ФОТОМОНТАЖ   -  ОДИН ІЗ СУЧАСНИХ ПРИЙОМІВ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Стаття розкриває питання використання прийомів ІКТ  на уроках української літератури та презентує авторські навчально-методичні посібники «Фотомонтаж. Відкриття особистості письменника», «Спроба відкриття поетичного світу».

Впровадження ІКТ – показник професійної компетентності вчителя, засіб досягнення мети уроку.

Одним із цікавих прийомів ІКТ на уроках української літератури є фотомонтаж « Відкриття особистості письменника» - це відхід від звичайної презентації особистості митця і спроба пошуку власного відкриття, нового пізнання та осмислення часу і письменника із позиції суб’єктивного бачення.       Ніщо ( ні фото, ні додаткові текстові матеріали, ні блок-картки з проблемним запитанням, ні матеріали мережі Інтернет ) не розкажуть так про митця, як музей, він зберігає і дух епохи, і дух світу великої особистості, підказує нові шляхи нешаблонного відкриття.

Мета  фотомонтажу - показ особистості як єдиної та неповторної.

Перший фотомонтаж про О. Довженка створено його ж прийомами – фото-кадрами… із музею, що показували б саму суть, були символами, ключами до розгадки. Так  творилося своє кіно через сучасні електронні програми.

“ Моє завдання – примусити мислити, дивлячись мій фільм” ( О. Довженко )

Саме це завдання реалізовується в авторському навчально-методичному електронному посібнику «Фотомонтаж. Спроба відкриття особистості письменника».

Етапи роботи:

  • Відвідування музею.

  • Вибір фото, що були б ключами у відображенні суті  особистості митця.

  • Визначення напрямку дослідження: відкриття через  творчість; відкриття  через один ключовий образ;  відкриття через справу; відкриття через захоплення;  відкриття через сучасні розвідки.

  • Поділ  дослідження на тематичні блоки.

  • Формулювання проблемного запитання чи гіпотези.

  • Поглиблення ілюстрацій змістом: щоденникові записи; згадки сучасників про митця; художні твори, що розкривають світобачення автора; поезії про письменника; сучасні дослідження.

  • Поєднання слайдів розкриває одну ідею, якою маєш захопити учнів.

  • Корекція структури дослідження. Виділення головного та відкидання несуттєвого, гармонізація змісту та форми.

Фотомонтаж - це не глибоке дослідження, а лише розвідка про одну грань таланту письменника.

Цей прийом робить урок  методично змістовним та розмаїтим, бо не лише розповідає про митця, а вчить спостерігати, виділяти найсуттєвіше, сприяє подальшій роботі  зіставлення, аналізу, виділення необхідного, аргументації власних висловлювань, синтезу думок, дискусії, створенню словесного психологічного портрету, імпресіоністичного  портрету, реалізації прийому “Пам’ятник митцю через символічні деталі”.

Прийом  може стати початком не лише наближення учнів до розуміння митця, а й спробою мислити творчо, реалізувати свої  ідей.

Для мене важливо навчити дітей відходити  від шаблонів  і шукати власний шлях. Одним із таких прийомів ІКТ, що зацікавлює учнів, сприяє формуванню та розвитку їх творчого мислення є  «Поетична презентація».

Етапи роботи:

  • Знайомство із творчістю поета.
  • Визначення ключових образів, тем, ідей.
  • Вибір поезії, що могла б бути візиткою митця.
  • Підбір матеріалів. Зорові образи мають поглиблювати, а не повторювати зміст, закладений автором поезії. Часом зображення може контрастувати зі змістом або шукати інший зв’язок у межах метафори, символу, властивих поетичному тексту.
  • Представлення своєрідної інтерпретації поетичного тексту через суб’єктивне сприйняття, розробленої у візуальній площині з використанням живопису, світлин, анімації, дизайну та комп’ютерної інсталяції.
  • Гармонійне поєднання музики, що відображала б ритм поезії, її дух,  з поетичною інтерпретацією.
  • Написання коментарів, що пояснювали б суб’єктивне бачення даної поезії.

Яскравим прикладом використання прийому фотомонтажу «Поетична презентація»  є авторський  посібник

Мета проекту

– показ через художнє українське слово понять    Краси, Добра, Висоти, Мудрості. Серед буденності у    простих речах бачити щось грандіозне, особливе,    незвичайне. Поетичне слово, що грає музичністю,    бринить чи гримить, вчить бачити образ, сприймати    його, відчувати та розуміти. У кожній мініатюрі через    асоціативність та інтуїтивне чуття відкривати диво,    сповнене ритму, кольору, тону, мелодики.

« Спроба відкриття поетичного світу». Це авангардне відкриття світу України через поезії  ХХ століття.

Фотомонтаж, як різновид відеопоезії, став  експериментальним жанром нового тисячоліття і є  потужною альтернативою традиційного читання, бо  кожна поезія  - це показ особистості автора – неповторної, єдиної, з особливими ключовими образами, темпом, стилем, ритмомелодикою, з своїми ідеями, що  відображені в різних поезіях, і є важливими для самого автора.

Цей новий метажанр може стати креативною знахідкою зображення поетичного світу літератури, ще однією дорогою до відкриття митця через сучасне розуміння.

Література:

Якимчук Л. Від поетроніки до відеопоезії / / Дніпро. – 2010. - № 5. С. 152 – 156

5 комментариев

Комментарий от: Олена Галіба [Посетитель]
Олена ГалібаНадзвичайно цікава доповідь! Як можна детальніше познайомитися з Вашою авторською розробкою?
12.04.2011 @ 12:48
Маргарита КалюжнаШановна Наталя Миколаївна, дійсно цікавий прийом. Хотілося б побачити і сам посібник.
12.04.2011 @ 22:29
Комментарий от: Григорій Громко [Посетитель] Email
Григорій ГромкоІдея чудова, адже досить рідко ми зустрічаємо використання "фізики" "ліриком". Окрім того "візуальна поезія", як метажанр повинна зацікавити не тільки учнів і й дорослих (мене зацікавила!)
"Посібник в студію!"
12.04.2011 @ 23:11
Комментарий от: Ірина Небеленчук [Посетитель]
Ірина НебеленчукДосить цікавий прийом при вивченні творів літератури. Було б непогано познайомитися з ним детально. насправді він може "оживити" уроки літератури та урізноманітнити їх.
13.04.2011 @ 11:58
Комментарий от: Котляренко Наталія [Посетитель]
Котляренко НаталіяВдячна за відгуки. Посібники рецензуються
14.04.2011 @ 15:26

Оставить комментарий


Ваш email адрес не будет показан на сайте.

Ваш URL будет показан.
(Заменить прерывания строк на <br />)
(Имя, email и сайт)
(Разрешить пользователям посылать вам сообщения (ваш email не отображается).)