ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ ДОШКИ  НА УРОКАХ ФІЗИКИ

KolisnikВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНОЇ ДОШКИ  НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Василь Колісник

Застосування інтерактивної дошки підвищує ефективність освітнього процесу на уроках фізики. В описаній статті я на підставі власного досвіду рекомендую вчителям-предметникам використовувати інтерактивну дошку на різних етапах уроку, доповнювати матеріал уроку за рахунок інтерактивної колекції «Lesson Activity Toolkit 2.0» програми Smart Notebook .

 

 

Серед технічних новинок, що приходять сьогодні до школи, особливу місце займають інтерактивні дошки – комплекс обладнання, який дозволяє педагогу зробити процес навчання яскравим, наочним, динамічним. Інтерактивні дошки мають більший потенціал розкриття теми уроку, ніж проста дошка і навіть комп'ютер з проектором і екраном. Інтерактивна дошка – сенсорний екран, приєднаний до комп'ютера, зображення з якого передає на дошку проектор. Спеціальне програмне забезпечення дозволяє працювати з текстами і об'єктами, аудіо – і відеоматеріалами, Internet-ресурсами, робити записи від руки прямо на відкритих документів і зберігати інформацію. Інтерактивна дошка надає унікальні можливості для роботи і творчості вчителя і учнів.
        Необхідно враховувати і важливий психологічний момент: сучасні школярі, у яких вдома, як правило, є комп'ютер з різноманітними інтерактивними іграми, звикають подібним чином сприймати навколишню дійсність. Можливості інтерактивної дошки дозволяють направити школярів на розуміння того, що відео і ігрові програми успішно можуть бути використані для навчання, сприяти розвитку творчої активності, захопленню предметом, що забезпечує в кінцевому рахунку ефективне засвоєння матеріалу на уроках.

        Повноцінне використання інтерактивної дошки дає можливість вчителю зробити роботу на уроці більш ефективною. Однак багато педагогів вважають, що інтерактивна дошка – це чудовий засіб, який миттєво змінює всю роботу в класі, варто тільки включити її. Зрештою саме вчитель визначає, як і наскільки будуть задіяні функції дошки, від його зусиль і творчої уяви залежить, чи будуть реалізовані всі можливості пристрою. Найбільш серйозна перешкода, з якою стикаються педагоги при роботі з інтерактивними дошками – це незнання можливостей нового навчального обладнання.

Можна виділити наступні основні переваги роботи з інтерактивними дошками:

  • підсилює подачу матеріалу, дозволяючи вчителю ефективно працювати з

  різними ресурсами;

  • надає більше можливостей для взаємодії та обговорення в класі;
  • робить заняття цікавими і захоплюючими для вчителя та учнів завдяки

  різноманітному й динамічному використанню ресурсів;

  • розвиває мотивацію.

Серед найбільш ефективних форм супроводу педагогів нашого закладу, які впроваджують у практику роботу з інтерактивною дошкою, можна виділити постійно діючий семінар-практикум  «Використання технологій SMART у навчально-виховному процесі» (Додаток). В результаті навчання учасники семінару:
          знають :
• методи , методики та технології проведення навчання з широким використанням  нових  інтерактивних інформаційних та комунікаційних технологій ;
• критерії вибору і основні характеристики інтерактивних технічних засобів , що

 використовуються в навчальному процесі ;
          вміють :
• вибирати ефективні методичні прийоми , технічні та інформаційні засоби для

  досягнення мети  навчального курсу та вирішення його завдань ;
• працювати в середовищі Smart Notebook 11;
         мають навички :
• комплексного підходу до вирішення завдань використання інтерактивних

  технологій в процесі  викладання;
• самостійної роботи з програмними та апаратними засобами для реалізації різних видів навчальних занять і освітніх , педагогічних технологій.

