Використання електронних освітніх ресурсів у процесі викладання фізики
Зіновʼєв Геннадій
«Найбільше значення має не те,
що учень використовує нові технології,
а те, як це використання сприяє підвищенню його освіти».
С. Ерманн
Такий навчальний предмет, як фізика, покликаний знайомити дітей з навколишнім світом, його законами, новими технологіями. Але вчитель фізики сьогодні має наступний результат: застарілі прилади, наполовину розукомплектовані, розбиті і перспективу: викинути всі прилади і вивчати фізику з допомогою крейди і ганчірки.
Адже фізика – наука експериментальна і тому дослід замінити чимось складно. Тому використання електронних ресурсів на уроці можливо один з найкращих варіантів. Якщо раніше єдиним джерелом інформації був шкільний підручник, то сьогодні Інтернет надає інформаційне поле для пошуку джерел, які далеко виходять за обмежений обсяг шкільного підручника.
Робота з електронними освітніми ресурсами легко вписуються в традиційний урок і дозволяє вчителю організовувати нові види навчальної діяльності. Необхідно також відзначити, що використання комп'ютерів на уроках фізики перетворює їх на справжній творчий процес, дозволяє здійснити принципи розвиваючого навчання. Є можливість у відповідності з уроком відібрати необхідний матеріал, подати його яскраво, наочно і доступно. Використовуючи ПК для організації та проведення уроків фізики, переконався в тому, що з його допомогою можна вирішити ряд проблем, які завжди існували у викладанні шкільної фізики.
На уроках фізики комп'ютер можна використовувати: в якості технічного засобу навчання; для моделювання різноманітних фізичних процесів, адже багато явищ в умовах шкільного фізичного кабінету не можуть бути продемонстровані: явища мікросвіту, або швидко протікаючі процеси, чи досліди з приладами, яких в кабінеті немає в наявності, наприклад флеш-анімації.
При цьому слід підкреслити, що комп'ютерна демонстрація фізичних явищ розглядається не як заміна реального фізичного демонстраційного досвіду, а як його доповнення.
Навчальні програми для самостійної роботи школярів, діагностики і контролю їх знань.
Поряд з цим, комп'ютер – це засіб, що дозволяє оперативно вирішувати завдання з наочністю, з допомогою ПК підключеного до інтернету вчитель може коригувати свою діяльність безпосередньо під час уроку і здійснювати пошук необхідної інформації.
Виконання фронтальних лабораторних робіт і лише в тому випадку коли вона забезпечує явну перевагу порівняно з «живим» виконанням роботи.
Комп'ютер здатний підвищити інтерес до предмета, оживити сухі рядки підручника, наочно уявити явища, спостереження яких неможливо організувати в школі з технічних або природним умовам. Вдала навчальна програма змусить учня зайняти активну позицію дослідника, відчути значимість досліджуваного предмета для його життя.
Використання електронних освітніх ресурсів значно полегшує і скорочує час підготовки вчителя до уроку та покращує його якість, оскільки наочно-образні компоненти мислення грають виключно важливу роль в житті людини, то використання їх у вивченні матеріалу підвищують ефективність навчання.
Комп'ютерна творчість допомагає розвивати різноманітні здібності учнів у процесі виконання самостійних нестандартних завдань, навички використання інформаційних технологій і різних джерел інформації для вирішення і самостійного пошуку пізнавальних завдань, вміння вести індивідуальну роботу, допомагає формувати інтерес до фізики. Адже є учні яких цікавить не тільки результат, а і сам процес виконання завдання.
Методика навчання фізики завжди була складніше методик викладання інших предметів. Використання комп'ютерів у навчанні фізики змінює методику її викладання як в бік і в бік полегшення роботи вчителя. Викладання фізики, в силу особливостей самого предмета підвищення ефективності навчання, так, являє собою сприятливу сферу для застосування ІКТ.
На сьогодні в своїй роботі я працюю в основному за декількома напрямками, основними з яких на сьогодні є використання комп'ютерних демонстрацій окремих фізичних явищ і застосування мультимедійних лабораторних робіт . Комп'ютерні демонстрації проводяться під час уроку в кабінеті фізики за допомогою ПК, що звичайно не дає такого ефекту, як застосування інтерактивної дошки чи проектора. Для демонстрацій застосовуються кілька типів цифрових матеріалів: короткі відеофільми та анімації різних фізичних процесів, фотографії та наочні схематичні малюнки, презентації.
Завдання, які стоять перед учителем фізики – створення умов для підвищення інтересу учнів до фізики, залучення учнів в активну творчу, дослідницьку діяльність, розвиток творчого початку в діяльності дитини, формування в нього позитивної мотивації до навчального предмету.
У висновку хочеться зазначити, що інтерактивні засоби навчання на уроках фізики розширюють можливості вчителя у виборі і реалізації засобів і методів навчання, істотно підвищують зацікавленість учнів у вивченні предмета, є додатковим мотивуючим фактором, дозволяють розвивати творчі та дослідницькі здібності учнів.
Література:
- Використання інформаційних технологій на уроках фізики. //Бібліотека журналу Фізика в школах України. – Основа, 2007, 200ст.
- Використання інформаційних технологій на уроках фізики в основній школі. //Інтернет ресурси.
- Карпова Л.Б. Використання персонального комп’ютера на уроках фізики.
Корисні посилання:
- http://somit.ru/index2009.htm
- http://fizikasoloosh.blogspot.com/p/blog-page_39.html
- http://physics.nad.ru/
- https://yadi.sk/d/g_iDzoijGN8t6
- http://school-collection.edu.ru/catalog/rubr/924489d8-c480-448b-aa6f-e24ad77606a6/?interface
- https://sites.google.com/site/matematicnatropa/moie-interaktivni-vpravi/interaktivni-vpravi-fizika-7
Шановний Геннадіє Юрійовичу! Ваша стаття змістовна та цікава. Справді, оскільки фізика – експериментальна наука, важко обійтись без демонстрації якогось явища чи процесу, що дуже гарно вдається завдяки використанню ЕОР у навчальному процесі.
Шановна Людмила Миколаївна! Щиро дякую за позитивний відгук.