ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСОБУ СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО ВЕБ-СЕРЕДОВИЩА У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ІНФОРМАТИКИ

ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ЯК ЗАСОБУ СТВОРЕННЯ ОСВІТНЬОГО ВЕБ-СЕРЕДОВИЩА У ПРОЦЕСІ ВИКЛАДАННЯ ІНФОРМАТИКИ

Олександр Литвиненко

У даній роботі наводиться опис практичного використання хмарних технологій Google та інших ресурсів мережі Інтернет для онлайн-супроводу викладання інформатики в загальноосвітній школі.

В сучасному світі відбувається стрімкий розвиток інформаційних технологій, які проникають у всі сфери життя людини. Те, що ще учора було прогнозами фантастів, на наших очах стає реальністю. То ж з усіх предметів шкільної програми саме предмет “інформатика” є найбільш динамічним, постійно змінюваним та оновлюваним.

 

Ефективний учитель інформатики просто зобов’язаний постійно відстежувати всі зміни у цій сфері і модернізувати зміст, форми і засоби своєї педагогічної діяльності відповідно до нових реалій і можливостей, які відкриває перед ним науково-технічний прогрес.

Перспективним напрямком модернізації навчально-виховного процесу під час вивчення шкільного курсу інформатики є використання мережі Інтернет як надзвичайно потужного інформаційного поля. Питання полягає тільки у тому, як об’єднати і систематизувати потрібну для вивчення предмета інформацію, організувати опрацювання цієї інформації на рівнях “учитель-учень”, “учень-вчитель” та “учень-учень”.

Одним з засобів вирішення проблеми організації ефективної взаємодії між учасниками навчально-виховного процесу в ході вивчення учнями інформатики та забезпечення дистанційного доступу до необхідного навчального матеріалу, в т.ч. і того, що необхідний для виконання домашніх завдань з предмету може стати використання хмарних технологій.

Чи не найбільшу кількість необхідних для цього сервісів надає для цього Google.

Так, на уроках інформатики в ЗШ №10 м.Світловодська сервіс Google Диск використовується для зберігання файлів, необхідних для виконання домашніх завдань, тренувальних вправ, практичних робіт, завдань підвищеної складності та надання доступу до них. Завдяки Google Docs є можливість створювати і зберігати розширені за рахунок необхідних ілюстрацій, коментарів та гіперпосилань інструкцій до практичних робіт, що позбавляє необхідності розмножувати ці інструкції на кожне робоче місце, а також забезпечує можливість виконання цих практичних робіт учнями удома. Створений заздалегідь і відкритий для загального доступу з правом редагування відповідний бланк у форматі Google Docs, дозволяє ще до початку уроку отримати від учнів, наприклад відповіді на усні завдання, що були задані додому. Це дозволяє зекономити час на самому уроці, оскільки у вчителя ще до його початку уже є узагальнені відомості про якість виконаного учнями домашнього завдання. Сервіс Google Форми дозволяє організувати онлайн-тестування учнів з певної теми та налаштувати автоматичну обробку його результатів з виставленням оцінок. Після створення облікового запису в Google учні мають можливість створювати текстові документи, електронні таблиці та презентації безпосередньо через браузер, що вирішує проблему відсутності на домашніх комп’ютерах пакету MS Office та її легального використання. Школярі також отримують доступ до електронної пошти Gmail та служби миттєвих повідомлень Hangouts, завдяки чому можуть надсилати вчителю на перевірку виконану роботу та отримувати дистанційну консультацію від учителя чи однокласників щодо виконання, наприклад, домашнього завдання чи творчої роботи (проекту). Файл, пересланий учнем на електронну адресу вчителя, може бути заздалегідь перевірений і, завдяки наданої сервісом Google Диск можливості синхронізації файлів, одразу переданий на вчительський комп’ютер, що дозволяє на уроці швидко провести аналіз результатів домашнього завдання. Пересилання файлів домашньої роботи учителю організоване ще й через сервіс тимчасового зберігання файлів DropMeFiles (http://dropmefiles.com/).