Використовуючи інтерактивну дошку, ми можемо максимально ефективно організувати постійну роботу учня в електронному вигляді. Це значно економить час, стимулює розвиток розумової і творчої активності, включає в роботу всіх учнів у класі.
        Розглянемо основні функції інтерактивної дошки, які я використовую на уроці.
        1. Малювання маркером.
        Коли ви працюєте на інтерактивній дошці, ви можете взяти маркер і зробити запис, додати коментар, підкреслити або виділити потрібну інформацію. Інтерактивна дошка допомагає розвивати обговорення в класі. Звичайно, можна писати і малювати і на звичайній дошці. Але переваги інтерактивної дошки в тому, що записи і коментарі можна робити поверх будь-якого зображення на екрані, а потім зберігати їх у потрібному файлі. Таким чином, учні зможуть скористатися файлом пізніше або роздрукувати його. Цей метод може бути зручний на різних заняттях – будь-яке завдання, яке вимагає сортування, з'єднання, групування та знаходження об'єктів, буде більш
ефективним на інтерактивній дошці.

        Наведу приклади завдань з використанням маркера при вивченні теми

" Послідовне з’єднання провідників " (9 клас ). Завдання на встановлення відповідності (рис.1): учень повинен маркером з'єднати зображення приладу та його позначення на схемі. Завдання на креслення електричних схем (рис.2). Якщо є помилки, то їх виправляє інший учень. Для цього можна використовувати інструмент  гумка або маркер іншого кольору. Такі завдання можна використовувати з будь-якої теми. Наприклад завдання на повторення вивчених формул. На дошці запропоновано декілька формул. Учень маркером підкреслює правильні формули. Або можна запропонувати формули з помилками, які учень повинен виправити.

1 22. Перетягування об'єктів.
        Ця функція дошки дозволяє переміщати по її поверхні малюнки, написи, фотографії. Їх можна копіювати, обертати, змінювати розмір і форму. Це дозволяє складати логічні ланцюжки, схеми, розміщувати інформацію в порівняльних і узагальнюючих таблицях, діаграмах.
        Учні складають схему будови речовини, урок з теми "Основні положення молекулярно-кінетичної теорії будови речовини та її дослідні обґрунтування " (10 клас ) (рис.3). Відтворюють основні положення МКТ (рис.4), порівнюють дифузію з броунівським рухом (рис.5). Знаходять та виправляють помилки в електричних колах (рис.6). Якщо учень зробить помилку, об'єкт не потрібно стирати, його можна швидко пересунути і встановити правильно.

3 4 5 6

        3. Використання затінення екрана.
        При поясненні нової теми або при перевірці знань затінення екрану (або окремих комірок) може приховати малюнок, схеми, числа, які потім можна відкрити в потрібний момент.
         Наприклад, при актуалізації знань на уроці з теми "Агрегатні стани речовини " (7 клас ) учні описують те, що бачать на малюнках (рис.7). Учень після виконання завдання сам відкриє комірку і перевірить себе.

7

        4. Використання інтерактивних об’єктів колекції  LAT 2.0 програми SMART Notebook 11.

        Це унікальна колекція, що відрізняє дану програму від інших аналогічних програмних засобів. Ця чудова колекція інтерактивних об'єктів, створена з використанням Flash-технологій, більшість об’єктів мають функцію – «Перевірка», що значно полегшує перевірку завдань.

       Я наведу декілька прикладів використання інтерактивних засобів колекції LAT 2.0 на своїх уроках (рис.8-14). Їх є досить багато, кожен учитель може вибрати собі необхідні інтерактивні засоби колекції на той чи інший урок.8 9 10 11 12 13 14

        5. Перегляд відеороликів і анімацій.
        Інтерактивна дошка має власну програму для створення презентації уроку. Учитель може вставити в цю програму будь-який навчальний відеофільм, анімацію і переглядати все це не виходячи з однієї презентації (рис.15). Це дуже зручно, коли весь матеріал уроку знаходиться в одному місці.

15

Завдяки поєднанню комп’ютера і інтерактивної дошки, ми отримуємо унікальну можливість об’єднати переваги комп’ютера з традиційними формами навчання.

Таким чином, інтерактивна дошка навіть при використанні тільки найпростішого встановленого програмного забезпечення дозволяє підготувати та провести уроки на якісно новому рівні. Саме завдяки цьому інтерактивні дошки заслуговують високої оцінки вчителів та учнів в усьому світі.

 

 

 

 

 

 

 

Comments

  1. Дуже цікавий матеріал. Сучасний урок фізики не можливо уявити без використання ІКТ. Завдяки інтерактивній дошці заняття стають цікавішими, а навчальний матеріал засвоюється ефективніше. 

    Бажаю Вам Василь Олександрович продовжувати досягати вершин і не зупинятися. Так тримати!!!

Залишити відповідь