МУЛЬТИМЕДІЯ, ЯК ЗАСІБ ВІЗУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
Чепіжак Віра
В роботі йдеться про те, що навчання це насамперед комунікація від якої залежить не лише успіх засвоєння учнями знань, а й можливість їх застосування, як життєвих компетенцій.Тому перед учителем стоїть завдання оптимізувати навчальний процес,використовуючи сучасні технології і методи навчання. Самою просунутою технологією зараз є мультимедіа. Особливо для вивчення біології, як особливого предмету,який потребує наглядноості. Саме ММ-технологія, як ніяка жодна дає можливість застосувати таку мнемотехніку як візуалізація
ІІ.Короткий зміст роботи
Завдяки пріоритетністі кліпової культури в столітті глобальної комп'ютеризації, більшість сучасних дітей –візуали, тому для активізації їх пам’яті і підтримання уваги потрібні мнемотехніки. Тільки мультимедія дає можливість найефективніше використовувати таку мнемотехніку, як візуалізація.Краще раз побачить ніж сто раз почути!!!
ММ-технології дозволять завдяки візуалізації навчального процесу: забезпечити високий рівень наочності уроку; зекономити час при подачі матеріалу; підтримувати високий темп уроку; підвищувати ефективність уроку;розвивати мотивацію до вивчення біології; краще розуміти і швидше запам’ятовувати навчальний матеріал; розвивати візуальне (наочно-образне ) мислення; одержувати компетенції для життя в інформаційному суспільстві.
Я застосовую такі методичні прийоми:
1.Інфографіку-як засіб для створення презентацій, які є самою оптимальною складовою візуалізації на уроках біології.
2.Стратегію смислового читання–як візуалізований спосіб подачі словесної інформації, коли відеоряд не лише доповнює словесну інформацію, але і є її змістовим носієм при складанні опорних конспектів .Вони служать своєрідною «карткою пам’яті» і це допомагає учням краще зрозуміти, запям’ятати і, що головне, легко відтворити великий об’єм інформації.
2.Візуальне мислення-як специфічну діяльність розуму для осмислення інформації,коливізуальні образи діють як тригери, полегшуючи відтворення інформації . Бо інформація цінна, коли вона не просто сприйнята і засвоєна, а коли учень може її відтворити, використати.
Реалізую технологію таким чином :
а)використовую Інтернет – ресурси,які забезпечують легкий доступ до інформації, що допомагає економити час,контролювати темпи навчання та мобільно ілюструвати всі проблемні питання, які виникають на уроці.
б) мультимедійні презентації і проекти- створені в PowerPoint чи Presi, що в поєднанні з поясненням, слугуютьдля учнів візуальною карткою памяті, бо задіюють різні канали сприйняття,включаючи асоціативну пам'ять учнів. Таке подання навчальної інформації – формує в учнів візуальне мислення.
в) використовую хмарно орієнтовані ресурси: онлайн-лабараторії та тесторіуми – які дають учням необхідні інструменти для досліджень біологічних процесів іможливість проводити лабораторні роботи віртуально, в режимі хостингу.Інтерактивна дошка дозволяє дітям переглянути всі процеси на великому екрані і взаємодіяти з тим, що там відбувається з допомогою власного доступу через Wi-fi. Мої учні виконують лабораторні роботина сайті VirtuLab (http://www.virtulab.net/index),а онлайн-тестування на сайті «Тесторіум» (http://www.testorium.net/) .
Також проводимо віртуальні екскурсії як ефективний спосіб візуалізації , бо створюють ефект присутності дітей в тих місцях де побувати з об’єктивних причин неможливо.Наприклад можна побувати в Дарвінівському музеЇ-http://www.darwinmuseum.ru/around/ чи Лондонському музеї природничої історії :http://www.mnh.si.edu/panoramas/. А для обміну інформацією для спільного доступу, ми з учнями використовуємо безкоштовні хостингиGoogleSites, ОблакоMail.Ru, Google Диск – як єдиний простір для зберігання файлів і роботи з ними.
ІІI.Висновки Використання технології мультимедійної візуалізації дасть можливість дітям більш ефективно використовувати правопівкульне мислення, що в кінцевому результаті значно підвищує результативність навчального процесу. Застосовучиїї протягом пяти років я переконалася в її ефективності, особливо для навчання невмотивованих дітей і дітей з когнітивними.Вона допомагає їм бути більш успішними, що дуже важливо для гуманізації навчання.Використання мультимедіа відкрило мені шлях до нового типу активного візуалізованого навчання, створило сучасний освітній простір і задовольнило мою потребу в самоактуалізації.
VII.Джерела
1.Макарова О.Б.Информационные и комуникационные технологи в естественнонаучномобразовании.-Новосибирськ НГПУ,2011;
2. Г.В. Лаврентьев, Н.Б. Лаврентьева, Н.А. Неудахина, Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов (http://www2.asu.ru/cppkp/index.files/ucheb.files/innov/)