Проблема оволодіння українською мовою кожним новим молодим поколінням була є актуальним питанням в усі часи, бо мова народу – найбільш дорогоцінне духовно-культурне надбання нації. Доки народ дбає про свою мову, доти він зберігає і свою етнічну та національну єдність.
Роздумам про рідну мову в рідній школі приділено багато уваги в наукових працях видатного українського педагога, нашого земляка Василя Олександровича Сухомлинського. На заміну традиційній методиці він вводить новаторську методичну систему ідей, що робить учителя-словесника справжнім майстром своєї справи. Такий учитель, на думку педагога-мислителя, вміє визначати перспективу вивчення рідної мови, прогнозувати результат своєї праці.
Але для практичного вчителя, на мою думку, методичних матеріалів щодо використання педагогічних ідей Василя Олександровича у розв’язанні мовної проблеми недостатньо, хоча методична система вченого відзначається особливою конструктивністю, творчим динамізмом і високою результативністю, неординарністю теоретичних і практичних підходів до розв’язання актуальних проблем вивчення української мови в школі.
Відомо, що навчальний процес на уроках рідної мови органічно вбирає в себе загальнопедагогічне завдання: формувати в учнів бажання самостійно вчитися. Учень, котрий без сторонньої допомоги оволодіває новими знаннями, успішно розвиває мовленнєву культуру – якість, найбільш інтегровану для життя.
Учні, які оволодівають знаннями у творчій співпраці з учителем, навчаються не лише критично оцінювати якість здобутих знань, власного мовлення, а й знаходять помилки, недоліки, слабкі місця, удосконалюють бажання і вміння усувати їх.
При вивченні теми «Іменник» я використовую такий метод як експеримент, який передбачає перебудову мовного об’єкта пізнання, вилучення його з одного середовища в інше. Учні отримують завдання:
- Яка морфема в слові виражає його граматичні ознаки ( рід, число, відмінок). Для цього проаналізуйте слова: воля, Батьківщина, родом, села.
- Якщо важко визначити, то спробуйте записати ці слова без закінчень: вол…, Батьківщин…, род…, сел…. Зробіть висновок.
Гіпотеза – це метод розвитку абстрактного мислення. Його доцільно застосовувати тоді, коли в учнів є певна система понять, ідей про мову і мовлення, необхідних для висунення обґрунтованого припущення, що кладеться в основу розв’язання проблемно-пізнавального завдання.
Для диференціації проблемно-пізнавальних завдань учителю можна використовувати такі способи:
- розподіл складного питання на простіші;
- постановка допоміжних завдань, які будуть сприяти розв’язанню основного;
- повідомлення додаткових відомостей і фактів, необхідних для розв’язання завдання.
Наявність диференційованих за складністю проблемно-пізнавальних завдань значно підвищує ефективність їх використання під час самостійних робіт. Знову ж таки, при вивченні теми «Іменник» я ставлю перед шестикласниками завдання:
- визначити рід іменників оселя, родовід, село;
- спробуйте визначити рід іменників у словах соня, невдаха, плакса.
У п’ятому класі, вивчаючи тему «Фонетика» практикую наведення фактів, що зовні не співвідносяться:
- проаналізувати букви і звуки мови. Чого більше?
- яким чином за допомогою 33 букв удається позначити 38 звуків;
- м’який знак позначає чи не позначає звук.
При опрацюванні теми «Прикметник» вчу учнів зіставляти і протиставляти факти, що збігаються за формою, вимовою та написанням, але різняться за змістом, сутністю. Наприклад:
- порівняйте виділені у реченнях слова як частини мови. Який висновок можна зробити? ( Чергові учні стежили за порядком під час перерви. Чергові стежили за порядком. )
Місце методу пізнавальних завдань у структурі уроку може різне. Воно залежить від багатьох факторів – характеру навчального матеріалу, рівня підготовки учнів, часу, відведеного на вивчення теми, дидактичного аспекту уроку.
Як на мене, то використання таких завдань доречне під час вивчення нового матеріалу, коли опрацьовуються досить важливі теми.
З досвіду роботи можу сказати, що використання таких методів на уроках рідної мови не повинна носити фрагментарний характер.
Під час проведення уроків рідної мови слід використовувати такі методи як:
- евристична бесіда;
- постановка проблемних запитань;
- метод гри;
- завдання на мислення, побудовані на спостереженнях.
Вивчаючи тему «Лексичне значення слова», актуалізуючи опорні знання, учні можуть складати або розгадати кросворд, з початкових букв слів можна прочитати термін, з яким ознайомимося на уроці.
1. Ледача людина.
2. Людина, яка відповідає за колективне відвідування музею.
3. Автор музичного твору.
4. Головне місто нашої держави.
5. Яку букву не пишуть на початку слів.
6. Людина, яка бере інтерв’ю.
7. Людина, яка написала книгу.
Відповіді.
1. Ледащо.
2. Екскурсовод.
3. Композитор.
4. Столиця.
5. И.
6. Кореспондент.
7. Автор.
