ЛУЧАНОВА ВАЛЕНТИНА ВОЛОДИМИРІВНА | ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ ЧЕРЕЗ ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ

Лучанова Валентина Володимирівна
Грузьківський НВК «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Кіровоградської РДА
вчитель математики

Учитель для школи — це те ж саме, що сонце для всесвіту. Він джерело тієї сили, яка надає руху всій машині. Остання заіржавіє у мертвому заціпенінні, якщо він не зуміє вдихнути в неї життя і рух…         (А. Дістєрвег)

ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ
ЧЕРЕЗ ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ

Часто ми чуємо фразу: «Діти – наше майбутнє». Але замислімося, від кого залежить майбутнє наших дітей? … На сьогоднішній день змінилися вимоги і до учня, і до вчителя. Розвиток сучасного громадянського суспільства породжує гостру необхідність в педагогах, що володіють високою професійною компетентністю. Для того, щоб досягти успіхів у своїй педагогічній діяльності, сучасний учитель повинен вміти  вміло користуватись показниками та інструментарієм впливу на особистість дітей правильно використовувати принципи і методи педагогічної технології. Як говорив А. Дістєрвег : «…Учитель повинен свідомо йти в ногу з сучасністю, пройматися і надихатися силами, що пробудилися в ній. Жалюгідна кожна людина, що відстала від свого часу; поява ж учителя молоді, який сам живе в минулому, викликає лише співчуття всіх людей, які живуть у ногу із своїм часом і мислять суголосно зі своїми сучасниками». 

                                                                                                                                                                     

Українська  освіта на всіх етапах розвитку намагалася залучати передові  технології і засоби, які набули поширення у світі і виявилися такими, що сприяють поліпшенню рівня освіченості.

Саме тому ще з кінця двадцятого століття у навчальний процес почали активно впроваджувати інформаційні технології, які не оминули галузь математики. Стали з’являтися спеціалізовані програмні засоби, основним призначенням яких була обчислювальна та візуальна підтримка розв’язування математичних задач. Вже у ХХІ столітті розроблялися і  поширювалися програми, які дозволяють моделювати дослідження, доведення, розв’язування різних математичних задач. Дозволяють підтримувати навчання математики наявність великої кількості программ. Учитель  математики активно відстежує  появу  таких засобів, вивчає інструментарій та використовує на уроках у будь-який момент.

Серед таких засобів нами часто використовуються програми динамічної математики які характеризуються можливістю моделювати та змінювати математичні об’єкти в інтерактивному режимі. До таких програм ми відносимо Gran, DG (Україна), GeoGebra (GG, Австрія), Живая математика (Росія), тощо. Робота з такими програмами інтуїтивно зрозуміла та ідентична: будуються базові об’єкти, які потім можна динамічно змінювати і спостерігати за певними якісними властивостями та кількісними характеристиками. Особливості роботи з цими пакетами та рекомендації щодо їх використання узагальнені науковцями і допомагають вчителю математики у  роботі.

