ГОНЧАРУК ГАЛИНА ВОЛОДИМИРІВНА | ТЕСТОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

Гончарук Галина Володимирівна
районний методичний кабінет відділу освіти Гайворонської РДА
методист

Анотація: У цій статті розкриваються основні аспекти проведення тестових технологій – тести на друкованій основі, он-лайнові тести та проведення тестового опитування учнів на різних етапах уроку, використовуючи технологію швидкого опитування Plickers.

ТЕСТОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

В умовах реформування української школи, тестова технологія перевірки знань учнів є одним із видів інноваційних форм навчання, хоча перші спроби використання цієї технології  вчителі загальноосвітніх навчальних закладів здійснювали вже давно, використовуючи сигнальні картки  (різнокольорові) під час проведення фронтального опитування учнів на початку уроку, перевіряючи навчальний матеріал попереднього уроку, або ж після пояснення нового матеріалу на уроці.

Тестова технологія зайняла гідне місце серед різних інноваційних технологій, адже саме вона дає можливість охопити широке коло дій, прийомів діяльності, виявити різні рівні засвоєння навчального  матеріалу. Саме ці переваги роблять незамінними тести для діагностики з метою корегування математичної підготовки учнів.

Застосування тестових методик  на уроках набуває великого значення  в умовах підготовки учнів до участі у зовнішньому незалежному оцінюванні знань з математики.

 Тестові  і  моніторингові  технології  завжди  є  важелем  управління навчальним процесом, і у тій чи іншій формі це використовує кожен учитель, виставляючи оцінки в журнал за урок або за певний термін навчання. Теорія педагогічних вимірювань дозволяє проводити таке оцінювання оперативно і з високою  надійністю,  якщо  користуватися  навчальними,  тематичними, підсумковими  тестами.  Широке  впровадження  тестових  технологій  у навчальний  процес  перетворює  кожне  тематичне  оцінювання  у  свого  роду пробний  тест  ЗНО,  що  сприяє  адаптації  учнів  до  використання  тестових технологій і формуванню їх готовності до проходження ЗНО [2].

Тестові технології можна виокремити в три типи. Перший із них – класичний. Це тести на друкованій основі – тестові зошити, тестові аркуші. Серед запропонованих відповідей на запитання потрібно вибрати одну правильну відповідь, або декілька (множинний вибір). Для перевірки тесту обов'язково надається ключ. Вчитель може використовувати тестові зошити, рекомендовані Міністерством освіти, науки, молоді та спорту України, або ж створювати тести самостійно. Цей тип тестування широко використовувався, та й зараз використовується вчителями при  проведенні поточного, тематичного оцінювання учнів та при підготовці учнів до ЗНО.

Таке поточне оцінювання здійснюється майже на кожному уроці у формі усного  опитування,  різноманітних  математичних диктантів,  творчих  завдань  тощо. Але  якщо  зовнішнє незалежне  оцінювання  здійснюється  у  формі  тестування,  то  доцільно  поряд  із традиційними  методами  і  формами  перевірки  знань  використовувати  тестові форми контролю.  Ефективне  застосування  тестів  вимагає  від  учителя ознайомлення  з  типами тестових  завдань,  загальними  підходами  до  їх створення  та  особливостями  оцінювання. [1]

Перевірка тестів вчителем, підведення підсумків (підрахунок балів та переведення тестового балу в оцінку) займає багато часу.

До другого типу тестових технологій відносяться онлайн тести. Для цього можна використати різні тестові платформи  та ресурси. На яких можна користуватся вже створеними тестами, або ж створювати самостійно. Необхідною умовою проведення таких тестів є наявність комп'ютерів, підключених до мережі Інтернету в класі. Майстер-Тест  – це безкоштовний інтернет сервіс, що дозволяє створювати тести. Ви можете створювати як онлайн тести так і скачати і проходити тест без підключення до інтернету. І для цього Вам не потрібно встановлювати на комп'ютер додаткові програми. Потрібно тільки зареєструватись. Крім цього варто звернути увагу і на такі засоби тестування як:
OpenTest – http://www.opentest.ru/;
Тесторіум – http://www.testorium.net/;
Tests Online – http://tests-online.ru/;
Мини тесты – http://www.minitests.ru/;
Вебанкета – http://webanketa.com/ru;
Poll Service http://pollservice.ru/;

Та  не кожному вчителю математики доступна така розкіш на уроці. Що ж робити, якщо вчитель хоче використовувати інноваційну тестову технологію, а відповідних умов у нього не має? І тут, у нагоді може стати проста у використанні технологія перевірки знань учнів Plickers. ЇЇ можна віднести до третьої групи –"напів-онлайн" тестів . Вчитель вдома працює в інтернеті, а на уроці використовує смартфон, або планшет та картки з QR кодами. Але все по порядку.