Основним місцем отримання учнями інформації та навчальних матеріалів в ході вивчення предмету став створений на базі Google Sites предметний сайт “Informatics” (https://sites.google.com/site/10inform/).

Сайт виконує декілька функцій:

  1. Об’єднує та зберігає в систематизованому порядку посилання на файли та інформацію, які необхідні для вивчення шкільного курсу інформатики (з цією метою для кожного класу створені розділи “Програмне забезпечення”, “Матеріали до уроків”, “Інструкції до практичних робіт”, “Презентації”, “Література”, “Перевірка знань” та сторінки “Календар знаменних дат”, “Інформатика в персоналіях”, “Сторінками історії”, “Словник” тощо), роботи учнів за програмою “Intel. Шлях до успіху”, підготовки до олімпіад та конкурсів тощо.
  2. Дозволяє тримати в одному місці посилання на супутні сервіси, що використовуються в навчанні такі як http://www.uspih.iteach.com.ua/, http://dropmefiles.com/, http://learningapps.org/ та, завдяки вбудованому в головну сторінку календарю з Google Календар, тримати учнів у курсі того, яка тема вивчатиметься на уроці та що було задане додому.
  3. Містить матеріали для підвищення інтересу учнів до вивчення інформатики (це дописи, які створює вчитель на головній сторінці, а також окремі сторінки, такі, наприклад. як “ІТ-географія”, “Відео”, “Smile!”). Регулярно на сайті публікуються учнівські роботи, виконані під час вивчення тем “Основи комп’ютерної графіки” та “Редактор презентацій”. Дозволяє постійно отримувати інформацію щодо новинок комп’ютерної галузі і створена ВКонтакте сторінка “Info-Digest” (http://vk.com/club66703525), на яку теж можна потрапити з сайту “Informatics” за відповідним посиланням.
  4. Надає учням поради щодо використання комп’ютерів для реалізації власних завдань та надає готові рецепти щодо виходу з певних проблемних ситуацій, які могли виникнути в ході використання комп’ютерної техніки. Поради і рецепти згруповані в категорії “Hardware”, “Software”, “Операційна система”, “Захист даних”, “Інтернет”, “Є проблема!”. Посилання на цих сторінках ведуть на дописи сайту “Informatics” або на інші сайти мережі Інтернет, де описано шляхи вирішення певних проблем, які можуть виникнути у користувача.
  5. “Informatics” є наочною ілюстрацією діючого сайту на базі Google Sites як приклад для учнів 11 класу, які згідно з вимогами шкільної програми (академічний рівень) повинні уміти створювати такі сайти самостійно.

Таким чином, наявність постійного підключення усіх комп’ютерів кабінету інформатики до мережі Інтернет та впорядковане розміщення у хмарі матеріалів, необхідних для роботи, знімає проблему забезпечення учнів підручниками, файлами і програмами та інструкціями до практичних робіт, дозволяє організувати дистанційне навчання з предмету та створює умови для своєчасної перевірки учителем виконаних школярами завдань.

Використання хмарних технологій, спираючись на інтерес школярів до всесвітньої мережі Інтернет, забезпечує їм доступ до усіх матеріалів, необхідних для вивчення предмета як у школі, так і вдома, створює умови для їх саморозвитку й міжособистісної взаємодії учнів з учителем та учнів один з одним, залучає до використання новітніх досягнень інформаційних технологій, підвищенню інформатичної компетентності та умінню доцільно використовувати комп’ютер як засіб для отримання нових знань.

Comments

  1. Шановний Олександр Сергійович! Дуже цікавий досвід роботи. Дякую. В своїй практиці також застосовую веб-середовище, але без використання Інтернету, тому що наші ХМАРИНКИ такі недосяжні на даний час. Ваш досвід візьму до уваги з надією, що для моїх учнів в недалекому майбутньому Інтернет стане доступнішим… 

Залишити відповідь