З кожним роком завдання потрібно ускладнювати, при цьому допомогу вчителя зменшувати. Лише за таких умов проведення занять учні навчаться самостійно визначати мету кожного з виконуваних завдань і співвідносити її з метою вивчення мови в школі в цілому.
Цілеспрямована, усвідомлена праця вчителя і учнів на уроках української мови стане озброєнням засобами пізнання, навчить учнів активно і творчо мислити, розвиватиме в них інтерес до основ науки про мову, формуватиме прагнення і вміння постійно вдосконалювати власну мовну культуру, зробить навчальний процес необтяжливим, творчим і радісним.
Використання сучасних методів навчання
ПІБ |
ПОСАДА |
НАЗВА ЗАКЛАДУ |
НАЗВА СТАТТІ |
Бичкова Катерина Мусіївна | вчитель української мови та літератури | Подорожненська загальноосвітня школа I-III ступенів Світловодської районної державної адміністраціїКіровоградської області |
Використання сучасних методів навчання на уроках української мови |
Література
- [В.О.Сухомлинський [9; 270], [9; 251], [9;247], Л. Піскорська – завідувач науково-методичного відділу гуманітарних дисциплін ОІППО, М.Г.Стельмахович, О.М.Шпортенко.]
wh0cd296414 cost of neurontin
wh0cd296414 serpina
wh0cd296414 zithromax z pack
wh0cd296414 Viagra Online
wh0cd296414 purchase clonidine
wh0cd150725 prednisolone
wh0cd150725 [url=http://buyallopurinol.doctor/]allopurinol without prescription[/url] [url=http://buyelimite.doctor/]buy elimite[/url] [url=http://buyplavix.doctor/]buy plavix online[/url] [url=http://cheappropecia.doctor/]propecia[/url]
wh0cd150725 [url=http://propeciaprice18.us.com/]where can i get propecia[/url]
wh0cd150725 cialis price
wh0cd150725 where can i buy tetracycline
wh0cd150725 tadalafil
wh0cd150725 Synthroid 0.088 Mg
cheaponlinetv
291e online andorre
venta de online en ghana
a541 how to online online or levitra
dr daily online pill
3bc5 36hour online
online females
e9c8 online para enfermeda
how to online online in nyc
6c7d kaufen sie online billig
online cheap mail order
f048 generika online
wow online canada online
4e42 online 20 mg medicamen
price be black is best
bf25 cheap super is in canada
fast payday loans for any occasion here salarysupport.com
is 5mg price australia
9042 precio propecia is levitra
is aus der apotheke
441d pharmacie is pri
is echeck
aa72 next best thing to is
is gnrique achat
0d1c comprar is profesional
is is online canada
58b8 is 100 or 50 mg
female is tablets 40mg
9113 is soft tabs online uk
is vendu au canada
9113 is tadalafil generik
prices for is in us
e558 generika is rezept
generika is kamagra
e558 is en espa241a farmacia
pldoras de los is
f80a is genuine uk
enter site rx online is
2cee does 40 mg is work
is now canada soft pills
c8d8 levitra is online is
super is beads
c8d8 is indian cost
can you be is tenerife
b6a1 pfizer is price in usa
discount super active is
f96d is from canadian at
is online mumbai
3c7e equivalent is pour femme
precio indio de is
3c7e is online schnell
online is uk review
9e6b precio is 5mg
very good site is order
9e6b what if females take is
is 20mg cost california
9e6b is costo 5 mg
is urine drug test
f612 discount keyword is
wirkstoff viagra beipackzettel
do they make is 100mg
eb98 at is sa
the best site is tablet
eb98 mdicament is performanc
is online usa doctor
eb98 precios is original
send en is australia
eb98 is ato tampic
be is indonesia
9f8c there different types is
is range
9f8c just try is for ed
is where to be
11bf canadian cheap is
is e impotenz
320a whats the best at is
venta is israe
5c8f is y pastilla de editor
viagra en los jovene
viagra tablets disadvantages
viagra levitra differenze
elimite cream
indocin
albendazole
azithromycin
more hints
visit website
abilify medication
http://buynexium.network/nexium-medication/nexium-for-sale.html – medication nexium
acyclovir
baclofen
http://buytadalafil.network/1/tadalafil-5mg.html – tadalafil 5mg
generic viagra
cheapest online xenical
generic lisinopril
[url=http://buysildenafil365.com/]sildenafil without a prescription[/url]
albuterol medication
sildenafil 25 mg
http://cialisgeneric24.us.org/ – cialis generic
ACYCLOVIR PILLS
purchase cialis
Buy Sildenafil
discover more here
order viagra
Enzyte cialis generic
buy generic cialis online
Generic cialis online without prescription
Buy Cialis Online
Nice blog information thanks for sharing .I am really impressed with your writing abilities
Thank you so much for marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you’re a great author
Order generic cialis onlin
Buy Cialis Online
forum viagra pour femme
is customs uk
buy viagra 25mg tablets
viagra ou pas
avis viagra cialis levitr
viagra plus for discount
Hey very cool website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark your blog and take the feeds also…I’m happy to find so many useful information here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . . canadian drugs
Hi there this is kinda of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be greatly appreciated! online viagra cheap