Хмурівські читання

Обласна науково-практична Інтернет-конференція ( Х Хмурівські читання)

Організація пізнавальної діяльності на окремих етапах уроку

У статті наведені секрети організації пізнавальної діяльності на окремих етапах уроку математики з досвіду роботи Заслуженого вчителя України, вчителя математики Мар’янівської ЗШ І-ІІІ ступенів В.О.Руденко.

Організація пізнавальної діяльності    Реформування вітчизняної системи освіти спрямоване не лише на модернізацію змісту навчального процесу, а насамперед на піднесення кожного учня на вищий рівень особистісного розвитку, формування його як неповторної особистості, творця самого себе й обставин життєдіяльності. Найбільш перспективним у цьому плані може стати психолого-педагогічне забезпечення навчально-виховного процесу.

        Педагогічна діяльність – особлива за своєю складністю, у ній діє безліч закономірностей і головне в ній те, що надто високою там є міра відповідальності виконавця.

       Сучасні психологія та педагогіка характеризують навчання як взаємопов‘язані, цілеспрямовані діяльності вчителя та учнів з опорою на мотивацію й постановку цілей, планування, організацію та його проведення, рефлексію й оцінювання результатів.

          Проведення уроку – одне із основних, складних фахових випробувань кожного вчителя. Модель сучасного уроку обумовлена соціально-психологічними новоутвореннями в структурі особистості учня, тому що з метою цього змісту й заради такого змісту проводиться кожен сучасний урок.    Спільні риси сучасного уроку: психологізація навчально-виховного процесу, забезпечення розвиваюче-творчого характеру навчальної діяльності школярів, диференціація й індивідуалізація навчання і виховання, створення атмосфери співробітництва, співтворчості.

Урок, на якому учні отримали знання, уміння, навчилися взаємодіяти, заслуговує на високу позитивну оцінку, оскільки результат є очевидним.

Рушійною силою інноваційної діяльності є педагог як творча особистість, оскільки суб’єктивний чинник є вирішальним під час пошуку, розробки, упровадження і поширення нових ідей. Творчий викладач, учитель, вихователь має широкі можливості і необмежене поле для інноваційної діяльності, оскільки на практиці може експериментувати і переконуватися в ефективності методик навчання, коригувати їх, здійснювати докладну структуризацію досліджень навчально-виховного процесу, пропонувати нові технології та методи навчання. Таким вчителем на Маловисківщині є В.О.Руденко, Заслужений вчитель України, вчитель – методист, вчитель математики Мар’янівської ЗШ І-ІІІ ст., неодноразовий переможець обласного огляду – конкурсу «ІТ – контент сучасного уроку».

У Валентини Олександрівни кожен урок різний. Вона прагне щоб усі діти виконували домашнє завдання граючись, щоб читали математичні книжки на дозвіллі, щоб були захоплені роботою на уроці і ще багато чого щоб …

Для цього у неї є свої секрети – скарбнички.

Скарбничка №1. Дитину треба дивувати, – і тоді вона буде вашим однодумцем, помічником у тому, щоб учитися з повною віддачею. А дивувати учнів є чим: і уроками-казками, і уроками-подорожами, і уроками-проектами. На таких уроках діти демонструють свою фантазію, уяву, пов’язують вивчені поняття з цікавими міркуваннями, знайомими з дитинства.

 До уваги уривок з уроку-казки “Ірраціональні числа”: “Нулі бігали, як очманілі, із переляку, ледве-ледве переставляючи округлі свої тіла. Дроби губили зі свого тулуба чисельники. Ті з писком оголошували всім про втрати, від’ємні числа ламали свої розпізнавальні знаки об панцирі чужинців. Час минав, але чужинців не меншало. Розповідали про страшні випадки, що траплялися під час подій, оточивши чужинців з іменами ;; ; ; ; – раціональні числа з жахом спостерігали, як у тих враз розсипалися панцирі, і вони перетворювалися на звичайні раціональні числа 2; 10; 9; 1,2; , і їх не можна було відрізнити від справжніх розумних чисел.”

Скарбничка №2. Систематичність у роботі. Діти підростають, і ігри на уроках стають складнішими, серйознішими, все більше наближаючись до життя. Урок-гра стає діловою грою, урок-екскурсія стає уроком-презентацією, урок-казка стає уроком-шоу. Міняється не тільки форма проведення уроку, змінюється його суть. Можна прослідкувати, як для школярів, залучених до захоплюючого процесу навчання, стає нормою щоденна підготовка до уроку, цілеспрямована та наполеглива самостійна робота, копітка практична діяльність. Так, наприклад, під час уроку-презентації “Тіла обертання” (11 клас) учні представляли фірми “Куля”, “Циліндр”, “Конус”, демонструючи свої вміння розв’язувати задачі практичного змісту:

  1. Якою має бути загальна маса космічного апарату, що має форму кулі радіуса 1 м, щоб він не тонув у воді (фірма “Куля”).
  2. Знайдіть площу круглої плями на поверхні моря, утвореної кубометром вилитої нафти, якщо товщина плівки 1 мм (фірма “Циліндр”).
  3. Звичайне відро вміщує 12 л води. Скільки необхідно відер води, щоб налити кубічний метр води? (фірма «Конус»)
  4. Чи уміститься в квартирній ванні кубічний метр води? (Фірма «Циліндр»)
  5. Іграшкове відерце має розміри у 10 раз менші, ніж відро місткістю 12 л води. Чи вміститься у це відерце склянка води?
  6. Щоб ви вибрали з’їсти: кавун радіусом 10 см утрьох чи кавун радіуса 20 см вісьмом?
  7. Звичайне відро вміщує приблизно 12 л води. Скільки необхідно відер води, щоб налити кубічний метр води?
  8. Чи поміститься у квартирній ванні один кубічний метр води?