Де знайти?

На Google Play є дуже чудовий застосунок, використовуючи який можна проводити фронтальне опитування  класу за допомогою лише одного мобільного телефону. При цьому мобільні телефони учням не потрібні!!! Знайомтесь, це –  PLICKERS!!! Plickers дозволяє реалізувати безперервний моніторинг знань дітей, який забирає не більше кількох хвилин від уроку. [3]

Як все відбувається?

Програма працює по дуже простій технології. Основу складають мобільний за стосунок для смартфону, сайт https://plickers.com,  і роздруковані картки з QR-кодами. Кожному учню видається по одній картці.

Картка має такий виглядКартка має такий вигляд (мал.1)

На ній стоїть порядковий номер та 4 літери – A, B, C, D.

Картки являють собою прості роздруковані папірці. Ідеально – на картоні, у цьому випадку вони прослужать довше.

Макети карток доступні на офіційному сайті програми https://www.plickers.com/.

У будь-якому наборі кожна картка унікальна і має свій власний порядковий номер.

Учитель задає запитання, учень обирає правильний варіант відповіді та піднімає картку з правильним варіантом доверху. Камерою планшета (смартфона) учитель сканує підняті дітьми картки з QR-кодами з на їхню думку правильними відповідями.

Результати зберігаються у базі даних та доступні як напряму у мобільному застосунку, так і на сайті для миттєвої перевірки.

Що потрібно для роботи з Plickers?

1.     Один смартфон, або планшет для вчителя під керуванням iOS або Android з встановленим застосунком Plickers.

2.     Набір карток з QR-кодами.

3.     Проектор (або ноутбук) з відкритим сайтом Plickers у режимі Live Viev. Вчитель все одно отримає результат на свій ґаджет

Щоб почати роботу із застосунком, потрібно:

1. Зареєструватись на офіційному сайті https://www.plickers.com/

2. Скачати з головної сторінки однойменний застосунок для свого планшета / смартфона. (Для ґаджета під керуванням iOS з App Store, під керуванням Android – з Google Play). Встановити Plickers на планшет, або смартфон.

3. На своїй сторінці у Plickers (офіційний сайт) створити класи, у класах записати учнів. Кожен учень отримає свій унікальний номер, який буде відповідати номеру картки.

4. У вкладці Library (Бібліотека) створюємо папки, у папках запитання.

Запитання є двох типів: множинний вибір та Істинно/Хибно.

Обираємо тип запитання. У текстові поля вводимо текст запитання та варіанти відповідей. Не забуваємо праворуч від варіанту відповіді у квадратику відмітити правильну відповідь. Якщо передбачається менша кількість відповідей, то праворуч від літери відповіді натиснути хрестик, щоб видалити зайвий варіант відповіді.(мал.2)

Натискаємо Зберегти (Save)Натискаємо Зберегти (Save). 

5. Тепер це завдання призначаємо класу. Натискаємо +Add to Queueта у випадному меню обираємо клас.

6. Робота на сайті завершена.

Працюємо із планшетом (пункти 3-5 теж можна виконувати на планшеті, але все ж на ПК зручніше) із доступом до Інтернету.

1. Відкриваємо Plickers на свому ґаджеті (смартфон або планшет) та синхронізуємо дані з вашої сторінки. Для цього тиснемо значок (мал.3)Відкриваємо Plickers

2. Обираємо клас. З’являється список запитань.

3. Обираємо запитання.

4. Натискаємо значок камери. Направляємо камеру заднього виду на картки, які підняли учні. На екрані ґаджета видно учнів, що тримають картки, а зверху прямокутники із прізвищами самих учнів.(мал.4)

На екрані ґаджета

Коли камера «зловить» картку учня, то на фоні самої картки з’явиться прямокутник із прізвищем цього учня, а у списку прізвищ прямокутник зафарбується червоним (неправильно), або зеленим (правильно) кольором.

5. Отримуємо результати учнів.

Якщо під час тестування з проектора, підключеного до ПК з Інтернетом, відбувалась демонстрація сайту Plickers у режимі Live Viev, то на екрані відображалось запитання із варіантами відповідей та список учнів.

Такі прості та зрозумілі кроки потрібно зробити, щоб розпочати роботу з Plickers. Давайте почнемо!

