИНА АНДРІЇВНА | БУКТРЕЙЛЕР ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ УЧИТЕЛЯ ЛІТЕРАТУРИ

Маранська Ірина Андріївна
Комунальний заклад «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»
методист науково-методичної лабораторії гуманітарно-естетичних дисциплін

Метою статті є ознайомлення з можливостями створення та  використання буктрейлерів як сучасного інструменту вчителя літератури

БУКТРЕЙЛЕР ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ УЧИТЕЛЯ ЛІТЕРАТУРИ

Готуючись до уроку літератури ми часто задумуємося, як уникнути одноманітності на уроках літератури, як реалізувати ключовий принцип успішності, за якого кожен учень зможе знайти для себе ту сферу діяльності, яка імпонує найбільше і в якій можна якнайкраще проявити творчі здібності?

Ми звикли до традиційних способів зацікавлення книгою: книжкові виставки, переказ сюжету, тощо. Сьогодні в інтернет-просторі дедалі більшої популярності набувають буктрейлери (BookTrailer) – ролики, що створюють візуальний образ книги. Буктрейлер (від англ. book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі [1].       Метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі. Ще кілька років тому їх використовували виключно для рекламних цілей, однак із часом такі міні-фільми набули ширшого значення. Нині в буктрейлерах виробилася своя унікальна кіномова, що розкриває нові, часом несподівані, якості книжки.

Перші промо-ролики з’явилися в 2002 році у США, коли видавці побачили необхідність у додаткових засобах реклами книжок. Сьогодні буктрейлер став цікавим інструментом у руках учителя літератури [3].

Буктрейлери можуть бути:

 розповідні (фактографічні) – презентують основу сюжету твору. Їх завдання  подібно до анотації, через музику та ілюстрації, ознайомити читача з основами сюжету, щоб після перегляду ролика потенційний читач захотів дізнатися, з чого історія починається й чим завершується. Зазвичай саме за “сюжетним” і розповідним принципом побудовано більшість кінотрейлерів;

 атмосферні (емоційно-чуттєві) – передають основний настрій книги та очікувані читацькі емоції. Ілюстративний або відеоряд покликані передати читачам настрій та емоції героїв;

 концептуальні (ідейні) – транслюють ключові ідеї й загальну змістову спрямованість тексту. Вони засновані на рекламі незвичайної ідеї твору, на світогляді автора й цікавих думках, які він хоче донести до читача, на змістовому навантаженні книги.

Учителю літератури слід пам’ятати, що психологічний вплив буктрейлера на користувача є надзвичайно глибоким та різнобічним. За специфікою сприйняття існують такі види буктрейлерів: цікаві (несподівані, незвичайні), нейтральні (очікувані), нав'язливі (вольові, спонукальні).

Також вирізняють види буктрейлера за формою: ролик з акторською грою, комп'ютерна графіка або мультиплікація, колаж. Незважаючи на те, що буктрейлер є самостійним твором, автори використовують як запозичені матеріали так і авторські.

За формою виконання виділяють повноцінний відеоролик та слайд-шоу.. Водночас аудіовізуальні можливості буктрейлера значно ширші.

Пропонуємо переглянути буктрейлери.

В.Рутківський "Джури козака Швайки"  goo.gl/8DF2po

О. Гаврош "Неймовірні пригоди Івана Сили" goo.gl/hRK7hU

Юрій Горліс-Горський "Холодний Яр". Прапор про характер нації. goo.gl/NxXVSj

Зірка Мензатюк "Ангел Золоте Волосся" goo.gl/W8R5SK

Основні кроки у створенні буктрейлера

Крок 1. Переглянути, вивчити приклади буктрейлерів.

Крок 2. Визначити сюжет та продумати ідею власного майбутнього буктрейлера. Це відеопрезентація книги, де повинні бути показані герої, місце, конфлікт.

Крок 3. Створити сценарій до буктрейлера. Продумати сюжет і написати  текст. Анотація-сценарій  не повинна перевищувати 10–15 речень, вона має зацікавити читача, спонукати його до бажання прочитати книгу.

Крок 4. Підібрати матеріал для відео. Зібрати ілюстрації та відеоматеріал. Винести у заголовок буктрейлера основну ідею книги, знайти відео за тематикою. Важливо дотримуватися одноманітності ілюстрацій: якщо мальовані ілюстрації – то всі мальовані, якщо аніме – то аніме, якщо фото – то всі фото. При цьому бажано враховувати стилістику музики й відеоряду.

Крок 5. Вирішити, як у ролику буде представлений текст – появою на слайдах, субтитрами або ж аудіозаписом – замість музики. Шрифт у титрах і субтитрах повинен бути розбірливим і читабельним. Краще використовувати простий і звичний TimesNewRoman.

Крок 6. Вибрати програму для роботи із відео:

PowerPoint – ця програма дозволяє використовувати спецеффекти та анімацію, створений відеоряд можна записати за допомогою екранної камери;

Windows MovieMaker – цю програму краще використовувати початківцям, вона входить у пакет Microsoft Windows;

Camtasiastudio – програма з відеомонтажу для підготовлених користувачів.