Скарбничка №3. Принцип “знайди кожній дитині роботу за здібностями”, має бути покладений в основу кожного уроку. Кожна дитина талановита, та не всі талановиті – математики. Так на уроці-аукціоні у 9 класі (тема “Нерівності”) всі учні спочатку подавали усну заявку на участь у торгах. Одні підбирали до даної нерівності ілюстрацію й проміжок, інші називали числові проміжки, що є розв’язками нерівностей із змінною, ще інші розставляли правильно знаки в числових нерівностях. Потім учасники аукціону доводили свою купівельну спроможність, або показували свої практичні навички розв’язувати системи нерівностей. На цьому етапі, виконуючи графічний тренінг, школярі самі обирали собі посильне завдання, що є, переконана, найвищим рівнем довір’я до дитини. Нарешті, на третьому етапі уроку були торги. Вчитель пропонує всім, хто здобув на попередніх етапах “капітал” (фішки різних кольорів, що символізують правильність, складність і повноту кожної відповіді), взяти участь у торгах. Торгуватися – означає називати теоретичні твердження та поняття з даного питання. Той, хто останній називає положення – покупець, решта учасників отримують заохочення. На такому уроці кожен учень отримує заслужену оцінку, адже кожен працював у міру своїх можливостей.

Така система роботи Валентини Олександрівни дає свої позитивні результати. Багато її випускників обирають свій життєвий шлях, тісно пов’язуючи його з математикою, інші підтверджують, що на цих уроках вчилися захищати свою думку, цінувати допомогу товариша, бути спостережливими та кмітливими.

Наукою доведено, що для життєвого успіху необхідні не самі знання, а вміння їх застосувати відповідно до конкретної життєвої ситуації. «Дослідження, проведені психологами Гарвардського університету, показали, що успіх на 85% залежить від особистісних якостей, правильного вибору лінії поведінки, і лише на 15% визначається наявними знаннями». Таким чином, необхідність змістити акценти в освіті із засвоєння фактів на оволодіння способами взаємодії зі світом призводить до осмислення необхідності змінити характер навчального процесу та способів діяльності учнів.

         Людина із задоволенням працює,  якщо вона захоплена роботою й любить її. Мислення учня активізується, якщо в нього виникло бажання зрозуміти, вивчати новий матеріал, з’явився інтерес до роботи, коли він стає учасником навчально-пізнавального процесу. Тому зацікавити вивченням математики й підтримувати цей інтерес у школярів є актуальним завданням для вчителя.

З досвідом роботи В.Руденко можна ознайомитись на її блозі, який розміщено на сайті Мар’янівської школи.

ПІБ

ПОСАДА

НАЗВА ЗАКЛАДУ

НАЗВА СТАТТІ

Подручна Світлана Миколаївна

 

методист

методичний кабінет відділу освіти Маловисківської районної державної адміністрації

Організація пізнавальної діяльності на окремих етапах уроку

 

 

Бібліографія

  1. Авраменко О. В. та інші. Формування компетентностей особистості у сучасній школі: Методичний посібник. – Кіровоград. КОД. 2010 – 80 с.
  2. Полякова А. Психологічний довідник вчителя.  – Київ «Шкільний світ» -2008 -123 с.
  3.  Васілєць О.К. Психолого-педагогічні закономірності формування особистісних якостей у шкільної молоді. Кіровоград -2009-190 ст.

15 Комментарии

Add a Comment
    1. Дякую! З матеріалами досвіду роботи можна ознайомитись на сайтах: Валентини Олександрівни, КОІППО та методичного кабінету.

  1. Маю за честь знати Валентину Олександрівну особисто! Для мене цей вчитель – зразок височайшої відданості своїй професії, вчитель від Бога! Дуже приємно, що досвід таких вчителів розповсюджується за підтримки методичного кабінету. Дякую Вам.

    1. Дякую.
      Нова збірка Валентини Олександрівни “Абетка вчителя математики” рекомендована для молодих та творчих учителів математики загальноосвітніх навчальних закладів. У книзі просто і доступно описані методичні набутки, поради та коментарі вчителя сільської школи, який пройшов шлях від випускника педвузу до Заслуженого вчителя України. Вчителька поділилась своїми знахідками, які допоможуть підвищити фаховий рівень, познайомлять з її методикою проведення нестандартного уроку.

  2. Пінгбек: essayforme

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *


вісім × 9 =


Хмурівські читання Обласна науково-практична Інтернет-конференція ( Х Хмурівські читання) © 2014 Інтернет-журнал "Електронні засоби навчання" - Електронні засоби навчання