Хмурівські читання

Обласна науково-практична Інтернет-конференція ( Х Хмурівські читання)

Прийом «багато мишей» в управлінні навчально-пізнавальною діяльністю учнів в урочний та позаурочний час

         У статті описано авторський прийом «багато мишей», приклади його використання у навчально-виховному процесі для організації індивідуальної та колективної роботи учнів, підвищення їх пізнавальної активності та мотивації до навчання.

Прийом «багато мишей»Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу.

Одним з ефективних прийомів організації колективної роботи на уроці та в позаурочний час є прийом «багато мишей». Для його організації необхідно організувати під’єднання декількох мишей до комп’ютера, який, в свою чергу під’єднано до мультимедійної дошки або проектора. Зазначу, що цей прийом не вимагає обов’язкової наявності мультимедійної дошки, в чому і полягає його універсальність і зручність. Досить мати переносний або стаціонарний комп’ютер, до якого під’єднується проектор. Необхідний матеріал проектується на дошку, екран, навіть стіну, а учасники навчально-виховного процесу зі своїх робочих місць мишами керують процесом, виконують поставлені перед ними завдання.

Цей прийом є моєю авторською розробкою, але поштовхом до його винаходу для мене стала надбудова MS MouseMischief для MS PowerPoint 2007-2013, яка допомагає створювати і демонструвати  мультимедійні презентації з підтримкою декількох мишей.

Розглянемо принцип роботи з цим засобом. Після встановлення MS MouseMischief на комп’ютер в інтерфейсі програми MS PowerPoint з’являється нова вкладка (Рис. 1):

в інтерфейсі програми MS PowerPoint

Рис. 1

Технологія  MouseMischief використовується для створення тестових завдань. Для цього передбачено три режими тестування: «Да-Нет», «Несколько вариантов» та «Рисунок от руки» (з’єднання певних тверджень з варіантами відповідей за допомогою різнокольорових ліній, створення зображень, відповідно до поставлених завдань тощо). В процесі розробки тесту вчитель має можливість призначити правильну відповідь серед варіантів, для цього досить вибрати правильний варіант з випадного списку «Назначить ответ» (Рис. 2).

Технологія  MouseMischief

Рис. 2

Після запуску на демонстрацію презентації з’являється діалоговий екран для визначення миші вчителя та учасників інтерактивну (при цьому «дитячі» миші мають вигляд різноманітних малюночків-об’єктів, які також додають позитиву до роботи) (Рис 3).

 «дитячі» миші

Рис.3

 

Учні в групах, парах або індивідуально виконують завдання тесту. Після останньої відповіді на кожному слайді виводиться екран-статистика щодо кількості правильно і неправильно обраних варіантів відповідей, а також вказується, хто дав першим правильний варіант відповіді.

На мою думку, цей засіб є цікавим, але одноманітним.

Розширенням можливостей використання під’єднання багатьох мишей до одного комп’ютера у процесі інтерактивного навчання, організації колективної роботи учнів є прийом «багато мишей». Слід зазначити, що при використанні цього прийому одночасно працює лише одна миша, тобто завдання виконуються почергово.

Наведу приклади застосування цього прийому в навчально-виховному процесі:

1.     Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps.

За допомогою цього сервісу та прийому «багато мишей» можна організовувати найрізноманітніші види роботи на уроці.

Наприклад, робота в групах при вивченні інформаційних процесів. Діти об’єднуються в групи за видами процесів, завдання полягає в тому, щоб по черзі розкладати по «коробочках» свої об’єкти (Рис. 4).

Учні в групах, парах

Рис.4

2.     Інтернет-сервіси для роботи з «хмарами тегів» Tagxedo та ImageChef.

Прикладами використання цих засобів є почерговий вибір варіантів на поставлені запитання вікторин, диктантів, розгадування кросвордів тощо. Найкраще «хмари тегів» працюють для актуалізації опорних знань учнів, перевірки набутих знань, рефлексії.

Приклад використання сервісу Tagxedo: вказати пристрої, що входять до складу пристроїв вашої групи (Рис. 5).

Рис.5

Рис.5

У сервісі ImageChef цей же приклад можна використати, запропонувавши групам учнів виділити пристрої своєї групи певним кольором (Рис. 6):

Рис.6

Рис.6

3.     Робота з тригерами в MS PowerPoint.

Ви бажаєте, щоб ваші учні брали активнішу участь у презентації? Створіть для них «тригери», які можна буде клацати під час показу. Тригери додадуть до ваших слайдів елемент несподіваності, зацікавивши учасників і примусивши їх не бути пасивними глядачами. Тригер — це ніщо інше, як елемент на слайді PowerPoint (малюнок, фігура, кнопка, навіть абзац або текстова рамка), який, якщо його клацнути, запускає певну дію. Дією може бути відтворення звуку, відео або анімації, наприклад, поява на слайді раніше прихованого тексту або, навпаки, зникнення об’єкту, що не належить певній групі (Рис. 7). Зрозуміло, що такий засіб дає безліч можливостей для створення інтерактивних вправ, до яких також можна застосовувати прийом «багато мишей».

Рис.7

Рис.7

4.     Робота в середовищі SmartNotebook.

Для тих, хто знайомий з цим середовищем, зрозуміло, скільки можливостей використання прийому «багато мишей» надає цей засіб! За приклад візьму вправу для теми «Операції з об’єктами файлової системи» (Рис. 8) та «Архівація» (Рис. 9).

Рис.8

Рис.8

Рис.9

Рис.9

Зрозуміло, що наведеними прикладами не обмежується використання прийому «багато мишей». Кожен вчитель знайде в своєму арсеналі багато інших сервісів та програмних засобів, до яких можна застосувати запропонований прийом.

Якщо інформаційні технології застосовувати методично грамотно, вони підвищують пізнавальну активність учнів, активізують їхні резервні можливості, що, безумовно, значно підвищує ефективність навчання.

ПІБ

ПОСАДА

НАЗВА ЗАКЛАДУ

НАЗВА СТАТТІ

Аман Ірина Семенівна вчитель інформатики та математики Знам’янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I-III ступенів

Прийом «багато мишей» в управлінні навчально-пізнавальною діяльністю учнів в урочний та позаурочний час


Хмурівські читання Обласна науково-практична Інтернет-конференція ( Х Хмурівські читання) © 2014 Інтернет-журнал "Електронні засоби навчання" - Електронні засоби навчання