БЕЗКРОВНА ІННА МИКОЛАЇВНА | ХМАРА СЛІВ ЯК ЗАСІБ ВІЗУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТІВ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Безкровна Інна Миколаївна
Комунальний заклад "Компаніївське навчально-виховне об'єднання" Компаніївської районної ради Кіровоградської області
вчитель інформатики

У тезах наведено приклади використання деяких он-лайн  сервіс для створення хмари слів, їх функціонал та можливості застосування у педагогічній діяльності.

ХМАРА СЛІВ ЯК ЗАСІБ ВІЗУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТІВ  В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Хмара тексту або хмара слів — це візуалізація частоти слів у тексті у вигляді зваженого списку. Хмара слів – це один із способів візуалізації текстової інформації, який успішно можна використати в навчальній роботі. Сервісів для створення хмари слів досить багато.

Особливу візуальне уявлення та розповсюдження терміна «хмара тегів» почалося в першому десятилітті 21 століття. А, взагалі, "хмарка тегів" почала активно застосовуватись у зв'язку з розвитком сайтів орієнтованих на соціальний трафік (так званий web2.0).

Кольорова хмара зі слів приковує погляд до об'єкта і змушує зосередиться на матеріалі.  Хмара містить в собі як візуальну інформацію (наприклад, форма хмари), так і смислове навантаження – сам текст.

Робота над «хмарою» будується за певними етапами: введення поняття, визначення ключових слів по вихідним параметрам, асоціативним методом підбору образу, створення хмари. Порядок етапів може змінюватися в залежності від шляху формування поняття – дедуктивного або індуктивного.

Найперший сервіс, який хочу порекомендувати, -Wordle.net. Дуже простий інструмент, що не вимагає реєстрації і дозволяє генерувати хмару слів з вказаного Інтернет джерела (посилання на статтю, блог, розповідь), за скопійованим текстом або за ключовими словами, які вводить користувач. Хмару можна представити у будь-якій колірній гаммі і задати різне положення слів в хмарі.

ХМАРА СЛІВ ЯК ЗАСІБ ВІЗУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТІВ

Розглянемо наступний сервіс – Tagul, що дозволяє створити хмару слів з тексту, узятого з вказаного URL(адреса веб-сторінки) або введеного (скопійованого) користувачем. Хмару слів можна прикрасити при допомозі не лише палітри кольорів, але і різних форм, завдяки яким текстова хмара стає виразнішою і інформативнішою.

ХМАРА СЛІВ

Word It Out – сервіс для створення хмари слів, функціонал якої дозволяє створити текстову хмару не лише скопійованого тексту або посилання, але і з таблиці (хороша альтернатива використанню діаграм). Також, можна вибирати як буде в генерованій хмарі представлений текст: слова, що найчастіше зустрічаються, виділяються кольором і більшим розмірів шрифту, або текст представляється в тому вигляді як був введений, незалежно від частоти слів. Сервіс не вимагає реєстрації. Колір фону, тексту і розмір слів легко змінюється.

Якщо щось не влаштовує – граємось з кольорами, шрифтами, напрямком тексту і малюнками. На колір та смак всі фломастери різні – тому тут хто у що гаразд.

ЗАСІБ ВІЗУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТІВ

На мій погляд, використання «хмари слів» допустимо на всіх етапах роботи на уроці: на початковому етапі, на етапі закріплення та контролю. Також, учитель може залежно від технічних можливостей школи, організовувати роботу над хмарою фронтально, індивідуально і по групах.

  Можливості використання хмари слів у навчанні пов'язані з тим, що:

  • в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; попросити скласти пропозиції з певної теми,
  • «хмара» виступає в якості опорного конспекту;
  • можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на який необхідно знайти відповідь протягом уроку;
  • скласти пропозиції або розповідь, використовуючи якомога більше слів із хмари;
  • створити словникову «хмару» на основі невеликих недавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова;
  • показати «хмару», складену зі слів, узятих з незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст.

Способи використання хмари слів в навчально-виховному процесі

1. Аналіз тексту (частота використовуваних слів в тексті,виділення ключових слів, порівняння текстів за допомогою хмар слів)
2. Візуалізація тексту (альтернатива діаграмі)
3. Використання хмари слів при створенні інфографіки
4. Представлення зворотного зв'язку (ключові слова уроку,проекту, курсу)
5. Мозковий штурм
6.Уявлення інформації про себе (кожен входить ключові слова і створює свою хмару)
7. Вгадування розповіді по хмарі слів
8. Представлення звіту і результатів дослідження
9. Виявлення і представлення очікувань
10. Проведення простого опитування
11.Робота з текстом (після прочитання тексту кожен учень фіксує основну ідею розповіді. Усі ідеї представляються у вигляді хмари тексту)
12. Прикраса хмарою статті у блозі, презентації, плакаті і так далі
13. Узагальнення і рефлексія
14.Створення унікального подарунка (представлення історії, або побажань у вигляді хмари слів, яка може бути роздрукована для листівки)

І це ще не всі можливості які нам дає хмаринка слів у нашій професійній діяльності.  

Кожен вчитель предметник, класний керівник, вихователь знайде, на мою думку, результативний спосіб використання вищевказаних сервісів. Окрім того, сервіси створення "хмар слів" настільки прості, що скористатись ним може й будь-яка дитина, яка має навички роботи з Інтернет сервісами.

Слід зауважити, є ще інші сервіси які дають можливість створювати такі хмарки слів. Успіхів всім нам!

Використані джерела

  1. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D0%B2
  2. http://viakiev.blogspot.com/2015/110/blog-post.html
  3. http://www.itlashko.com/2014/09/tagxedo.html

Comments

  1. Інно Миколаївно! Чудова змістовна стаття про дуже цікавий ресурс! Особлива вдячність за приклади використання хмари слів на уроках! Творчих успіхів!

  2. Юліє, дякую.Приємно знати, що матеріал  є корисним для колег. Творчих успіхів всім нам!

  3. Дякую за практичні підказки! Візуалізація матеріалу- одна із стратегій меморії.Думаю,хмари слів не тільки зацікавлять учнів (що важливо), а й допоможуть досягнути більш продуктивного результату на уроці.Натхнення Вам і успіхів!

Comments are closed