СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ (КРОСВОРДІВ) ЗА ДОПОМОГОЮ ОН-ЛАЙН СЕРВІСУ CROSS

СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ (КРОСВОРДІВ)СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ (КРОСВОРДІВ) ЗА ДОПОМОГОЮ ОН-ЛАЙН СЕРВІСУ CROSS
Вікторіна Олена Миколаївна

Анотація. У розвідці висвітлюється питання створення електронних дидактичних матеріалів, зокрема кросвордів, за допомогою он-лайн сервісу Cross; подано детальний алгоритм. Як зразок запропоновано 5 кросвордів. Зазначається, на уроках якого типу та на яких етапах заняття можна їх використовувати. 

Ключові слова. Електронні дидактичні матеріали, кросворд, сервіс Cross.

Розв’язування кросвордів це – своєрідна «гімнастика розуму». Виконуючи завдання, учні розвивають і тренують пам’ять,  здатність логічно думати, аналізувати, порівнювати, вчаться доводити справу до кінця. Нерозв’язаний кросворд ніхто не зможе просто залишити, бо це гра, яка робить азартним навіть  неактивного учня.

В інтернеті є багато сервісів, які допомагають у створенні кросвордів, але один з найбільш простих і вдалих – Cross. Перейти на сервіс http://cross.highcat.org/ru_RU/#.

Використовувати кросворди можна на уроках будь-якого типу: комбінованих; засвоєння нових знань; засвоєння навичок і умінь; застосування знань, навичок і умінь; узагальнення і систематизації знань; перевірки, оцінки і корекції знань, навичок і умінь. Можна використовувати кросворди на будь-якому етапі заняття: при вивченні й закріпленні нового матеріалу, при виконанні домашнього завдання (складання кросвордів учнями), при перевірці домашнього завдання тощо.

На етапі актуалізації опорних знань учнів варто запропонувати школярам невеликі за обсягом кросворди (5-7 слів), які допоможуть психологічно налаштуватися на роботу та сприятимуть мотивації навчальної діяльності.

Як зразок пропонуємо кросворди, які можна використовувати на уроках української мови під час вивчення і повторення теми «Лексикологія й фразеологія».

СТВОРЕННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ (КРОСВОРДІВ)2015-10-27_1327012015-10-27_1355282015-10-27_135837Під час закріплення вивченого матеріалу можна використовувати більші за обсягом кросворди (12-17 слів). Такий вид роботи допоможе перевірити та поглибити набуті на уроці знання. 

2015-10-27_1400212015-10-27_1401092015-10-27_1402462015-10-27_140352

Можливе використання кросвордів не тільки на уроках, а й в позаурочній роботі: на лінгвістичних вечорах, лінійках, факультативах, КВК тощо.

Доцільний цей вид роботи при різних формах організації навчального процесу: індивідуальній, груповій, парній, колективній.

Під час створення кросвордів варто враховувати послідовність етапів роботи: 1) обрати тему кросворда; 2) зашифрувати слова; 3) увести необхідну кількість слів (враховуючи етапи уроку); 4) генерувати сітку кросворда; 5) за умови вдалого створення зберегти в Microsoft Word; 6) за умови невдалого створення генерувати сітку кросворда до того часу, поки всі або більшість слів не будуть задіяні.

Під час створення кросворду матеріал варто брати з надійних джерел: словників, підручників, посібників. Для розміщених вище кросвордів ми  брали матеріал у словниках фразеологізмів [1; 2].  

Отже, використання кросвордів на уроках української мови сприятиме розвиткові пізнавальної активності учнів, їхніх творчих здібностей, активізуватиме мислення, викликатиме зацікавленість як до української мови загалом, так і до фразеології зокрема. При укладанні кросвордів доцільним уважаємо  використання  сервісу Cross.

Література

  1. Словник фразеологізмів української мови / Уклад.: В. М. Білоноженко та ін. – К.: Наук. думка, 2008. – 1104 с.
  2. Фразеологічний словник школяра / В. А. Забіяка, І. М. Забіяка. – К. : Освіта, 2007. – 112 с.

Comments

  1. Олено Миколаївно, щиро вдячна Вам за цікаві завдання у кросвордах. Підкажіть, будь ласка, яку частину тіла ламають (кросворд 4). 

    1. Дівчатка, ще раз дякую всім, хто оцінив мою роботу і буде впроваджувати кросворди у своїй практичній діяльності. Ваші підставлені плечі відкрили мені очі і спонукали не ловити гав. У мене ніби крила за спиною виросли і відкрилося друге дихання. Тепер, я впевнена на всі 100 %, у мене все, крім фразеологізмів, відступить на задній план і від них мене й за вуха не відтягнуть. І не вспінете Ви й оком моргнути, як, мов манна небесна, на Вас буде чекати на моєму блозі ще щось цікавеньке.   

  2. Олено Миколаївно, дякую за дуже цікаві кросворди. Діти дуже люблять такий вид роботи, проте не завжди вистачає часу для нього на уроці. Зізнаюсь, частіше використовую на позакласних заходах.

    1. Дякую, Юліє. На позакласних так на позакласних. Головне, що ми виховуємо у наших дітей любов, цікавість, повагу до рідного слова. 

  3. Олено Миколаївно! Дякую за представлений алгоритм дій щодо складання кросвордів.Дійсно студентам дуже подобається такий вид роботи .Використовуємо його на різних етапах заняття,а також як різновид домашньої роботи.З Вашої легкої руки зберемо фразеологізми на медичну тематику і узальнимо в електронній збірочці.

    1. Дякую, пані Оксано. Завжди приємно, коли цінять твою роботу. При зборі фразеологізмів на медичну тематику можете користуватися моїм "Словником лексики і фразеології народної медицини і лікувальної магії". Він є у бібліотеці ім. Д. Чижевського, читальному залі нашого педагогічного університету, або підійдете до мене. Чим зможу – допоможу. 

  4. Дякую Олено Миколаївно за чудові алгоритми, як правильно складати кросворди. Адже це зараз дуже актуально. Діти із задоволенням  і захопленням сприймають цей вид роботи. На своїх уроках я часто його застосовую.

    1. Дякую, пані Наталю. Рада, що я не самотня у своїх пошуках. Працюйте із задововленням, адже коли людина відноситься до справи з вогником, то вона запалює інших.

Залишити відповідь