А також можна скористатися такими онлайновими редакторами для виконання операцій з відео та фото:

YouTube – дуже простий відеоредактор, можна «нарізати» початок або кінець фільму, поєднати кілька роликів, «додати» звукову доріжку. Сервіси Animoto, Slidely призначені в основному для підготовки відеоколажів з масиву фотографій, з накладанням звуку.

Крок 6. Заключний етап – відеомонтаж. Тут треба об’єднати наявні візуальні і аудіоматеріали в єдиний ролик з використанням обраного програмного забезпечення. 

Важливо. Буктрейлер має:

– реалізовувати чотири базові функції: інформаційну, комунікативну, естетичну та культурно-просвітницьку;

– використовувати всі можливості візуальної мови, надаючи перевагу образу перед словом;

– ураховувати інтереси цільової читацької аудиторії;

– не перевищувати хронометраж у 1-3 хвилини;

– не розкривати передчасно важливу інформацію про сюжет книги, яка може кардинально змінити враження про твір.

Чим може бути корисний буктрейлер для вчителя української літератури?

  • Буктрейлер дозволяє у цікавій та динамічній формі розповісти потенційному читачеві про твір  літератури.
  • Поруч із традиційними засобами реклами – статтями-анонсами чи анотаціями у друкованих виданнях, буктрейлер – новий засіб, який дозволяє створити повноцінну рекламу в даному випадку на уроці для учнів.
  • Якісно виготовлений буктрейлер спонукає учня  прочитати книгу, формує інтерес як до самої книги, так і до автора, теми  чи проблеми.

Яка користь від буктрейлера для учня?

  • Можна дізнатися про цікаві книжкові новинки, при цьому економлячи час на читання оглядових статей чи анотацій.
  • Якщо дуже сподобалася якась книга, можна створити власний відгук-буктрейлер і, таким чином, в оригінальний спосіб поділитися враженнями з іншими читачами.

– Можна спробувати себе в ролі  режисера, художника-мультиплікатора тощо. [2].

Використані джерела

  1. Вікіпедія. Електронний ресурс. Режим доступу: goo.gl/MvcKKQ
  2. Гич Г. М. Методичні рекомендації по створенню бук трейлерів Електронний ресурс / Г.М.Гич Режим доступу goo.gl/kxKZXI
  3. Криворучко О.В. Буктрейлер-cучасна форма реклами книги. Електронний ресурс / О.В. Криворучко. Режим доступу: goo.gl/OD70pW
4.Флешар О.Б. Творча майстерня зі створення буктрейлера. Електронний ресурс / О.Б. Флешар. Режим доступу: goo.gl/1Ixog9

Comments

  1. Ірино Андріївно! Ваша стаття є актуальною, адже метою створення буктрейлера є спонукання до прочитання книги, його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі, а це так необхідно в наш час, час, коли учні не читають твори. Створення буктрейлера – нова, цікава, нетрадиційна форма роботи, щодо залучення дітей до читання. Дякую!!!

  2. Дійсно, процес створення буктрейлера  захоплюючий. Ми спонукаємо учнів не тільки прочитати книгу, а й вибрати найцікавіші моменти й перенести у буктрейлер. Дякую за статтю.

  3. Дякую за корисну і ґрунтовну інструкцію щодо створення буктрейлера, обов'язково скористаюся! Така реклама твору сприяє  мотивації прочитати твір. 

  4. Хочу подякувати за змістовну статтю, яка, безперечно, стане в нагоді вчителям літератури (як української, так і зарубіжної). Подобається, як викладено матеріал:структуризовано, чітко, лаконічно.Добре, що крім практичних порад є зразки буктрейлерів.Обов'язково скористаюся! 

    1.  Це перші буктрейлери. І як кожен перший крок вони, звичайно, небездоганні. Однак, цінним є те, що вони власні. Дякую, що  звернули увагу на можливості використання буктрейлерів на уроках літератури.

  5. Дякую, Ірино Андріївно, тепер думаю, як це використати на уроках англійської мови. А чому б і ні?!

    1. Звичайно ТАК. Ольго Григорівно, впевнена, що буктрейлери стануть родзинкою на ваших цікавих уроках та креативних класних годинах. Тож не гайте часу та обирайте собі книжку до смаку і творіть. Успіхів!

  6. Ірино Андріївно, знайомилася і вчилася творити сама на Вашому буктрейлері до "Джур"! Сучасну малечу непросто здивувати, але відеорекламі книги це вдається! Дякую за натхнення та мотивацію!

  7. Дякую за статтю. Повністю з Вами згодна, що вплив буктрейлерів на учнів є надзвичайно глибоким та різнобічним. Вже маю декілька власноруч створених буктрейлерів, тепер намагаюсь залучити до співпраці учнів.

Comments are closed