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Блажко М.А. Тестові технології в оцінюванні навчальних досягнень учнів з української мови:основні поняття і терміни/ Вісник. Львів. УН-ТУ /Серія філол. 2010. Вип.50. С.174-179.
  2. Майоров А.Н. Теорія і практика створення тестів. – М., “Інтелект центр”, 2001.
  3. https://www.plickers.com/.

 

Comments

  1. Я вдячна Вам за статтю та підбірку онлайн-сервісів, які дозволяють створювати тестові завдання.  Мене зацікавив сайт  master-test. Спробую з ним попрацювати. 

  2. Ознайомилася з основними аспектами проведення тестових технологій, в подальшому буду обов’язково використовувати в практиці своєї роботи.

    Дякую за статтю.

  3. Дякую за корисний матеріал. Із задоволенням використаю запропоновані тестові технології  на уроках англійської мови. Бажаю Вам творчих успіхів!

  4. Інформація своєчасна та корисна. Матеріали статті допоможуть у роботі молодим вчителям, підготовці учнів до ДПА та ЗНО.

    Дякую за статтю.

  5. Дуже цікава стаття, інформація дуже знадобиться мені у подальшій роботі. Дякую та бажаю творчого успіху.

  6. На сьогоднішній день така технологія перевірки знань вирішує ряд проблем, над якими працюють  вчителі. Дякую за ретельно підібрані засоби тестування і детальну інструкцію. 

  7. Цікава і дуже корисна стаття:особливо мене зацікавили онлайн – тести,які я спробую застосувати на своїх уроках.Дякую Вам і бажаю творчих злетів.

  8. Стаття цікава і надзвичайно актуальна. З викладеного видно, що робота написана практикуючим учителем, майстром своєї справи. Абсолютно з Вами згодна, що  застосування тестового контролю дає можливість охопити широке коло дій, прийомів діяльності, виявити різні рівні засвоєння навчального  матеріалу. Дякую та бажаю творчого успіху.

     

  9. Погоджуюся з колегами, що стаття дуже цікава. Використання сучасних гаджетів для швидкого оцінювання учнів на уроці є актуальним. Успіхів вам і творчих здобутків.

  10. Ваша стаття, Галино Володимирівно, дуже корисна! У своїй роботі до недавнього часу я користувалася лише класичним типом тестів та після навчання на курсах підвищення кваліфікації навчилася створювати онлайн-тести. Спробую використовувати їх у навчальному процесі. А от з Plickers дещо складніше, як для мене. 

  11. Досить цікавий матеріал, шановна Галино Володимирівно! Поділяю Вашу точку зору, стосовно того, що кожний учитель на сучасному етапі розвитку освіти повинен володіти вмінням складати грамотні тестові завдання, адже не завжди готова друкована продукція може задовольнити педагога-практика. Бажаю Вам творчих успіхів!

  12. Вдячна Вам, Галина Володимирівна, за корисні посилання на Інтернет-ресурси, наведені у статті. Проведення ДПА з математики у формі ЗНО ставить перед вчителем завдання навчити учнів швидко і якісно проходити тестування, для цього вони мають мати навики роботи з тестами на різних етапах уроку та під час перевірки навчальних досягнень. Мене зацікавив сайт  master-test. Спробую розібратися і взяти до роботи.

  13. Дякую за корисний та актуальний матеріал. Дуже зацікавив Інтернет-сервіс Plickers. Багато разів чула про такий вид тестування, але у своїй роботі не застосовувала, а Ваша стаття допомогла розібратися з цим сервісом.  Обов'язково скористаюсь під час навчально-виховного процесу. 

  14. Зараз, коли ДПА здають у учні у формі незалежного тестового оцінювання вчителям необхідно запроваджувати тестові технології в навчально-виховний процес. Стаття корисна для всіх категорій педпрацівників. Дякую!

  15. Дякую за цікаву і актуальну статтю. Погоджуюсь,що тестові технології є важелем управління навчальним процесом і їх має використовувати кожен учитель.

  16. Дякую, Галино Володимирівно, за змістовну статтю. Як молодий педагог почерпнула для себе цікавий досвід. Сучасна система освіти вимагає від вчителя бути компетентним у багатьох аспектах, а використання тестових завдань дозволяє зробити урок більш цікавим, швидко з'ясувати рівень готовності учнів з тієї чи іншої теми та дає змогу учням легко адаптуватися до ЗНО. Бажаю Вам творчих успіхів! 

  17. Дякую Галино Володимирівно! Залюбки прийду на майстер – клас

     

  18. Дуже цікава стаття! І впевнена,  з часом кожний вчитель оволодіє даними методиками та буде їх використовувати на своїх уроках! 

Comments are closed