МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРОГРАМ З АСТРОНОМІЇ  

SkorohodiPomichnaМЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРОГРАМ З АСТРОНОМІЇ  

Скороход Світлана 

Скороход Тетяна 

У статті описано методичні аспекти використання віртуальних мультимедійних планетаріїв RedShift-6,   Stellarium  і  Celestia на уроках та для поглиблення знань обдарованих учнів з астрономії в позакласній роботі

Уроки астрономії відрізняються складністю, яка полягає в тому, що учні мають вивчати важко спостережувані об’єкти,  з якими неможливо провести  експеримент. Використання мультимедійних астрономічних програм  усуває багато проблем та труднощів вивчення  практичної астрономії.

 

Мультимедійні засоби можуть використовуватися практично на всіх етапах уроку:

а) під час мотивації як постановка проблеми перед вивченням нового матеріалу;

б) у поясненні нового матеріалу як ілюстративний матеріал;

в) під час закріплення та узагальнення знань;

г) для контролю знань;

д) для моделювання при розв’язуванні задач;

е) при організації  віртуальних спостережень – оглядів  зоряного неба.

Для роботи з обдарованими дітьми при поглибленому вивченні астрономії доцільно організовувати:

 – самостійну роботу з віртуальними планетаріями по вивченню астрогнозії (за допомогою кліків тут же з’являється інформація про об’єкти, якими діти зацікавлюються)

 – самостійне вивчення теоретичного матеріалу при допомозі відеолекцій;

 – складання карт спостережень, оформлення електронних бланків.

На наш  погляд    цікавою з дидактичної точки зору є всесвітньо відома програма RedShift 6   – багатофункціональний комп’ютерний планетарій для аматорів астрономії й професіоналів.

Кожен вчитель астрономії погодиться зі  мною, що викладання теми „Небесна сфера. Небесні координати” завжди викликає труднощі. Програма Redshift легко розв’язує це складне питання за допомогою відеокліпу „Небесна сфера, основні  лінії, точки та площини”. Вчителю достатньо на етапі закріплення свого пояснення продемонструвати цей кліп для кращого усвідомлення учнями основних понять.

 Вид зоряного неба з положенням планет для заданих координат спостереження на даний час, взятий з додатку Defolt Redshift та відеокліп  „Сузір’я ранньої осені”  розв’яжуть питання проведення спостережень за невдалих  погодних умов.

 ППЗ передбачає можливість оновлення баз даних із професійних астрономічних веб-сайтів. Цей потужний астрономічний симулятор дозволяє мандрувати крізь зоряні простори Галактики, розглядати її з будь-якого ракурсу, робити виміри та обчислення, бути віртуально присутнім під час багатьох астрономічних подій минулого й майбутнього, наближатися до небесного тіла на будь-яку відстань і навіть імітувати розташування на його поверхні. Серед ресурсів RedShift слід відзначити наявність професійних і достовірних відомостей про кожен небесний об’єкт і явище, можливість стежити за рухом небесних світил у реальному й прискореному часі, космічні екскурсії, анімаційні ролики, що супроводжують розповідь диктора.

 Дуже легкою в користуванні і цікавою для учнів є програма Stellarium – вільний планетарій з відкритим кодом для вашого комп’ютера, доступний для безкоштовного використання  та завантаження з  сайту www.stellarium.org. Програма здатна показувати реалістичну просторову картину неба, таку, яку можна бачити неозброєним оком, у бінокль або у телескоп. Можливості програми дуже потужні –  на сьогодні Stellarium може:

  1. відобразити більш ніж 120 000 зірок з Каталогів Гіппарха та Tycho-2, окрім того можна використати додаткові каталоги з більш ніж 210 мільйонами зірок;
  2. відобразити астеризми та ілюстрації до сузір’їв, сузір’я для 15 різних картин зоряного неба, дуже реалістична атмосфера, схід і захід Сонця;
  3. потужний інструмент збільшення, керування часом, переклади інтерфейсу, сферична дзеркальна проекція для спостережень на вашій стелі.
  4. Можливість  спостерігати планети нашої Сонячної системи та їхні головні супутники, зображення туманностей з повного Каталогу Месьє), реалістичний Чумацький Шлях. Існує можливість збільшення зображення — у цьому випадку можна спостерігати кратери на Місяці, плями на Сонці, деталізоване зображення планет.
  5. візуалізувати екваторіальну та азимутальну сітки, що надає можливість використати програмний засіб при вивченні “Система небесних координат”. Учням  можна запропонувати відшукати небесний об’єкт за наданими координатами або визначити небесні координати об’єктів, використовуючи інструменти програмного засобу.

Основною перевагою даної програми є можливість її використання за допомогою телефону на базі системи Android.

Ще однією із цікавих, на наш погляд, програм є Celestia (укр. Целестія). Це  вільна 3D астрономічна програма, яка ґрунтуючись на каталозі Гіппарха, дає змогу користувачеві розглядати об’єкти розмірами від ШСЗ до галактик в трьох вимірах. На відміну від більшості інших віртуальних планетаріїв користувач може:

  • вільно подорожувати по Всесвіту:
  • створювати фільми;
  • отримати інформацію про радіус, віддаленість, тривалість зоряного дня і середню температуру планет;
  • розділити вікно  програми на декілька частин для перегляду кількох об’єктів одночасно.

Дана програма має широкі освітні уроки і плани уроків для викладачів.

Освітній сайт Celestia містить 12 сценаріїв космічних  подорожей, що здійснюються за допомогою програми, більше 40 годин освітніх подорожей і уроків. Написані на декількох мовах, для середніх і вищих навчальних закладів ці програми можна проглядати за допомогою спеціально настроєної версії Celestia.

        Роботу з учнями, які цікавляться астрономією слід розпочинати із огляду віртуальних астрономічних обсерваторій. Саме оглядове знайомство учнів з даними програмами вже зацікавлює їх, сприяє  ефективному процесу самонавчання.

        Наступний етап – орієнтування по карті зоряного неба, визначення

координат світил – передбачає роботу з екваторіальною та азимутальними сітками і  перевірка даних координат за допомоги вікна налаштування «відомості про об’єкт» при його візируванні.

        Вивчення деталей поверхні планет та особливостей різних об’єктів забезпечуємо закладками «Подорожі»

  Використання різних методичних прийомів в поєднанні з даними мультимедійними програмами забезпечує високу результативність навчання астрономії, сприяє розвитку зацікавленості дітей астрономією, є стимулом до самонавчання. Все це  створює передумови для розвитку різнобічних творчих здібностей  школярів.

Першоджерела

  1. Богданов І. Школа сідає за комп’ютер: Практичні можливості та дидактична доцільність інформаційних технологій // Відкритий урок. 2004. – №1-2
  2. Балта І.А. Використання комп’ютерних презентацій як засобу підтримки під час навчання розв’язання задач.// Фізика в школах України. 2006.- №17
  3. Белостоцкий П. И., Максимова Г. Ю., Гомулина Н. Н. «Компьютерные технологии: современный урок физики и астрономии». — Газета «Физика» №20, 1999. — с 3.
  4. Основи нових інформаційних технологій навчання: Посіб­ник для вчителів / За ред. Ю. Г. Машбіця. — К. : ТЄМН, 1997. – 263 с.
  5. Скороход С.В. Засоби реалізації сучасних технологій у навчанні та позакласній роботі з астрономії. / С.В. Скороход // Наукові записки.– Кіровоград: РВЦ КДПУ ім.В.Винниченка. – 2002. – С.183-184. (Серія: Педагогічні науки, випуск  46.)
  6. www.stellarium.org/uk/
  7. www.celestiaproject.ru
  8. http://www.mon.gov.ua/main.php?query=education/average/prog12

 

 

Залишити відповідь