Технології та освіта сплетені досить тісно, у кожного вчителя математики є свої улюблені технологічні інструменти, якими  він користується  у своїй практичній діяльності, і які дозволяють йому розвивати увагу вихованців під час цікавих, досконалих, сучасних, захоплюючих шкільних занять.                                                                               В житті, як і все, що має відношення до технології, інструменти безперервно оновлюються, а старі стверджуються, розширюючи сферу застосування, додаючи нові функції. Вчитель математики використовує  потужності соціальних медіа задля допомоги учням у процесі навчання. У арсеналі кожного вчителя математики є інструменти освітніх технологій, які необхідні для особистого використання або ж у якості навчальних посібників у педагогічному процесі: – освітній сайт Edmodo: Edmodo, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook або ВКонтакте, яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об'єднавшись навколо процесу навчання та виховання у школі; – EduBlogs пропонує надійне і безпечне місце для ведення блогів, як для себе, так і для всього класу;         – Skype: Skype – відмінний інструмент для підтримки зв'язку з іншими педагогами або навіть участі в нарадах у режимі онлайн; – Khan Academy: Khan Academy – це прекрасна колекція матеріалів з математики, природничих наук; – MangaHigh: MangaHigh пропонує вчителям величезну кількість освітніх ресурсів на базі ігрового навчання з математики;-  Educreations: Educreations – це дивовижний онлайн-інструмент для iPad, який дозволяє вчителям (або учням) створювати навчальне відео відповідно до заданої теми. Ідеальний варіант для навчання або демонстрації учнями своїх знань;                                                                                                                            – Animoto: Animoto дозволяє легко створювати відео-уроки або презентації для школи та обмінюватися ними з учнями;- Socrative: Socrative доступний для комп'ютерів, мобільних пристроїв і планшетів, це система учнівських відповідей за допомогою ігор та вправ, які можна проходити на будь-якому пристрої; – StudySync: StudySync – це освітня платформа з повнофункціональним інструментарієм для викладання та навчання, включаючи цифрову бібліотеку, щотижневі публікації практичного призначення, онлайн-твори і експертні оцінки, базові завдання і мультимедійні уроки. Цей сайт може надати велику допомогу у проведенні шкільних уроків; – CarrotSticks: CarrotSticks – широкий спектр навчальних ігор з математики, даючи школярам можливість попрактикуватися із задоволенням; – Planboard: Planboard – цей дивовижний онлайн-інструмент створений спеціально для вчителів, з ним ви можете оцінити і упевнитися, наскільки добре організовані ваші уроки і наскільки правильно проходить ваш шкільний день; – Timetoast: Timetoast є досить-таки відмінним інструментом для учнівських проектів, що дозволяє їм створити зручний, інтерактивний графік реалізації проекту по хвилинах; – Prezi:? Prezi створення презентацій, дозволяє легко перетворити урок у щось неймовірне, і навіть дозволяє співпрацювати з учителями; – YouTube: на сайті представлено безліч прекрасних навчальних матеріалів для занять у школі. Є освітній канал, орієнтований тільки на вчителів та учнів; – Twitter: Twitter- вчителі можуть зв'язуватися з іншими педагогами, брати участь у чатах, ділитися своїми ідеями, або навіть використовувати Twitter під час уроків, щоб достукатися до учнів; – Google Education: Google пропонує цілий ряд цікавих ресурсів, що стосуються освітніх технологій для вчителів, в тому числі електронну пошту і сумісні з нею додатки, відео, плани уроків, професійний розвиток і навіть освітні гранти; – Apple iPad: Apple iPad – це один з найбільш затребуваних, хоча і вартісних, високотехнологічних інструментів, які використовуються у проведенні сучасних шкільних уроків; – SlideShare: на SlideShare ви можете завантажити свої презентації, документи, відео та обмінюватися ними з учнями та колегами. І навіть більше, ви можете скористатися матеріалами, які виклали інші користувачі сайту.                   

Це лише невеликий список сучасного інструментарію вчителя математики, і головне будь  – яка технологія повинна вступити в діалог з кожним учнем, причому інтелектуальний рівень цього діалогу задається вчителем і програмою, а темп та смислові акценти – учнем. Таким чином, використання різних інструментів на уроках математики дозволяють значно спростити розв’язування складних задач, здійснювати експериментальні дослідження, необхідні для ефективної організації процесу пізнання, створювати проблемні ситуації, формувати творчу особистість учнів, що в свою чергу неодмінно приводить до помітного покращення результатів навчальної діяльності.                                             

Сучасні інструментарії – це знаряддя, які поліпшують роботу вчителя, але спочатку вчителеві треба докласти чимало зусиль для опанування цими знаряддями. На завершення хочу сказати: настав час озброїти вчителя новими засобами навчання, а результат цього обов'язково відчують наступні покоління. Отже, сучасний учитель – це творча особистість. Він повинен бути активним, комунікабельним, динамічним, працездатним, вольовим, впевненим у собі, толерантним, висококомпетентним. Тож, шановні вчителі, крокуймо в ногу з часом, будьмо професійно компетентними, бо саме від нас залежить майбутнє наших дітей, майбутнє держави.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Сучасний урок: ІКТ-супровід. Випуск 3 /Наук. ред. Л.Голодюк. – Кіровоград: Вид-во Кіровоградського обласного інституту післядипломної освіти ім. В.Сухомлинського, 2011. –  52 с.

1. Семеніхіна О. В. Комп’ютерні інструменти програм математики та методичні проблеми їх використання / О. В. Семеніхіна, М. Г. Друшляк // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2014. – Т. 42. – № 4. – C. 109–117

2. Шамрай С. Уточнення переліку комп’ютерних математичних інструментів, необхідних вчителю математики / С. Шамрай // Фізико-математична освіта. – 2015. – 1(7). – С. 129–138.

3. Зайцева Т. В. Інформаційні технології у математиці. Т. В. Зайцева. – Херсон : Херсонський державний університет, 2008.

4. Інноваційні та сучасні педагогічні технології навчання математики. Посібник для спецкурсу /[О. В. Авраменко, Л. І. Лутченко, В. В. Ретунська, Р. Я. Ріжняк, С. О. Шлянчак] – Кіровоград : КДПУ, 2009. – 200 с.

5.  Пометун О.І., Пироженко Л.В. Інтерактивні технології навчання:науково-методичний посібник. К.:А.С.К. – 2004. – 130 с.

 

 

Comments

  1. Цікаві та корисні інструменти, Валентино Володимирівно! Сучасний учитель – це учитель, який йде у ногу з часом! А ви – наш лідер, за яким ми крокуємо, використовуючи запропоновані Вами інструменти. 

     

Comments are closed