ЕКСКУРСІЯ ВІРТУАЛЬНИМ МУЗЕЄМ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ БІОГРАФІЇ ПИСЬМЕННИКА
Наталія Бугайова
У статті зазначено роль екскурсій віртуальним музеєм під час вивчення біографії письменника.
На уроках української літератури особливе місце посідає вивчення біографії письменників. Відповідно до пояснювальної записки навчальної програми з української літератури для 5-9 класів, українська література в основній школі вивчається за своєрідним цілісним сюжетом, у якому кожен із митців має свою «нішу» в тій чи тій темі, відповідно його твір виконує певну естетичну й морально-етичну функції. При цьому біографія письменника загалом не вивчається, вона згадується лише вибірково, диференційовано, тобто так, як того потребує основна тема, заявлена в назві тематично-проблемного блоку, до того ж фрагмент із біографії має зацікавлювати й бути доступним дитині певного віку.
З 9-го класу розпочинається системне вивчення української літератури, тобто до змісту навчального матеріалу застосовано історико-хронологічний підхід як основний, враховано історико-літературний контекст. Також зміст цього навчального матеріалу доповнено розглядом біографій письменників, хоча й у доступних межах [4].
Автор будь-якого твору має постати перед читачем як особистість, яка увіковічнила себе, залишивши літературний спадок.
Чи можливе знайомство з біографією автора виключно через статтю підручника? Сьогодні діти надають перевагу візуальній інформації. Значного поширення набули екскурсії віртуальним музеєм.
Віртуальний музей – це:
- Набір електронних артефактів та інформаційних ресурсів, практично всіх, що можуть бути відформатовані. Колекція може містити картини, малюнки, фотографії, діаграми, графіки, записи, відеосегменти, газетні статті, стенограми інтерв’ю, чисельні бази даних, а також багато інших матеріалів, які можуть зберігатися у файловому сервісі музею;
- Колекція цифрових записів, звукових файлів, текстових документів та інших даних: історичних, наукових, культурних, які доступні через електронні засоби масової інформації [3].
Віртуальний музей є вдалим прикладом використання Інтернет-технологій. Переваги: доступність, безпечність, накопичення великої кількості матеріалів, можливість повторити перегляд експонатів у будь-який час.
Найбільш популярними віртуальними музеями є:
- Національний музей Тараса Шевченка
- Кімната-музей Т.Г. Шевченка http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ua&city=24&idm=54&3dtour=1&l=ua;
- Музей «Заповіту» Т. Г. Шевченка http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ua&city=21&idm=48&3dtour=1&l=ua;
- Музей «Кобзаря» Т.Г. Шевченка http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ua&city=19&idm=47&3dtour=1&l=ua;
- Музей Григорія Сковороди http://incognita.day.kiev.ua/museums/skovorodynivka/;
- Музей Уласа Самчука http://incognita.day.kiev.ua/museums/samchuk/museum.swf;
- Хата-музей Івана Франка в Криворівні http://www.karpaty.net.ua/virtual-ny-turi/615-muzei-ivana-franka;
- Віртуальний музей міста Звягель http://www.zwiahel.info/museum/room7.
Особливо важливі віртуальні екскурсії музеями, які знаходяться за межами України. Невідомо коли можна було б відвідати їх фізично, а віртуально маємо змогу.
Музеї Російської Федерації:
- Остання квартира Т.Г. Шевченка (м. Санкт-Петербург) http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=23&idm=45&3dtour=1&l=ua;
- Віртуальна екскурсія «Пам’ятник Т. Шевченку в Орську» (м. Орськ) http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=10&idm=39&3dtour=1&l=ua;
- Орський музей Т. Шевченка (м. Орськ) http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=10&idm=35&3dtour=1&l=ua;
- Меморіальний музей-гауптвахта Т. Шевченка (м. Оренбург) http://museum-portal.com/php/museum.php?chapter=3&country=ru&city=9&idm=33&3dtour=1&l=ua;
Отже, поєднання традиційних та інноваційних методів під час вивчення біографії письменника сприяє швидшому та більш довготривалому засвоєнню матеріалу.
Використана література:
-
Головач О. П.
Сучасні педагогічні технології: віртуальний музей / О. П. Головач // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка . – 2014. – Вип. 6. – С. 186-191. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/VZhDU_2014_6_35.pdf - Бакай А.А. Методика изучения биографии писателя [Электронный ресурс]. – Режим доступа:http://www.sch3novoch11.narod.ru/metrazr1.htm.
- Віртуальний музей. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://uk.wikipedia.org/wiki/Віртуальний_музей.
- Навчальна програма. Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.
Дякую, пані Наталю, за проведену дослідницьку роботу. Зібрати таку кількість інформації( у новому форматі) про Т.Шевченка – велика праця. Сподіваюсь , вдячних буде безліч, бо тепер кожен бажаючий може пройтися стежками Т.Шевченка, зануритися в музейну атмосферу. І, що головне – до того чи іншого музею можна "завітати" не один раз у зручний для себе час.
Шановна Наталія,дякую за інноваційний творчий підхід щодо варіанту вивчення біографічних відомостей.Ви велика розумничка ,бо ж поділились не тільки досвідом,а й цілісним тематичним напрацюванням.Буду рада з Вами співпрацювати,адже маю на меті створити подібні напрацювання для занять із зарубіжної літератури.
Пані Оксано, завжди готова та відкрита до співпраці. http://slovesnic.blogspot.com/
Щойно здійснила чудову мандрівку пропонованими віртуальними музеями. Відчула безумовні переваги – доступність, безпечність, можливість повторити перегляд експонатів. Вдячних пошановувачів вашого дослідження буде безліч.
Щиро вдячна за коментарі! До написання статті на цю тему мене спонукала знайдена в мережі Інтернет публікація, де зазначалося, що вивчати біографію письменника не потрібно зовсім. Вірю, що екскурсія віртуальним музеєм переконає навіть затятого прихильника такої теорії у протилежному.
Наталко!Дякую за орієнтир у створенні віртуального музею. Сучано, доречно. Результат Вашої праці, як завжди, вражає.
Наталко!Дякую за орієнтир у створенні віртуального музею. Сучано, доречно. Результат Вашої праці, як завжди, вражає.
Наталіє, дякую за чудову добірку! Такі віртуальні екскурсії – чудовий вихід, коли на реальну екскурсію виїхати можливості немає.
Дякую пані Нататалю за Вашу таку кропітку дослідницьку роботу! Ви велика молодчинка! Читаючи Вашу доповідь, я ніби побувала на екскурсії у музеї! Багато чого корисного почерпну у Вас для своєї роботи. Буду дуже рада познайомиться з Вами і співпрацювати у майбутньому!
Дякую пані Наталю за Вашу таку кропітку дослідницьку роботу! Ви велика молодчинка! Читаючи Вашу доповідь, я ніби побувала на екскурсії у музеї! Багато чого корисного почерпну у Вас для своєї роботи. Буду дуже рада познайомиться з Вами і співпрацювати у майбутньому!